Back Back Achter de schermen

Chris Havinga over Marco Borsato Symphonica in Rosso VIP Arrangementen

01 maart 2007

The Entertainment Group is met Marco Borsato Symphonica in Rosso VIP Arrangementen genomineerd voor een Gouden Giraffe in de categorie Zakelijke Evenementen. Het oordeel van de jury luidt: Niet zozeer op basis van het (overigens meer dan fantastische) concertprestaties van Marco Borsato, maar wel voor de wijze waarop The Entertainment Group maximaal gebruik heeft gemaakt van een omstandigheid, als relatiemarketing tool voor eigen relaties.

Ik zit voor het interview bij The Entertainment Group in Hilversum aan tafel bij Chris Havinga, commercieel directeur.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Gebruik maken van je eigen Marco Borsato concerten in het Arnhemse Gelredome is op zich natuurlijk geen rocket science. Maar slim gebruik maken van die omstandigheid door middel van een strakke actie op potentiële relaties voor je berijf, met als resultaat 40 opdrachten voor de verschillende bedrijfsonderdelen, is bewonderenswaardig. De case toont bovendien, dat profitcenters in bedrijven elkaar niet altijd in de haren hoeven te zitten. Deze case is een lichtend voorbeeld van hoe twee bedrijfsonderdelen samen, tot een even opvallend-, als synergetisch resultaat kunnen komen.

De 40 opdrachten die de groep als direct gevolg van deze inspanning, voor haar verschillende  divisies heeft gerealiseerd, zijn afgezet tegen de investering, een uitstekend resultaat te noemen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Chris Havinga is zeven jaar geleden met Paul Brinks nauw betrokken geweest bij de start van The Entertainment Group in Hilversum.
"We zijn in dit pand ook begonnen, in drie kamertjes. Samen met Paul Brinks ben ik hierheen getrokken, toen nog met het bedrijf Headman. We zijn een aantal bedrijfjes gestart, en één ervan was The Entertainment Group. Onder andere in samenwerking met Nachtzaam Entertainment, een bedrijf van de vrouw van Paul Brinks. Zij had toen al een aantal bekende Nederlanders, waaronder Marco Borsato. Om het even in het perspectief te plaatsen: Paul Brinks is de grote man achter dit bedrijf. Hij is ook de man die Marco Borsato als artiest tekende op het moment dat hij de Soundmixshow won, Paul werkte toen als A&R manager bij Polydor. Een jaar daarna heeft Marco Paul gevraagd of hij zijn manager wilde zijn. Paul heeft daarnaast altijd andere banen gehad: directeur van Veronica, directeur van Holland Media House en directeur geweest van Polygram, waar ik hem tegenkwam."

In al die jaren is Paul Brinks samen met zijn vrouw manager geweest van Marco Borsato. Hij is de man geweest waarbij Borsato zich als artiest zo heeft kunnen ontplooien.
"Paul heeft Marco groot gemaakt en nog belangrijker: groot heeft gehouden, Paul is op de achtergrond de man met ‘de grote visie’."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

The Entertainment Group is inmiddels uitgegroeid tot een crossmediaal entertainmentbedrijf.
"We creëren content op veel disciplines van entertainment, maar ik wil dat TEG naar buiten toe veel duidelijker gezien wordt als crossmediaal entertainmentbedrijf. De laatste jaren komen steeds meer merken naar ons toe die op een andere wijze hun doelgroep willen aanboren en benaderen. Marketing directeuren van bijvoorbeeld Samsung, l’Oreal, Grolsch, Belcompany, Kwikfit…

