Corina Waaijer: ‘Voor hotels is altijd ruimte’Corina Waaijer: ‘Voor hotels is altijd ruimte’
Back Back Interview

Corina Waaijer: ‘Voor hotels is altijd ruimte’

10 januari 2018

Benieuwd naar de human interest-verhalen van branchegenoten? Zoals: waar halen zij inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Corina Waaijer, eigenaresse van Hotel Mozaic en Casa Julia.

Wie is Corina?

‘Ik ben 42 jaar oud en heb een gezin met 3 kinderen. We wonen in het veenweidegebied het Groene Hart, dicht bij Rotterdam, Den Haag en Delft. Sinds 2007 ben ik hoteleigenaresse van Hotel Mozaic in Den Haag. Daarna volgde al snel Casa Julia in Delft. We hebben een constante bezetting van 85% per jaar en inmiddels heeft Mozaic de status van vier sterren mogen ontvangen.’

Ben je geworden wie je had willen zijn?

‘Dit is altijd mijn droom geweest. Eigenlijk had ik twee dromen: hotelmanager zijn of binnenhuisarchitect. De kunstacademie heb ik gelaten voor wat het is en ik volgde mijn hart richting de hospitality. Zelfs nu krijg ik regelmatig te maken met architecten door renovaties en verbouwingen van de hotels. Ik vind het fijn om intensief samen te werken en te kiezen voor authentieke, betaalbare, duurzame en vervangbare materialen. Daar leer ik ook van.’

Wat maakt jouw locatie uniek?

‘Casa Julia is een inspirerende locatie met slaap- en vergaderfaciliteiten, waardoor het ook aantrekkelijk is voor zakelijke bijeenkomsten. We hebben een hoog professionaliteitniveau en een persoonlijke aanpak. Zowel Casa Julia, als Mozaic en mijn nieuwe pand in Schiedam zijn monumenten of een beschermd stadsgezicht. Ieder hotel heeft zijn eigen charme. Casa Julia heeft kleinere kamers en is daardoor laagdrempelig om te boeken. Hotel Mozaic is een echt stadhotel en heeft een chique uitstraling. In Schiedam komt een hotel met luxe suites voor short stay verblijven. Alle hotels hebben dezelfde look en feel maar met enkele tweaks toch weer een geheel eigen karakter.’

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

‘Door heel veel om me heen te kijken, naar nieuwe ontwikkelingen, economische trends, maar naar ook jonge mensen, hoe zij alles aanpakken en doen. De levenservaring die ik heb, helpt bij het onderscheiden van duurzame trends en de kansen die ik pak. Authenticiteit is erg belangrijk, weten wie je bent en waar je voor staat. Een eigen formule ontwerpen. Ga ook eens wat vaker weg van je hotel, uit je hoofd en heerlijk wandelen of aan de waterkant zitten voor inspiratie.’

Wie is jouw voorbeeld?

‘Mijn voorbeeld kom wellicht wat uit de onverwachte hoek. Het boek ‘Alles moet bevochten worden’ over het leven van ondernemer Camille Oostwegel gaat over het pad wat hij heeft bewandeld om zijn dromen waar te maken. Het bracht mij veel herkenning, over hoe je je kunt voelen op bepaalde momenten. Een ander inspirerend voorbeeld is de documentaire ‘Fucking Perfect’ van Sergio Herman. Hoe je werkelijk tot het gaatje moet gaan om een bepaald niveau neer te zetten. Er zitten ook veel lessen in, zoals trouw blijven aan jezelf en niet alles alleen willen doen.’

Wat brengt de toekomst voor deze branche?

‘Voor hotels is altijd ruimte. Mensen reizen makkelijker dan vroeger en hebben andere eisen. Overnachten in een hotel is van alle tijden en voor diverse groepen mensen. Oudere mensen willen vaak meer comfort, waar jongeren eerder kiezen voor avontuur. Beleving is belangrijk, het gemak van wifi, opladers voor telefoons, in die behoefte moet je voorzien. Maar er is ook behoefte aan echte hospitality, waarbij het menselijke aspect niet kan ontbreken. Dat zie je ook gebeuren bij initiatieven als Airbnb, daar mist het persoonlijke en meedenken met de gast.’

Wat is jouw gouden tip voor de branche?

‘Ten alle tijden rustig blijven en gewoon doorzetten. Toets je eigen mening aan die van anderen en wees kritisch op jezelf. Feedback vragen is eng, maar ook heel belangrijk om jouw visie aan te scherpen. Vorm van die feedback jouw eigen plan.’

Door > Andrea Dronk

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.222 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.222 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!