[afbeelding niet meer beschikbaar]
Robertaartsfoto.nl
Dat is een zorgelijke vaststelling. Want opdrachtgevers geven aan dat ze creativiteit de belangrijkste reden vinden om een bureau in te schakelen. Doordat bureaus dat onvoldoende bieden, lopen opdrachtgevers weg, wisselen ze van bureau, pitchen ze vaker of richten ze zelf een evenementenafdeling op.
In dit nummer zijn 25 pagina’s gewijd aan het onderwerp creativiteit. Met artikelen over hoe conceptcreatie in zijn werk gaat, hoe je creativiteit kunt oproepen en stimuleren, met do’s en don’t’s, en met meningen over het creatief vermogen van de branche.
Maar ook zonder de uitlatingen van de stoet deskundigen, die voorbij trekt, kan iedereen met eigen ogen vaststellen dat de evenementenbranche niet overloopt van creatieve talenten, die van de ene innovatie naar de andere snellen. De ‘vernieuwingen’ in de branche lopen meestal een of twee jaar achter bij de mondiale uitgaanstrends. Vaak reikt het niet verder dan het dupliceren van reeds bestaande concepten met enkele ‘creatieve accenten’ (dat kán overigens soms prima voldoen).
Wil de evenementenbranche de aansluiting niet missen, dan moet het creatief gehalte omhoog. Want creativiteit wordt steeds belangrijker; het is de belangrijkste voorwaarde voor innovaties en producten, en fungeert als zodanig als de hefboom van de gehele economie. Tijdens het congres ‘Creatief Vermogen’ van branchevereniging Vecta, eind vorig jaar, kwam naar voren dat er jaarlijks 8,4 miljard euro omgaat in de creatieve sector (deze sector omvat naast evenementen en podiumkunsten ook de media, entertainment en commerciële dienstverlening als reclame en architectuur). Dat is 2,2% van het bruto nationaal product. Dat lijkt misschien nog niet zo veel, maar in de creatieve sector zijn 220.000 mensen werkzaam. Dat zijn er meer dan bijvoorbeeld in de landbouw, chemie of verzekeringswezen. Met name de 12.000 organisatiebureaus hebben de afgelopen paar jaar een forse groei van 10% doorgemaakt. Maar hoe lang nog? In dit transparante tijdperk stellen steeds meer bedrijven zelf eventmanagers aan. Omdat ze de toegevoegde waarde –lees: creativiteit, maar ook kennis van de doelgroep en van de specifieke branche van de opdrachtgever – te mager vinden. Een duidelijk signaal; het antwoord is aan de branche.
Jan Jacobs
Hoofdredacteur High Profile Events
jan@highprofile.nl