‘Dat gevoel van saamhorigheid geeft veel energie’ - #10 Babs Nijdam, Amerpodia
19 May 2020Het zogenaamde spoorboekje van de regering met het verloop van de opheffing van bepaalde coronamaatregelen betekent ook voor de evenementensector weer wat meer perspectief. Hoe gaan locaties om met de steeds veranderende maatregelen? Wat is de impact van de coronacrisis op de evenementenbranche? Dit keer aan het woord: Babs Nijdam, Commercieel Directeur Amerpodia.
Wanneer begonnen jullie te merken dat er echt wel wat aan de hand was?
Ook voor de lockdown merkte je bij ons al wat onrust doordat we langzaam steeds meer berichten kregen van opdrachtgevers die wat onzeker werden. Helaas hadden wij in maart ook de grote opening van het gerenoveerde Felix Meritis op de planning staan. Dat was een flinke domper qua timing, want hier hadden we al tijden naar toegeleefd. Na de eerste schok en het gevoel van what’s happening, hebben we ons snel herpakt en zijn we aan de slag gegaan.
Wat kunnen jullie voor jullie opdrachtgevers betekenen?
De neuzen ging al snel weer naar voren, ondanks dat we geen idee hadden waar we naar toe konden werken. We zijn meteen begonnen met het contacten van onze opdrachtgevers, het verplaatsen van de al geplande evenementen. We gaan vooral goed met ze in gesprek. Waar is behoefte aan? Er zijn klanten die liever geen risico willen lopen, we proberen de voorwaarden dus zo op te stellen dat ze zich er comfortabel bij voelen. We hebben echt het gevoel dat we er samen in staan en we merken dat de klanten onze spagaat goed begrijpen.
Hoe spelen jullie in op virtuele evenementen?
We zijn zelf al heel snel aan de slag gegaan met onze eigen livestreamstudio, daar is veel interesse voor. Daardoor waren we bijvoorbeeld ook al vroeg betrokken bij de webinars van #Rondjevandezaak. Afgelopen week vond de vier uur lange livecast van ADE Green bij ons plaats. Heel fijn dat we elkaar ook op deze manier vinden als partners.
Welke kansen zie je?
Dit is echt een tijd waarin je van uitdagingen kansen moet maken. Daar waar het eerst onmogelijk om met 1,5-meter afstand een evenement te organiseren, zie je nu steeds meer creatieve oplossingen. Maar we moeten tegelijkertijd ook reëel blijven, want financieel blijft het organiseren van een evenement binnen de maatregelen een uitdaging. Wij zijn allerlei kant-en-klare concepten aan het uitdenken waarmee we creatief proberen om te gaan met die 1,5-meter, waardoor een evenement ook met wat meer afstand een beleving wordt. Sowieso vind ik het mooi om te zien hoe creatief iedereen wordt, zeker nu we ook qua datum daadwerkelijk ergens naartoe kunnen werken. Binnen Amerpodia zoeken cultureel en commercieel elkaar op waardoor er ook daar mooie kruisbestuiving ontstaat. We lijken daarnaast met zijn allen nu aan de slag te zijn voor een gezamenlijk belang: de hele branche werkt samen, dat saamhorigheidsgevoel geeft veel energie.
Wanneer verwacht je weer gasten te kunnen ontvangen?
De eerste mijlpaal wordt 1 juni. Dan kunnen we na maanden voor het eerst weer gasten ontvangen in Restaurant Felix. Het team is druk bezig met het uitwerken van het concept op 1,5 meter. Een uniek concept waar men de komende weken meer over gaat horen. Onze panden gaan ook voor events open, ondanks dat events tot 30 personen niet ideaal is, willen we gewoon weer aan de slag. We merken dat mensen behoefte hebben om elkaar weer te zien en dat willen natuurlijk graag faciliteren. De komende tijd gaan we aan de slag met kleinere groepen (vanaf 1 juli tot 100 personen) met inachtneming van de 1,5 meter regelingen maar dit is geen duurzame oplossing voor de branche. Ik hoop dat de overheid snel het belang van de zakelijke evenementenindustrie gaat inzien zodat de maatregelen versoepeld worden en wij kunnen laten zien wat we allemaal wél kunnen doen binnen de gestelde maatregelen. Na de zomervakantie hopen we weer meer te kunnen. Natuurlijk was iedereen er eerst van overtuigd dat we vanaf het najaar weer zouden kunnen gaan draaien, maar niemand heeft die glazen bol. De behoefte om elkaar weer te zien is groot, dus de wil is er zeker.
Ben je nog bij mooie initiatieven betrokken?
Online is here to stay, daar ben ik van overtuigd. Zeker in de combinatie met live. De mogelijkheden waren er al langer, maar die hebben altijd geparkeerd gestaan omdat de noodzaak er niet was om ze te gebruiken. Vooral de komende tijd denk ik dat die noodzaak er wel is en blijft. Vanuit MPI zijn we in het verlengde daarvan bezig met de organisatie van een online event waarin we de grenzen van het digitale evenement willen gaan ontdekken. Er zullen elementen van gaming inzitten, maar ook plenaire- en breakoutsessies. Het wordt een evenement met een beperkt aantal beschikbare kaarten, echt als proeftuin voor de industrie. We gaan uitproberen wat wel en wat niet werkt: in hoeverre kan je van een online event ook een experience maken en tegen welke technische beperkingen en uitdagingen loop je aan? Het belooft een waardevolle ervaring te worden die de aanwezige eventmanagers mee kunnen nemen tijdens hun gesprekken met opdrachtgevers.
Door > Mahlee Plekker
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!