[afbeelding niet meer beschikbaar] Een beetje zenuwachtig waren we wel, begin vorige week. Op maandag 11 december waren er zegge en schrijve pas twee inzendingen voor de Gouden Giraffe fysiek binnen! Maar de nervositeit sloeg op donderdag 14 december om in medelijden met de postbodes. Ze moeten zich een breuk hebben getild aan de vele, vele pakketten, die ze op kantoor bij High Profile kwamen afleveren. Zestig inzendingen maal zes (in elke categorie krijgen alle vijf juryleden een volledig pakket met tekst, DVD’s, videobanden, foto’s, moodboards en ander ondersteunend materiaal mee), in totaal 360 grote pakketten. En de postbodes maar denken dat het kerstpakketten zijn…
Voor ons zijn ze dat in feite ook. Elke inzending is een welkom cadeautje. Ik stond te popelen (zoals een kind dat op de cadeautjes van de Kerstman wacht) en heb alle cases inmiddels doorgelezen. Eenenzestig keer zes pagina’s (petje af voor het vele werk dat de inzenders hebben gehad!). En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Niet alleen door het prima niveau van de inzendingen, de doordachte communicatieconcepten en de creatieve vondsten. Maar misschien nog meer doordat sommige boodschappen heel goed zijn doorgekomen. Zo hebben alle inzenders in de categorie Zakelijke Evenementen zonder pardon het budget vermeld. Over budget werd in het verleden altijd een beetje schimmig gedaan. Wij (High Profile en de jury’s) zullen de budgetgegevens nooit naar buiten brengen, maar de jury heeft die wel nodig om het rendement (kosten versus opbrengst) vast te stellen. En, ziedaar, zonder gedoe meldt iedereen het budget. Over cadeautjes gesproken!
Als je 360 pagina’s tekst doorleest, kom je, naast alle serieuze kost, ook altijd grappige one-liners tegen, en je wordt vanzelf een beetje melig. Hier een kleine bloemlezing met verrassende uitspraken. Op de vraag ‘Waarom vindt u dat u de Gouden Giraffe moet winnen?’ antwoordde een inzender: ‘Dat moeten wij niet vinden, dat moet de jury vinden!’ Een ander vulde bij de kenmerken van de doelgroep in ‘Van de doelgroep is altijd een derde op pad, de rest is met vakantie of ziek’. Hoe het natraject er uitzag? ‘Een natraject was er niet, behalve dan dat het evenement nadien het gesprek van de dag was!’ Wat te denken van deze eerlijke reactie? Vraag: ‘Op welke wijze maakte het evenement onderdeel uit van de communicatiemix?’ Antwoord: ‘Ik denk niet veel’. Vraag: ‘Hoe was de kwaliteit van het evenement?’. Antwoord: ‘99%’. Vraag: ‘Op welke wijze is het evenement geëvalueerd met de opdrachtgever en welke conclusies en aanbevelingen leverde dat op?’ Antwoord: ‘Evaluatie was goed en vol lof’. De mooiste vind ik deze: op de vraag ‘Waarom is gekozen voor een evenement?’ gaf een evenementenbureau dat een relatie event organiseerde (ze waren dus tegelijkertijd opdrachtgever en event organizer) het enig juiste antwoord: ‘Wij zijn een evenementenbureau….behoeft denk ik geen extra uitleg!’
Volgend jaar gaan we toch scherpere vragen bedenken…
Door Jan Jacobs