Back Back Nieuws

Dam tot Damloop bemachtigt IAAF Silver Label

09 maart 2013
De Dam tot Damloop heeft van de Internationale Associatie van Atletiek Federaties (IAAF) het Silver Label voor Road Races toebedeeld gekregen. De organisatie, in handen van Le Champion, voldoet aan de strenge eisen die de IAAF aan het label heeft gesteld. 'Wij zijn heel trots dat de IAAF het hoge kwaliteitsniveau van de Dam tot Damloop erkent', aldus Simone Richardson, directeur Le Champion. Ook hoofdsponsor ASICS is zeer verheugd met het nieuws. Gert-Jan Oudijk, General Manager ASICS Benelux: 'Bij alles wat wij doen is kwaliteit een vanzelfsprekendheid. Dat dit fantastische evenement zo’n internationaal kwaliteitslabel heeft gekregen, straalt natuurlijk ook op ons af'.

Ongeëvenaarde sfeer
Al sinds 1985 is de Dam tot Damloop, die van Amsterdam naar Zaandam gaat, een groot succes. Tijdens de eerste editie stonden 4.300 hardlopers aan de start, tegenwoordig is dat aantal uitgegroeid tot maar liefst 55.000 deelnemers. De Dam tot Damloop is daarmee één van de grootste hardloopevenementen ter wereld, waarbij de startnummers voor de hoofdafstand, de 10 Engelse Mijl, jaarlijks binnen enkele uren zijn uitverkocht. “De populariteit van het evenement is te danken aan de ongeëvenaarde sfeer die de ruim 250.000 toeschouwers elk jaar langs het parcours creëren”, vertelt Richardson. Ook de deelname van ruim 1.000 bedrijven aan de grootste Businessloop ter wereld maakt de Dam tot Damloop uniek.

Sterk topveld
Al jarenlang weet de organisatie zowel op internationaal als nationaal niveau een sterk topveld aan de start te krijgen, één van de belangrijke eisen die aan het Silver Label wordt gesteld. Zo miste Leonard Komon, wereldrecordhouder op de 10 en 15 km op de weg, in 2011 op vijf seconden na de wereld best tijd op de 10 Engelse Mijl. Hij wist wel het parcoursrecord van de Dam tot Damloop met overmacht te verpulveren (44.27). De wereld best tijd op de 10 Engelse Mijl bij de vrouwen werd dankzij het snelle parcours tussen Amsterdam en Zaandam tijdens de editie van 2009 verbroken door Linet Masai (50.39).

Media
Mede dankzij het sterk bezette deelnemersveld genereert de Dam tot Damloop elk jaar veel media aandacht. Het evenement is in een zes uur durende live uitzending te volgen op RTV Noord-Holland en NOS Studio Sport zendt een samenvatting van de wedstrijd uit. Ook wordt er in programma’s als RTL Boulevard en SBS Shownieuws aandacht gegeven aan de deelname van bekende Nederlanders. Velen van hen lopen mee in het kader van het Goede Doelen Project. Le Champion stimuleert deelnemers namelijk zo veel mogelijk gesponsord mee te lopen voor het goede doel. Dat lukt elk jaar beter getuige de € 979.400,-, die voor ruim 80 goede doelen afgelopen jaar bij elkaar werd gelopen.

Vrijwilligers en sponsors
Het Silver Label is ook mede te danken aan de inzet van 1.000 vrijwilligers. Samen met Le Champion wordt gezorgd voor een professionele organisatie met een goede spreiding op het parcours, uitgebreide verzorgingsposten en dankzij een technisch hoogwaardig tijdregistratiesysteem zijn de uitslagen na afloop zeer snel beschikbaar. Richardson: 'Zonder de hulp van onze trouwe vrijwilligers hadden wij nooit het Silver Label kunnen bemachtigen'.

De erkenning van de IAAF is ook een beloning voor de sponsors, betrokken instanties en de gemeente Amsterdam en Zaandam, die al jaren betrokken zijn bij de organisatie van de Dam tot Damloop. Dankzij een prachtige samenwerking is Le Champion er in geslaagd de Dam tot Damloop uit te laten groeien tot een internationaal aansprekend evenement.

In 2013 vindt de Dam tot Damloop plaats op zondag 22 september. De inschrijving gaat vanaf 30 maart op damloop.nl van start.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!