Communicatie is overalCommunicatie is overal
Back Back Locaties

Communicatie is overal

18 maart 2019

COMM in Den Haag is de plek waar je de invloed van communiceren aan den lijve ervaart. We overleggen, praten, bellen, appen en mailen heel wat af zonder er werkelijk bij stil te staan. In onze communicatie verwerken we emoties, feiten en meningen die een enorme impact hebben op de wereld om ons heen. 'Communiceren, verbaal en non verbaal, bewust en onbewust, gebeurt de hele dag door', zegt Babiche Wouters van den Oudenweijer, teammanager Sales en Events.

In de loop van de geschiedenis zijn ontelbaar veel attributen verzameld die illustreren hoe we in het verleden hebben gecommuniceerd. Futuristische technieken laten zien hoe we in de toekomst met elkaar zullen interacteren. Deze link tussen verleden, heden en toekomst maakt COMM de ideale locatie voor je evenement. Te midden van daar waar het uiteindelijk allemaal op neer komt: een constructieve, heldere, positieve en onderhoudende verbinding.

Meerwaarde aan evenementen

In de bijna anderhalf jaar dat het vernieuwde COMM – Museum voor Communicatie is geopend hebben inmiddels zo’n 400 events plaatsgevonden. Van uiteenlopend allooi en met een diversiteit in thema en gastenaantal. 'In feite draait alles om communicatie', aldus Wouters van den Oudenweijer, 'het is alomtegenwoordig en je kunt er niet omheen. Om die reden past de locatie bij vrijwel elk event.' 

De 13 inspirerende zalen die het instituut rijk is zijn daarom zelden onbemand. 'Onze gasten reageren verrast en positief op de evenementen. Zij geven aan dat de link met communicatie zorgt voor interactie en levendige gespreksstof.' Zeker omdat er tijdens of na het event een rondje over de museumvloeren kan worden gelopen. De event- en vergaderzalen zijn allen uitgerust met bijzondere objecten uit onze museumcollectie, zoals telefoons of authentieke brievenbussen. In alle zalen zijn de lampen ontworpen in de vorm van telefoons. Het behang in de Club bestaat uit oude brieven en het patroon van de vloerbedekking in de vergaderzalen vormt een netwerk. Over alles is nagedacht en je wordt hierdoor subtiel geprikkeld.

Personaliseren

'We denken graag mee en verdiepen ons in wie we in huis hebben en waar zij op dat moment mee bezig zijn', stelt Wouters van den Oudenweijer. 'We onderzoeken waarop wij de focus kunnen leggen voor een extra persoonlijk tintje en beleving. Zo hebben we voor een bedrijf met het onderwerp ‘de satelliet’, een schaalmodel uit de collectie toegevoegd en een tussenpresentatie door de conservator over de historie en de werking ervan in hun evenement verweven.

Als we een congres over China mogen hosten lichten we onze items die een link hebben met dit land uit de collectie en zetten die op creatieve wijze in bij het evenement. Bij COMM hebben we veel zeldzame en ludieke items voor handen om mee te verrassen en het evenement en de rondleidingen te personaliseren.'

IJsbreker

Bij nieuwe ontmoetingen ontstaan vaak hilarische situaties. Jij bent gewend om 3 zoenen op de wang te geven maar diegene uit het land tegenover je houdt het liever bij een stevige handdruk. Wat zijn internationale gedragscodes? Hoe begroeten de verschillende nationaliteiten elkaar? Wat zijn de gewoontes in een land?

Tijdens de start van een evenement bestaande uit een gemêleerde groep nationaliteiten zoemt een docent in op de verschillende manieren van begroeten in de wereld. Iedereen herkent de grappige en awkward situaties die soms voor rode konen en verwarring zorgen. Dit soort informatieve, interactieve ijsbrekers creëren meteen een losse en ontspannen sfeer in de groep. Een ideale setting om mensen los te krijgen en een saamhorigheidsgevoel te bewerkstelligen. Bovendien heb je meteen een onderhoudend onderwerp om over na te praten tijdens het aansluitende diner.

Kruisbestuiving

'Zelf initiëren we events en wisselende (sub)tentoonstellingen binnen het spectrum van communicatie. Een bezoek aan COMM zorgt voor kruisbestuiving en zal je altijd inspireren tot nieuwe ideeën en andere perspectieven.

We beschikken over een ruime poel docenten en deskundigen die spraakmakende workshops en lezingen verzorgen over bijvoorbeeld Personal Branding, Presenteren, Interculturele Communicatie, Influencers of Social Media.

Deze onderwerpen kunnen op originele wijze worden toegevoegd aan het evenementenprogramma', vertelt een enthousiaste Wouters van den Oudenweijer. 'Wij mixen de wensen en inbreng van de opdrachtgever met onze eigen items en toevoegingen en maken er dan een gezamenlijke, succesvolle productie van waarover nog lang zal worden nagepraat. Als je COMM verlaat ben je een ervaring rijker'.

Door > Nahalie Schalke

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!