Creative Employer Branding. Hét antwoord op personeelstekortCreative Employer Branding. Hét antwoord op personeelstekort
Back Back Visie

Creative Employer Branding. Hét antwoord op personeelstekort

07 juni 2022

Bij Artishock doen ze precies wat de naam al doet vermoeden: op creatieve wijze krachtige en out-of-the-box concepten bedenken. Niet alleen voor evenementen, maar ook voor andere vraagstukken, zoals momenteel de krapte op de arbeidsmarkt. Want hoe trek je nieuwe medewerkers aan in een markt waarin alle anderen zich ook laten zien. Hoe zorg je dat je een aantrekkelijke werkgever bent? Events.nl ging hierover in gesprek met creatief directeur Huibert Wilschut en creatief strateeg Angie Boele.

Artishock is geen klassiek evenementenbureau. ‘Je zou ons eerder een communicatiebureau kunnen noemen, gespecialiseerd in experience marketing zoals evenementen.

  • Huibert Wilschut
    Huibert Wilschut
  • Angie Boele
    Angie Boele
  • Creative Employer Branding. Hét antwoord op personeelstekort

We doen aan storytelling met onze concepten en evenementen. Stel dat een bedrijf bij ons komt en vraagt om een tof event om nieuwe medewerkers aan te trekken, dan beginnen we met de vragen als ‘wat is jouw purpose als organisatie en welke boodschap wil je naar buiten brengen?’ Vaak weten bedrijven dat wel, maar hebben ze nog wat sturing nodig om hun vaak abstracte strategieën het goed helder voor ogen te hebben en uit te kunnen dragen. Wij helpen ze dan een succesvolle vertaalslag maken van een abstracte bedrijfsstrategie naar een sterk communicerend, verbindend en creatief traject of campagne zodat de boodschap niet alleen helder overkomt maar ook echt binnenkomt en beklijft.’ 

Aantrekken van nieuwe medewerkers

De creatievelingen van Artishock werken in drie fases. ‘We starten met een strategie en creatieve conceptontwikkeling inclusief design, vervolgens wordt dit in detail uitgewerkt en de derde fase omvat de productie en activatie van het concept. De conceptontwikkeling waarin we het verhaal van de klant op een creatieve manier vertellen, is het fundament voor de rest; het gedachtegoed waarop je verder gaat. Enkel een evenement organiseren, kan natuurlijk altijd, maar wij willen graag iets neerzetten dat beklijft en impact heeft voor de lange termijn.’ In het geval van het aantrekken van nieuwe medewerkers is employer branding een goede strategie, vertelt Angie. ‘Dat begint in de eigen organisatie met het bouwen van een sterke organisatiecultuur. Wat maakt de organisatie uniek, welke waarden en missie worden nagestreefd? Goede werkgevers hebben een duidelijk beeld van wie ze zijn en waar ze naartoe gaan en zorgen ervoor dat dit beeld op alle lagen van de organisatie begrepen en gevoeld wordt.

Momenten die bijblijven

Het gaat dus vooral om het inspireren en binden van medewerkers om zo intern een sterk merk te creëren. Alleen dan kun je je vervolgens op een geloofwaardige wijze extern als aantrekkelijke en goede werkgever profileren, vindt ook Huibert. ‘Als je een leuk evenement organiseert voor de medewerkers, dan is het een goed idee om die employer branding daarin mee te nemen. Hier gaat het niet alleen om vertellen maar ook echt laten zien en voelen. Dit door de hele identiteit en kernwaarden mee te nemen in de conceptontwikkeling en uitwerking van een evenement. Zorg dat medewerkers met elkaar verbonden worden en blijven. Mensen willen graag onderdeel zijn van een community. Wij bouwen die communities. Dat bereik je niet met één event, wel met een slimme campagne waarvan een event onderdeel uitmaakt.’

Voor Angie, Huibert en hun collega’s is het duidelijk: een sterk merk met een goede bedrijfscultuur trekt vanzelf medewerkers aan. Het aantrekken van nieuwe medewerkers gaat namelijk vaak gewoon nog via mond-tot mondreclame. En een tof feest of evenement is daarin een boost, een mooie extra. ‘Wil je mensen aantrekken? Zorg dan voor een goed verhaal en creëer momenten die bijblijven.’

Door > Annemieke Dubbeldeman

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!