Corporate Illusionist Niels Houtepen brengt magie in de zakenwereldCorporate Illusionist Niels Houtepen brengt magie in de zakenwereld
Back Back Interview

Corporate Illusionist Niels Houtepen brengt magie in de zakenwereld

28 maart 2019

Uitverkochte voorstellingen, goed verkopende tickets en lovende recensies zijn het bewijs dat Niels Houtepen momenteel veel indruk maakt met zijn voorstellingen. De corporate illusionist is razend populair in het bedrijfsleven en was afgelopen jaar op een haar na zelfs de best geboekte spreker van het land. Toch is dit grote succes niet waar hij het allemaal voor doet. Wat hem dan wél drijft? ‘Mijn passie voor illusie, ondernemerschap en positieve manipulatie van het brein. Hierdoor sluiten mijn voorstellingen altijd aan op de wensen en behoeften van een bedrijf.’

Het missende puzzelstukje

Als geboren multitalent is Niels al vele jaren te bewonderen in de meest uiteenlopende rollen: van illusionist tot ondernemer en van dagvoorzitter tot (televisie)presentator. Drie jaar geleden besloot hij zijn talenten gebundeld in te zetten als corporate illusionist. Een door hem geïntroduceerde term, die zijn liefde voor het ondernemerschap, illusie en betekenisvolle voorstellingen verenigt. Het bleek het missende puzzelstukje in een sprekerscarrière die toch al voorspoedig verliep.

Niels: ‘Sinds enkele jaren leg ik in mijn corporate shows een ander soort energie en krijg ik deze ook terug vanuit het publiek. Ik probeer hen in het hart te raken en wil dat mijn bijdrage nog jarenlang blijft hangen. Zodat een bedrijf méér uit mijn voorstelling haalt dan alleen een leuke middag.

Ook als dagvoorzitter merk ik dat bedrijven het prettig vinden als je meer doet dan alleen braaf de tekst voorlezen – iets dat helaas nog te vaak gebeurt. Daarom betrek ik het publiek echt bij het optreden, zoek ik op de juiste momenten de verdieping en verbind ik de diverse thema’s, onderdelen en sprekers met interactieve Gillies en mind-experimenten.’

Interactieve momenten op maat voor het bedrijf

De unieke formule van Niels blijkt bijzonder goed aan te slaan in het bedrijfsleven. Het geheim? Hij weet als geen ander wat er speelt bij zakelijke opdrachtgevers. ‘Ik heb jarenlang intensief gewerkt voor en met grote corporates. Ook heb ik van dichtbij een aantal van de meest succesvolle ondernemers in Nederland in actie mogen zien. Inmiddels ben ik zelf al een jaar of vijftien aan het ondernemen en verwerk ik mijn fascinatie voor het onderwerp altijd in mijn voorstellingen.

Dat begint al bij de voorbespreking met de opdrachtgever, waarin ik belangrijke thema’s voor het evenement duidelijk in kaart breng. Op basis hiervan kies ik mijn illusies – allemaal interactieve momenten die aansluiten op deze thema’s en de doelgroep. Hierdoor speel ik op het podium niet mijn eigen voorstelling, maar in feite die van hun. Ik hoor vaak dat bedrijven dit waarderen.’

Het geheim? Hij weet als geen ander wat er speelt bij zakelijke opdrachtgevers

Veel zakelijke boekingen

Dat de kenmerkende aanpak van Niels bij bedrijven in de smaak valt, valt op door de toenemende vraag vanuit het bedrijfsleven. Terugblikkend spreekt hij van een even bizar als avontuurlijk jaar. Hij werkte onder meer samen met Het Financieele Dagblad als terugkerend gastspreker tijdens de prestigieuze Gazellen Awards en nam deel aan het bekende theaterfestival De Parade.

‘Tijdens de Gazellen Awards zat de zaal elke voorstelling gevuld met honderden ondernemers. Na die tour stond de telefoon van mijn agentschap roodgloeiend. Ook de optredens tijdens De Parade waren steevast tot de nok toe uitverkocht. Mensen boden vijf keer de waarde van een ticket en waren zelfs bereid om met één been buiten de tent te blijven staan. Als ze de voorstelling maar konden zien… Het is heel apart om zoiets mee te maken.’

De optredens van Niels leiden ook tot de nodige belangstelling van producenten en programmadirecteuren. Lonkt een stap naar de televisiewereld? ‘In het verleden heb ik voor RTL4, TROS en SBS6 al diverse programma’s mogen presenteren. De afgelopen tijd is het juiste tv-programma niet voorbijgekomen. Televisie is geen doel op zich, maar ik sluit niets uit als ik de kans krijg om mijn passie voor interviewen en illusies te verenigen.’

Waardevolle bijdrage

In zijn drukke leven als ondernemer, spreker en jonge vader moet Niels selectief omgaan met zijn tijd. ‘Daarom neem ik niet zomaar elk optreden meer aan. Ik wil echt een bijzondere bijdrage leveren aan een congres, seminar of strategisch bedrijfsevent en de dag naar een hoger niveau tillen. Inmiddels staan er weer tal van mooie opdrachten op het programma en komt er een geweldig project aan voor een van de grootste organisaties in Nederland.’

Meer weten? Informatie over een maatwerk voorstelling van Niels Houtepen is op te vragen via sprekersbureau Quality Bookings.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!