Crossmediaal is een term die de laatste tijd te pas en te onpas wordt gebezigd in de media. Een eensluidende definitie is er nog niet van gegeven. Havinga wil het toch wel proberen.
"Crossmediaal, 360 graden marketing, het zijn allemaal modewoorden, crossmediaal wil niks anders zeggen dan dat we veel middelen hebben om jouw doelstellingen te bereiken waarbij er een synergie is tussen alle elementen. In ons geval is crossmediaal een middel, net zoals entertainment een middel is, veel bedrijven willen nu hun merk laden door middel van entertainment. Dan is er geen beter bedrijf om dat te doen dan bij The Entertainment Group. Er zijn geen partijen zoals wij, die bijna alle disciplines van entertainment behartigen. Dat doen wij, dat proberen wij en op z’n minst hebben wij daar verstand van."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Symphonica in Rosso is een eigen productie, een eigen merk van The Entertainment Group. Havinga is van plan in de toekomst steeds meer van dit soort eigen initiatieven te gaan ontplooien.
"We werken eigenlijk heel veel voor andere merken, zelden voor onze eigen merken, maar dat gaat in de nabije toekomst veranderen. We zullen steeds meer nieuwe evenementen gaan produceren, eigen TV-programma’s, eigen crossmediale platforms waarin we eigen artiesten inzetten. Daarnaast blijven we voor andere merken werken, laat dat duidelijk zijn. Soms kom je bij een klant die ‘alleen maar een evenementje wil’, dan doen we alleen evenementje, sommige mensen willen dat wij een plan voor hun bedrijf, merk, serviceverlening of product bedenken en laten zien hoe ze met entertainment en media daar meer lading aan kunnen geven. Het is een heel verfrissende andere manier van denken, waarbij ik denk dat de toekomst ook alleen maar in de richting is. Veel merken zullen traditioneel blijven, maar er zullen ook veel bedrijven kiezen voor een juist heel andere aanpak. Voor een aantal merken doen wij dit al, daar werken we eigenlijk al een tijdje crossmediaal mee: daar koppelen we een bekende Nederlander aan, daar koppelen we joint promotion mee, daar doen we evenementen voor en maken tv-programma’s voor."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Chris Havinga is als commercieel directeur eindverantwoordelijk voor het Marco Borsato Symphonica in Rosso VIP Arrangementen, een ‘klein’ onderdeel binnen het 10-daagse concert Symphonica in Rosso van Marco Borsato in het Gelredome in Arnhem, eind oktober – begin november 2006. Het proces van idee naar uitvoering, het proces van Symphonica in Rosso is voor een groot gedeelte pure creatie.
"Het hele concept van Symphonica in Rosso is bedacht door vier mensen, het dreamteam rondom Marco: Paul Brinks, Marco zelf, Marc Hofstede en ik. Paul als grote visionair, Marco als artiest, Marc vanuit het operationele, muzikale en inhoudelijke deel van de show en ik vanuit de hele marketing die daar omheen wordt gebouwd. We wisten wel een beetje de richting, (Havinga knipt met z’n vingers) maar de klik zat er nog niet in. Met z’n vieren zijn we toen gaan brainstormen."

Het dreamteam laat zich dan graag inspireren door concerten van andere grote artiesten.  Daarvoor worden veel shows bezocht in binnen- en buitenland.
"Robbie Williams, Madonna en U2. Dat zijn de drie concerten waar we heel veel inspiratie uit putten. Wij werken als team al tien jaar, sommigen al vijftien jaar rondom Marco. Het is één hecht team dat al heel lang met elkaar samenwerkt. De vijfde man is John Ewbank die alle nummers schrijft, en die ook heel betrokken is bij dit proces, maar deze vier weten precies waar we heen willen. We willen vernieuwen, we kunnen niet als we twee keer de Kuip hebben gedaan, daarna nog tien keer de Kuip gaan doen. We willen dan wat anders, dat is het uitgangspunt van zo’n brainstorm."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat het team en Marco heel goed was bevallen was het concept waarmee Marco dertien keer het Sportpaleis in Antwerpen (capaciteit: 16 duizend) vol kreeg: een show met een symphonisch orkest: Symphonica.
"Maar ja, dat ga je dan niet kopiëren naar Nederland, niet omdat er zoveel Nederlanders als bezoekers waren, en niet omdat dit concept echt gericht was op de Belgische markt, en die is gewoon anders dan de Nederlandse. Marco is overigens in België de grootste internationale artiest, groter dan U2, Bon Jovi of Clouseau in CD- en DVD-verkoop. Net zoals in Nederland.

Eind van het liedje is dat er een nieuw concept moet worden bedacht rondom een symphonisch orkest, maar wat tóch anders is. Dan komen we in de kern van het brainstormproces van het Marco Borsato dreamteam.
"We waren al een heel eind, maar we waren er nog niet. Toen hebben we ons opgesloten in een kamer en zijn we gaan zoeken: ‘we hebben het nog niet, het is het nog niet, we missen iets, maar wat dan? Waarom doen we niet iets Italiaans, je hebt nog nooit iets met je Italiaanse achtergrond gedaan? Is het niet leuk om toch nog eens een paar Italiaanse liedjes te doen? Maar wat moet er dan nog aan het concept veranderen? We hebben Symphonica. Moet dat niet in een kleur? Waarom niet rood? Een beetje gebaseerd op Sensation, over inspiratie gesproken. Zo kwamen we op rosso, rood in het Italiaans. We willen er een beeldmerk bij, want daar kan ik wat mee, op merchandise-gebied, op het concert zelf, in de media… Dat moet een hart zijn! Tuurlijk! Rood is hart, passie, hartstocht, Italiaans: dat is allemaal Marco. Maar een hart is ook suf, dus hoe maak je van een suf beeldmerk iets stoers? Een getattoeerd hart! We laten Henk Schiffmacher een hart tattooëren als logo (het wordt uiteindelijk een logo van een tattoo). En zo ontstaat uiteindelijk Symphonica in Rosso."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

"Een heel mooi proces, en dat gebeurt in twee uur. We zijn er een halfjaar mee bezig geweest, en uiteindelijk valt in twee uur tijd alles op z’n plek. Prachtig! Dan komt het proces dat de marketing moet worden bedacht. Dat is mijn taak: alle marketing rondom Marco." Daarover meer HIER.

Meer foto’s? Klik hier>

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!