COMM biedt onderdak aan interactieve exposities en zakelijke live eventsCOMM biedt onderdak aan interactieve exposities en zakelijke live events
Back Back Locaties

COMM biedt onderdak aan interactieve exposities en zakelijke live events

27 oktober 2017

De chique en allure van de Hofstad in een subtiele combinatie met design, comfort en eigentijdse faciliteiten; ziedaar het resultaat van de ingrijpende renovatie van COMM, Museum voor Communicatie in Den Haag. Met de hypermoderne ‘newsroom’, de sfeervolle eventzaal, 2 grote en 3 kleine vergaderkamers, een inspirerend Lab, een exclusieve boardroom en de stijlvolle club, biedt COMM in hartje Residentie een even unieke als uitdagende ambiance voor zakelijke evenementen. Begin november opent het museum zijn deuren; de eerste zakelijke gasten proeven sinds medio oktober al sfeer.

Warenhuis voor communicatie

Zeestraat 82 in ’s Gravenhage is een statig pand met een uitnodigende glazen gevel. Daarachter huisde sinds 1843 de Groote Koninklijke Bazar, ’s lands eerste warenhuis. Decennia later werd er het Nederlandsche Postmuseum gevestigd waarin de unieke postzegelverzameling van Pieter Waller een prominente plaats kreeg. In 1989 veranderde de naam in PTT museum, 10 jaar later in Museum voor Communicatie. Verzelfstandigd in een stichting ging het museum in maart 2016 verder als COMM. Nu, anderhalf jaar en een investering van enkele miljoenen euro’s later, nadert de fysieke en conceptuele ombouw naar een eigentijds museum met dito faciliteiten en beleving zijn voltooiing. Hooguit de bijzondere, in pasteltinten gekleurde muurschildering in de centrale entree herinnert nog aan het verleden als expositie van oude brievenbussen, bakelieten telefoontoestellen en verweerde postbodetassen.

Vrij toegankelijke lounge

'Het concept van het nieuwe museum is gebaseerd op interactie en beleving', vertelt Sales en Events Manager Lianne van Oorschot. 'Je communiceert immers altijd en overal en daarvan word je je hier op allerlei manieren bewust.' Het concept is geïnspireerd op de historie van het pand: een warenhuis. 'Op elke museumverdieping is een ander thema uitgewerkt, waarin we voortdurend van invulling en collectie kunnen wisselen. En het wordt, net als in de retail, losjes en interactief gepresenteerd. Het museum vertelt dan ook niet wat communicatie is, maar laat het bezoekers zelf ervaren.' Vanuit die visie is de begane grond vrij toegankelijk gehouden. 'Deze lounge is ingericht als sociale ontmoetingsplek met horecavoorzieningen; mensen kunnen er gewoon binnenlopen, met elkaar afspreken of even wat werk doen.'

Technisch hoogstandje

Achter de bijzondere, zelf ook communicerende trap, is via een plein vol monitoren, de newsroom bereikbaar. In deze ruimte, geschikt voor symposia en lezingen, maar ook voor zakelijke lunches en diners, vind je een unieke wand met beeldschermen. 'Hierop kunnen we letterlijk alles wat de klant wil delen met zijn gasten live en interactief presenteren. Het is een technisch hoogstandje en dat past daarom juist zo goed in ons interactieve concept.' Daar staat wekelijks elke woensdagavond COMM Live geprogrammeerd, waarin afwisselend interviews, debatten en deepdives rond actuele thema’s.

  • Lianne van Oorschot
    Lianne van Oorschot
  • Eventzaal
    Eventzaal
  • Lounge
    Lounge

COMM Academy

Zowel voor particulieren als voor de zakelijke markt en groepen, bijvoorbeeld vanuit het onderwijs, is de COMM Academy opgezet. 'Hierin ontwikkelen we allerlei workshops en trainingen gericht op communicatieve vaardigheden', legt Lianne uit. 'Van presenteren en het maken van een video-cv tot online profileren, desgewenst op maat van de zakelijke opdrachtgever. En dat alles onder het motto: wie de kunst van communiceren verstaat, verstaat de toekomst.'

Geïnspireerd op telefoons

De overige ruimten voor zakelijke evenementen liggen alle in het belendende pand en zijn zowel door de museumentree als via een ingang aan de achterkant in de De Ruyterstraat bereikbaar. Een lange, fraai gestoffeerde gang voert gasten die zich daar melden naar een ontvangstbalie nabij het trappenhuis. De verschillende al even stijlvol ingerichte vergaderkamers, alsook de boardroom en de club zijn van hieruit gemakkelijk bereikbaar. 'Alles is speciaal voor ons ontworpen en gemaakt, van de vloerbedekking tot de lichtarmaturen. En in alle ruimten hebben we vitrines laten inbouwen, waarin we objecten uit onze collectie kunnen tonen. Op die manier blijven museum en zakelijke verhuurfuncties met elkaar verbonden', aldus Lianne, die graag wijst op de speelse bijna kunstzinnige ontwerpen van de armaturen. 'In de ene zijn allemaal telefoonhoorns verwerkt, in een andere alleen toestellen. Het zijn stuk voor stuk hele bijzondere objecten geworden.'

‘Under construction events’

Voor zowel horeca als technische ondersteuning koos Stichting Museum voor Communicatie ervoor te werken met preferred suppliers. 'We hebben vooraf een zorgvuldige afweging gemaakt en daaruit geconcludeerd, dat onze opdrachtgevers er voordeel van hebben als we werken met vaste leveranciers. In ons geval zijn dat Bourgonje en Van der Linde Catering en Evenementen. Ook zij moeten natuurlijk nog even indraaien, maar kennen straks de locatie en de routing, weten wat mogelijk is en wat niet. Dat bespaart uiteindelijk tijd en kosten en reduceert het risico van onverwachte verrassingen', stelt Lianne. Met het oog op het uitbannen van mogelijke kinderziektes en de opbouw van routine, verwelkomde Lianne met haar staf ondertussen al de eerste evenementen. 'Under construction events noemden we die. Voor zowel opdrachtgevers als wijzelf stuk voor stuk uitdagingen met schilders, timmerlieden en stukadoors in het museum nog volop aan het werk. Toch ben ik blij dat we het gedaan hebben. Alles staat en is getest als de renovatie wordt opgeleverd en dat geeft veel vertrouwen. Ik durf te zeggen, dat we er klaar voor zijn.'

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!