1 januari 2014

Column Theo van der Hek: ‘Morgen wordt het beter’

Mensen met een zonnige blik op hun werk worden minder snel ziek. Ze zijn beter bestand tegen stress en hebben een kleinere kans op hartfalen. En als ze ziek zijn genezen ze sneller. En de grap is: die zonnige types zijn ook nog eens succesvoller in hun werk. Iedereen weet dat succes hebben de weg naar nog veel meer succes opent.

Alle reden dus om de business zo optimistisch en zo zonnig mogelijk tegemoet te treden. En dat is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als je de krant bijhoudt. Want ook daar, net als in de markt, is er een enorm onderscheid tussen de oude en de nieuwe economie. Journalisten schrijven het liefst over de conflicten, sluitingen, neergaande lijnen, fraude… Want goed nieuws is geen nieuws.

Het verschil tussen die economieën begint zich steeds duidelijker af te tekenen. Net zoals de kansen in de markt. Kijken de oude bedrijven met name terug en teren ze op hun oude successen, dan zien we gelukkig steeds meer nieuwe toekomstgerichte ideeën in de markt verschijnen van de ‘nieuwe’ garde die vast en zeker als uitgangspunt heeft dat het morgen beter gaat.

Daarbij is het natuurlijk zeker niet zo dat bij die vernieuwende garde ook per definitie jonge mensen horen. Sterker nog: na een gastcollege over nieuwe creativiteit in den lande was het voor ondergetekende behoorlijk schrikken toen de ‘baanbrekende’ ideeën gepresenteerd werden.

Natuurlijk waren de sociale media daarbij ruim vertegenwoordigd. Ze kwamen bij iedereen uit de hoge hoed hét zaligmakende lapmiddel bij uitstek. Wát er dan precies moest gebeuren met die sociale media, hoe ze ingezet moesten worden en wat het meetbare effect daarvan was, bleef helaas een onbeantwoorde vraag.

Picasso zei het al: “De grootste vijand van de creativiteit is de goede smaak”. Lees: burgerlijkheid. Lees: gebaande wegen. Lees: een herhaling van zetten. Lees: achterom kijken. Lees: doorgaan op de ingeslagen weg.

Als we willen dat het morgen beter is, wat absoluut zo is, dan moeten we nu onze nek uitsteken en de grenzen van onze mogelijkheden opzoeken. Volle kracht vooruit, en niet: halve kracht zijwaarts en wachten tot het beter wordt. We hebben als branche ons eigen lot in de hand. Daarbij horen woorden als lef, geloof in jezelf en op zoek gaan naar grenzen.

Want aan de grenzen lonkt de groei.
Dus weg met die middelmatigheid.
Alleen dán wordt het morgen beter.

Een succesvol jaar toegewenst.

Theo van der Hek
www.theovanderhek.nl