Chantal Peters: ‘Misschien kunnen we wel samen iets unieks opzetten’Chantal Peters: ‘Misschien kunnen we wel samen iets unieks opzetten’
Back Back Interview

Chantal Peters: ‘Misschien kunnen we wel samen iets unieks opzetten’

03 januari 2020

Ze kwam met haar evenementenlocatie volledig Out of the Blue en mocht Red Bull tot haar eerste opdrachtgever rekenen. Als dat geen vliegende start is! Het lijkt wel te passen bij de 38-jarige Chantal Peters, eigenaar van Papierfabriek Nijmegen. Deze week maken we uitgebreid kennis met deze eventpersonality.

Droomopdracht

Een wereldwijd gerenommeerd bedrijf als opdrachtgever, internationale topsporters en alle 2.500 toegangskaarten verkocht. Droomopdracht? Voor Chantal Peters van Papierfabriek Nijmegen was het de eerste! Na drie jaar leegstand kocht rubber- en schuimproducent EKI uit Nijmegen in 2018 het complex met de honderden meters lange fabriekshal dat direct grenst aan de Oost-Kanaalhavens. 

 

 65.000 vierkante meters

EKI had maar een klein deel van de 65.000 beschikbare vierkante meters nodig. Chantal Peters, partner van Bart van der Tol van familiebedrijf EKI maar vooral zelf behoorlijk ondernemend, zag kansen. Toen Red Bull - geloof het of niet - belde met de vraag of het wereldwijde BMX Park in de 14 meter hoge hal van Papierfabriek Nijmegen gehouden kon worden, viel het kwartje: ‘deze robuuste locatie moet ingezet worden om mensen blij te maken.’ Ze zegde haar baan als Marketingmanager bij Shoeby op en sprong in het diepe. Nu is ze directeur van Papierfabriek Nijmegen en ze heeft grootse plannen!

Ze kwam de branche dus letterlijk binnenvallen, maar wie is Chantal Peters naast directeur en ondernemer?

‘Ik ben 38, partner van Bart van der Tol, moeder van Sebas en op dit moment 26 weken zwanger. Ik ben enthousiast, energiek, empathisch, heb humor, ben sociaal en een echte winnaar, zeg maar gerust bloedfanatiek!’, lacht ze. Typisch Chantal is dan ook dat ze durft: ‘Tot één maand voor aanvang van het Red Bull event, had ik nog geen stroom’, illustreert ze haar uitspraak. ‘Alles was aangelegd, maar om tal van redenen was de hoogspanning er nog niet opgezet. Het contract met Red Bull was uiteraard al lang getekend. Met zweet op mijn voorhoofd zat ik met mijn vrouwelijk charme - én gevulde koeken - met de hoofdmannen van Alliander aan de tafel. Twee weken voor het event ging de schakelaar om. Missie geslaagd!’

Red Bull Uncontained was dan ook het eerste én het mooiste evenement waaraan ze heeft meegewerkt.

Chantal: ‘Hoe gaaf is het om je bedrijf te starten en Red Bull als eerste klant te hebben en met topproducent Suzanne van Baal van Tribe Company te mogen samenwerken. Ondanks mijn marketingachtergrond ben ik nog vrij nieuw in de eventwereld. Als ik zie wat Red Bull samen met Tribe Company in Papierfabriek Nijmegen heeft neergezet in zo’n korte aanlooptijd - slechts 7 maanden! - dan heb ik daar echt enorm veel bewondering voor!’

Welke (publieks-)evenementen bezoek je zelf?

‘Ik ben gek op de kleinere festivals, met vriendinnen uit mijn dak gaan. Even ben ik dan geen moeder of drukwerkende vrouw! In Nijmegen zijn allerlei gave festivals te vinden. Met Papierfabriek Nijmegen willen we ons vooral richten op de zakelijke markt met corporate events, congressen, seminars, fotoshoots en af en toe publieksevent. We zijn al in contact met een paar mooie initiatieven om deze te laten plaatsvinden in Papierfabriek Nijmegen. Verder staan Event Summit en het INSPIRE-festival alvast in m’n agenda voor 2020.’

Waar ben je trots op?

‘Ik ben trots op mijn netwerk. Ik besteed altijd veel aandacht aan mensen, daaruit zijn de meest hechte samenwerkingen ontstaan. Ik heb vanuit alle hoeken mensen die voor mij klaar staan en geldt ook andersom 100%: voor goede contacten ga ik door het vuur. Luister, durf, wees open en oprecht en nee is geen antwoord… er is altijd wel een oplossing!’

Hoe ziet de evenementenbranche er over 5 jaar uit?

‘Ik verwacht dat locaties optimaal gaan inspelen op de klimaatuitdagingen. Daar kunnen we niet meer aan voorbij gaan. Daarnaast verwacht ik dat mensen steeds meer voor exclusiviteit kiezen. Een persoonlijke aanpak. Massaevenementen en locaties waar alles op het onpersoonlijke af tot in de puntjes verzorgd is, daar heeft iedereen het op een gegeven moment wel mee gehad. Kernwaarden als puur, oorspronkelijk, persoonlijk en eigen worden steeds belangrijker.’

Wil je nog iets kwijt aan je branchegenoten?

‘Doe eens wat vaker lief tegen elkaar. Ik denk graag in samenwerkingen en kansen. Ik wil geen concurrent zijn van locaties en bedrijven in de omgeving. Misschien kunnen we juist wel samen iets unieks opzetten!’

>Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!