
30 jaar geleden begon Creaplan als traditioneel standenbouwer. Het speelde al snel gevat in op de duurzaamheidstrend met klantgerichte ontwerpen, productie én plaatsing van modulaire, herbruikbare standen. Ondertussen is het groeibedrijf actief in premium standenbouw, bedrijfsinterieurs en bedrijfs- en sportevenementen, alles onder de koepel van belevingsmarketing. Vooral de jongste vijf jaar groeide Creaplan sterk, zowel organisch als via overnames (buy & build). Michael Debaveye, CEO: ‘We willen op Europese schaal onze stempel drukken in experiential marketing via nieuwe, lokale hubs om onze dienstverlening nog beter en efficiënter te maken, dicht bij de klant.’ Zo nam het vorig jaar nog Skyline Whitespace over, de Britse marktleider in premium standenbouw.
Fira de Barcelona
Naast het moederbedrijf in Nazareth heeft Creaplan hubs in Amersfoort, Londen en sinds kort in Barcelona – Creaplan Iberia. Spanje ontpopt zich nadrukkelijk tot een magneet voor de beurssector, onder meer dankzij de populariteit van de moderne topaccommodatie Fira de Barcelona, die hoog aangeschreven internationale B2B-beurzen naar Spanje haalt. Ook Madrid en Lissabon zijn erg populair. Debaveye: ‘Terwijl de Europese beursmarkt globaal een lichte groei laat optekenen, groeit de sector in Spanje met dubbele cijfers. Daar spelen we nu op in met een eigen saleskantoor vlakbij de Fira én een productie-entiteit op een boogscheut van deze locatie.’ Creaplan bouwde er een team van 15 à 20 lokale mensen, samen met een commercieel directeur met een jarenlange ervaring in de beurssector. ‘Onze ruime expertise in duurzame en modulaire standenbouw met aluminium frames, gecombineerd met de premium kwaliteit en design, biedt ons een concurrentieel voordeel om in een traditioneel houtbouwland als Spanje innovatie en duurzaamheid te brengen tijdens de grote shows. Beursstanden in hout belanden er nu vaak in een container na afloop van de beurs. Fira de Barcelona én de grote bedrijven die er exposeren, daarentegen, zijn op zoek naar duurzame bouwers. Ook de aankleding van een stand is bij ons duurzaam, van circulaire doeken over recycleerbare tapijten tot herbruikbare of recycleerbare panelen.’
Met de verschillende hubs is Creaplan Group goed op weg om de ambitie van Europese full service specialist waar te maken. De klanten hebben de garantie op dezelfde kwaliteit en service, vanuit lokale hubs én bediend door lokale mensen. Het lokaal aspect is ook een essentieel onderdeel voor hun duurzame doelstellingen, want o.a. de transportkosten worden zo fors gereduceerd.
In eigen land neemt Creaplan dan weer Rebooth over, een creatieve en premium standenbouwer uit Gent met een mooi portfolio van internationale projecten (3 miljoen euro omzet, 13 FTE’s).