Comfortabel, gezellig en veilig kerstpakketshoppen bij het Openluchtmuseum
07 september 2021Winter in het Openluchtmuseum: het staat inmiddels garant voor een bijzondere belevenis: van schaatsen op de ijsbaan tot gemoedelijke, knisperende haardvuurtjes, van live cooking tot melancholische muziek. Vorig jaar is het Openluchtmuseum gestart met een uitbreiding van de arrangementen: een kerstmarkt waarbij je niet alleen een eindejaarsevent kunt vieren, maar waar je ook een kerstpakket kunt shoppen. Ook dit jaar heeft het museum mooie plannen en arrangementen om een onvergetelijk kerstevent met medewerkers te beleven én ze een zelfgekozen kerstattentie met mooie producten aan te bieden.
We blikken met Paul van Zeist, Hoofd Hospitality & Sales en Floor Nooy, Marketing & communicatiemedewerker, nog even terug op de plannen die vorig jaar al gesmeed werden. Paul: ‘We moesten noodgedwongen halverwege december de deuren van het park volledig sluiten. Samen met partner Sligro hebben we onze opdrachtgevers middels een digitale editie tegemoet kunnen komen.’ Dit jaar is het Openluchtmuseum, wederom in samenwerking met Sligro, vol goede moed aan de organisatie begonnen van een nieuwe editie, met als doel deze volledig volgens de creatieve, gemoedelijke, plannen fysiek door te laten gaan en alle bezoekers een wow-beleving mee te geven. Naast een tiental huisjes in verschillende thema’s waar bezoekers de kerstattentie rechtstreeks bij de bevlogen retail-ondernemers kunnen uitzoeken, zijn er mogelijkheden om een bezoek uit te breiden. Paul: ‘Een arrangement neem je af inclusief een bepaalde vorm van catering. Van stamppotten tot volledige live cooking op het Zaanse Plein, van poffertjes tot glühwein. Het is ook mogelijk een congres overdag met de kerstmarkt te combineren of juist na een bezoek een feestavond te organiseren.’ Het kerstevent is volledig, met verschillende bouwstenen, samen te stellen.
Veiligheid en comfort
Het Openluchtmuseum houdt al rekening met meerdere scenario’s, van ‘volledig los’ tot beperkende maatregelen en zelfs de uitvlucht naar digitaal. Floor: ‘We willen een saamhorig gevoel creëren, mensen willen graag weer fysiek samenkomen en die mogelijkheid willen we bieden.’ Daar staat tegenover dat het Openluchtmuseum veiligheid en comfort centraal stelt. Er wordt rekening gehouden met verschillende tijdsloten, eventuele 1,5-meter maatregelen, looprichtingen, hygiëne en de maximale capaciteit, die -zelfs met maatregelen- door de grote oppervlakte zelfs naar de honderd- en duizendtallen kan gaan. Paul: ‘Je kunt bij ons vanaf 10 personen tot in de 1.000 een arrangement boeken.’
Ambachten en vrijheid
Naast de organisatie van de kerstmarkt staat meer op de planning voor het najaar. Paul: ‘Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de ‘Ambachtenwerkplaats’, een werkplaats waarin de ambachten van het museum samenkomen. Dit is op termijn bijvoorbeeld ook erg geschikt voor workshops en trainingen voor bedrijven én particulieren – waardoor een programma in het park goed te combineren is met samen ambachtelijk bezig zijn.’ In 2022 staat het thema ‘Vrijheid’ centraal. Bezoekers ontdekken verhalen van mensen die in allerlei historische periodes te maken hebben gehad met bijvoorbeeld onderdrukking -vanwege hun mening, hun geloof, gender of geaardheid. Het Openluchtmuseum wil bezoekers, aan de hand van deze persoonlijke verhalen, laten nadenken over wat vrijheid voor hen betekent. Daarnaast wordt er een vakantiewoning uit Warnsveld geopend, die vanaf de jaren ’30 en gedurende de oorlog aan honderden vluchtelingen onderdak heeft geboden en er komt een nieuwe tentoonstelling over de Surinaamse vrijheidsstrijder Anton de Kom. Paul: ‘We vinden het belangrijk dat mensen, ook na dit coronajaar, stil kunnen staan bij de vraag: hoe vrij ben ik. Binnen het thema komt vrijheid van meningsuiting middels debatteren aan bod, maar ook de vrijheid om te mogen stemmen en vrij te mogen zijn wie je bent.’
Meer dan een museum
Met de combinatie van maatschappelijke thema’s, de historie, de unieke locaties en uiteenlopende evenementen – zowel zakelijk als particulier wil het Openluchtmuseum awareness creëren en méér zijn dan een museum. Floor: ‘We willen de bezoeker van het museum laten zien dat je hier ook heel goed een zakelijk of particulier evenement kunt organiseren -van congres tot familiefeest, maar daarnaast ook de bezoeker van een (kerst)event laten zien dat het museum de moeite waard is om nog eens naar terug te keren.’
Door > Angelique Aalders
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!