
‘Met de lancering van Event Benchmark, eerder dit voorjaar, geven we invulling aan een belangrijke wens van onze leden. De resultaten uit de benchmarkonderzoeken, waarvan de eerste nu is afgerond, helpen om meer datagedreven te werken en ondersteunen je bij strategische beslissingen. Daarnaast biedt het ons als vereniging belangrijke input en onderbouwing voor onze inspanningen op het gebied van lobby en belangenbehartiging’, aldus Dineke Philipse, verenigingsmanager CLC-VECTA.
Monitors
CLC-VECTA heeft in de afgelopen 4 jaar, onder de vlag van YOIN excellent meeting places, al 2 edities van de tweejaarlijkse Duurzaamheid Monitor en Marketing Monitor gepubliceerd. Deze Monitors komen uiteraard terug in het Event Benchmark platform. Daarnaast is er inmiddels een Finance Monitor en HR Monitor beschikbaar. Dineke: ‘Het grote voordeel van dit platform is dat je in het dashboard direct jouw eigen gegevens ziet naast die van jouw vergelijkingsgroep. En, in de editie van volgend jaar, de ontwikkeling t.o.v. het voorgaande jaar. Daarnaast kun je spelen met de data door je vergelijkingsgroep te verfijnen.’
Resultaten Finance Monitor
Het eerste benchmarkonderzoek, de Finance Monitor, is inmiddels afgerond. Het dashboard met uitkomsten is uitsluitend beschikbaar voor deelnemende leden van CLC-VECTA. Maar naar aanleiding van het SRA Rapport ‘Branche in Zicht’ deelt CLC-VECTA enkele sectorspecifieke uitkomsten. De Finance Monitor bevat inzichten over de financiële situatie van organisaties in de sector, specifiek de gerealiseerde omzet en kostenstructuur alsook de verwachtingen.
HR Monitor
In de komende weken volgen de uitkomsten van de HR Monitor. De HR Monitor laat zien hoe de arbeidsmarkt in de sector zich ontwikkelt. Thema's zijn o.a. aantal werknemers, leeftijdsopbouw, arbeidsvoorwaarden en ziekteverzuim.
Blue Field Agency
Voor het Event Benchmark platform heeft CLC-VECTA een meerjarige samenwerking gesloten met Blue Field Agency. Zij zijn specialist in benchmarking en benchlearning en beschikken over een eigen benchmarkapplicatie Cviews. Daarnaast ondersteunen ze bij het optimaal benutten van (klant)data, slim inzetten op AI (zoals een eigen AI-buddy die content creëert in je eigen stijl) en het versterken van je aanpak met effectief design.