De 5 belangrijkste vergadertrends van 2018De 5 belangrijkste vergadertrends van 2018
Back Back Trends

De 5 belangrijkste vergadertrends van 2018

01 februari 2018

Ontspannen en met energieke tred een meeting verlaten? Dat is gelukkig voor steeds meer mensen de realiteit. Anno 2018 vinden zakelijke bijeenkomsten namelijk vaker buiten plaats, waar inspiratie op verrassende wijze zijn intrede doet. Er mag meer en er kan meer. Maar belangrijker nog, is dat de mentale en fysieke gezondheid van deelnemers tijdens meetings naar een hoger niveau wordt getild. Dan volgen de prestaties vanzelf. 

Petra van Dreumel, Marketing Manager bij Bilderberg, zet voor ons de 5 belangrijkste vergadertrends van 2018 op een rij.

1.      #Outofoffice

Er blijft behoefte aan korte, efficiënte meetings, voorzien van alle technische gemakken. Ideaal voor teams die opereren met flexibele werktijden, flexibele werkplekken en op afstand deel willen nemen. Toch ontstaat juist doordat teams versnipperd raken, meer behoefte aan een offline samenzijn. Op een rustige plek werken aan verdieping zonder moetjes en to do-tjes. Daarnaast hebben frisse lucht, de natuur en een andere omgeving een positieve invloed op je. Voor veel organisaties voldoende reden om voor meetings de buitenlucht op te zoeken.

Voor Bilderberg is het een tweede natuur om zakelijke bijeenkomsten te verbinden met de natuur. Zo kun je er bijvoorbeeld tijdens een verblijf Résidence Groot Heideborgh op uittrekken voor een bootcamp- of yogasessie tussen de schapen. Of je vind de rust in jezelf terug tijdens een workshop Mindfulness.

2.      Inspiratie uit onverwachte hoek

Traditioneel vergaderen maakt plaats voor verrassende meetings, waarmee je door meer beleving meer impact voor je boodschap creëert. Dus geen jaarvergadering in een vergaderruimte, maar een uniek samenzijn tijdens de Nacht van de Buunderkamp. Alle gasten zoeken in de sfeervol verlichte tuin van Hotel De Buunderkamp een plekje rond het kampvuur. Ook een boswachter neemt plaats. Niet voor een verhaal over de herten van de Veluwe, maar om de nieuwe visie van het bedrijf op beeldende en inspirerende wijze over te brengen. Een indrukwekkende en onvergetelijke ervaring.

Wie aan de vergadertafel merkt dat de concentratie snel wegebt, kan met zijn team grote stappen maken tijdens een inspiratiewandeling. Onder begeleiding van een coach komen tijdens deze tocht door de natuur groepen van 5 tot 10 personen tot de kern van een visie, oplossingen of kansen in de organisatie.

3.      Bourgondisch zakendoen

Zakelijke doelstellingen gaan steeds meer hand in hand met genieten. Wie geniet is tenslotte ontspannen. Dan haal je het beste uit jezelf en kun je heel productief zijn. Kasteel Vaalsbroek is zo’n locatie die het nuttige met het aangename verenigt. Met bijvoorbeeld een teambuildingssessie tussen de glooiende heuvels of een bezoek aan de nabijgelegen wijngaard.

De formele setting van congressen en seminars maakt steeds vaker plaats voor een informele, vrolijke festivalsfeer. Hotel ‘t Speulderbos plaatst voor deze congrestivals een grote circustent, met kleine tenten en foodtrucks eromheen. In plaats van een vast programma krijgen de gasten zelf de touwtjes in handen. Ze trekken van tent naar tent en halen die informatie op waar ze behoefte aan hebben.

4.      Terug naar de basis

Helderheid over de herkomst van eten en drinken wordt steeds meer de norm. Pure smaken die gezonde energie geven. Het liefst uit eigen tuin of regio. Deze behoefte, waarbij we terug willen naar de basis, uit zich ook op persoonlijk vlak. Puur jezelf kunnen zijn tijdens een meeting en niet gehinderd worden door hiërarchie, status of techniek, maakt het makkelijker om te praten en te luisteren. Daarom introduceerde Hotel Wolfheze de gezellige, comfortabele huiskamer, waar de ongedwongen en gezellige sfeer uitnodigt tot open en diepgaande gesprekken.

5.      Experience learning

Je kunt nog zolang ergens over praten, maar sommige dingen leer je pas als je het zelf ervaart. Klanttevredenheid heeft bij praktisch iedere organisatie prioriteit. Bij Hotel De Keizerskroon werk je tijdens ‘Run your hotel’  een dag mee in de receptie, bediening, keuken en schoonmaak. Zo leer je echt wat gastervaring is, hoe je een wow-effect creëert voor je klant. Tijdens de tweede dag worden alle ervaringen van de eerste dag gedeeld met een coach, om zo de vertaalslag te maken naar je eigen organisatie.

Door > Saskia van Muijlwijk

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!