Constant in Beweging over duurzaam ondernemen in de nautische eventbrancheConstant in Beweging over duurzaam ondernemen in de nautische eventbranche
Back Back Trends

Constant in Beweging over duurzaam ondernemen in de nautische eventbranche

18 juli 2024

De eventbranche streeft continu naar duurzaam en verantwoord organiseren. De wens om beter om te gaan met mens en milieu leidt tot vele nieuwe initiatieven:  van zero waste tot duurzame merchandise en van hard cups tot CO2- compensatie. Ook nautische eventlocaties leveren steeds nadrukkelijker hun bijdrage op het gebeid van duurzaamheid. We spraken over groen en bewust ondernemen met Constant in Beweging.

Foodprint reduceren

Constant Geerling ziet dat er volop beweging is in de nautische branche op dit gebied. ‘Er gebeurt zoveel in de scheepvaart momenteel, dat het goed is dat we die groene ambities met zijn allen niet alleen nastreven, maar ook benoemen welke stappen onze branche maakt. Bijvoorbeeld het nieuwe schip van Ocean Diva, een 100% elektrische varende evenementenlocatie, een mooi project met duurzaamheid als uitgangspunt, waarmee ik Ocean Diva van harte feliciteer.’ Elektrisch varen is voor Constant in Beweging echter nog niet het ei van Columbus, aldus directeur Eric van der Zwaluw. ‘Ons werkgebied strekt zich uit van Groningen tot Brussel en van Amsterdam tot Frankfurt. De actieradius van volledig elektrische schepen is nog veel te beperkt om dit soort afstanden te kunnen overbruggen. Daardoor moet je toch op fossiele oplossingen teruggrijpen om van A naar B te komen. Wij kiezen ervoor onze footprint op andere manieren zoveel mogelijk te reduceren. Zo hebben we onder andere de hoofdmotor van onze Grace Kelly vervangen door een Stage-5 motor, die 97% minder fijnstof en 96% minder stikstof uitstoot dan de ouderwetse dieselmotor. Voor de Blue Rhapsody bestaat er de mogelijkheid op HVO-100 bio brandstof te varen. Dit is een hernieuwbare brandstof die zorgt voor een besparing van minimaal 90% vergeleken met normale diesel. Naast schone motoren en brandstoffen hebben we onze nautische crew een training gegeven waarin zij geleerd hebben zo energiezuinig mogelijk te varen. Bovendien zorgen we ervoor dat bezoekers veel autokilometers besparen, door de locatie zo dicht mogelijk op de bezoeker aan te bieden. Én, eenmaal aangemeerd, kunnen we op veel locaties gebruik maken van walstroomvoorzieningen.’

Duurzame keuzes in totale bedrijfsvoering

Hoewel schepen niet het imago hebben duurzaam te zijn, vinden er in de nautische eventbranche dus wel degelijk veel ontwikkelingen plaats om te verduurzamen. Naast varen zorgt Constant in Beweging ook op andere onderdelen van de bedrijfsvoering voor het terugbrengen van haar foodprint. Eric: ‘Op het gebied van de horeca bieden we een nieuw  foodconcept, met de focus op lokaal en eerlijk. Naast het verminderen van de uitstoot, gaat het hier ook over het verminderen van de uitputting van de aarde, door onder andere het aanbieden van meer plant based gerechten. Daarnaast vervangen we alle verlichting op de schepen door energiezuinige LED- verlichting en nemen we maatregelen om zo min mogelijk water te gebruiken. Uiteraard gebruiken we geen wegwerpplastic meer en scheiden we ons afval, zodat deze zo goed mogelijk kan worden hergebruikt.’ De duurzame keuzes van Constant in Beweging hebben ervoor gezorgd dat de Blue Rhapsody beloond is met een Green Award en dat deze award binnenkort ook zal worden toegekend aan de Grace Kelly.

Totale bewustwording

Dit is slechts een greep uit de maatregelen die Constant in Beweging heeft genomen. Constant Geerling: ‘Groen en duurzaam gaat in mijn optiek nog  veel verder dan de ozonlaag. We leggen bij duurzaam te vaak de nadruk op zaken als plastic scheiden en elektrisch rijden, maar nog te weinig op het persoonlijke aspect. Duurzaamheid gaat ook over oprecht aandacht hebben voor de behoeften van je klanten en medewerkers, de verbinding met ze zoeken en open staan om van elkaar te leren.
Ik heb veel van mijn eigen kinderen geleerd als het gaat om duurzame bewustwording. . Zij hebben mij op dit vlak opgevoed en groen gemaakt. En daar zit de waarde van duurzame relaties: Wanneer je open staat voor de dialoog en om je heen blijft kijken, ligt ook daar het duurzame gouden -of groene- goed.’ 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!