Champagnes van de toekomst proeven op eerste Futurotheque van Nederland
Vandaag alvast proeven hoe de champagnes van morgen zullen smaken. Die ervaring was mogelijk tijdens de Futurotheque, dat Wine4Business samen met champagnehuis Taittinger op 8 mei organiseerde. Een select gezelschap van champagnekenners, horeca-partners en andere zakelijke relaties van Wine4Business was aanwezig bij deze bijzondere proeverij, die voor het eerst in Nederland plaatsvond.
De middag bood een voorproefje van de smaak van zes Comtes de Champagnes, waarvan er een aantal momenteel nog rijpt in de kelders van Rheims. De genodigden kregen daarmee een unieke kans om te proeven van champagnes die pas over enkele jaren beschikbaar zijn. Beginnende met een zogenaamde ‘vintage’ Comtes de Champagne (enkel gemaakt indien de oogst van dat jaar van voldoende kwaliteit is) uit 2005, proefden de gasten de toekomst met vintage Comtes de Champagnes uit 2006, 2007 en 2008, waarvan sommigen pas over meer dan drie jaar worden uitgebracht. Deze reis door de tijd eindigde in het verleden, met het aanbreken van de laatste twee flessen uit het jaar 2000, die dankzij de uitzonderlijk hoge kwaliteit tot ‘Champagne of the Year 2012’ werd bestempeld.
Smaakvolle presentatie
Maar champagne was niet de enige verwennerij op deze Futurotheque. Organisator Wine4Business legde de aanwezigen in de Buspro Luxury Lounge in de watten met zeer smakelijke ‘bites’: bijzondere hapjes die ter plekke bereid werden door meesterchef David Keus. “Met de Futurotheque willen we onze gasten niet alleen een bijzondere ervaring bieden, maar ook laten zien dat Wine4Business méér doet dan enkel wijnen en champagnes leveren”, aldus sales & marketingmanager Richard van Hemert. “Ook de i’TRE-delicatessen en de op locatie bereide gerechten van onze chef zijn deel van de totale service die we bieden. Dezelfde totaalervaring die de Futurotheque nu biedt, is wat wij voor onze cliënten kunnen realiseren.” Die service gaat verder dan het leveren van zowel gangbare als exclusieve ‘bubbles & bites’. Ook het presenteren van aanverwante producten, die de gasten in de Buspro Luxury Lounge overal om zich heen zien, is een specialiteit van Wine4Business. Zo vertoont David Keus zijn smaakvolle kunsten op een extreem duurzaam keramisch keukenblad.
“Frisse en elegante smaak”
De proeverij zelf werd ingeluid door Taittingers ambassadeur Mikael Falkman. Na zijn luchtige en humoristische verhaal over de ontwikkeling van het champagnehuis sinds de oprichting in 1734, zijn de ogen vooral gericht op vinoloog Cees van Casteren. “Taittinger is al vijftien jaar één van mijn favoriete champagnemerken, door de elegantie van smaak. Gewoonlijk proef je van het verleden, maar het is zeer zeldzaam om tussendoor alvast te kunnen proeven van champagnes uit de toekomst.” Als professioneel wijnkenner kon Van Casteren de smaken het beste beoordelen. “Dergelijke Prestige Cuvées zijn doorgaans zwaar van smaak, maar ik ben blij verrast door de frisse en elegante stijlen van deze champagnes. Een favoriet kan ik nog niet kiezen, want de rijping is natuurlijk een ‘work in progress’. Het is dus nog even afwachten hoe de definitieve smaak zich uiteindelijk zal ontwikkelen. Vooral de vintage uit 2008 heeft mijn interesse, maar alle jaren smaken nu al veelbelovend.”
Bubbles & Bites
Ook tijdens de bites na afloop van de proeverij was er aan champagne geen gebrek. De hapjes werden geserveerd met bijpassende champagnes uit het hogere segment van Taittinger. Een goede zet, vindt de heer Van Casteren: “Bij dit soort specifieke champagnes is het interessant om te zien hoe de combinatie met spijzen uitvalt,” aldus Van Casteren. Want hoewel champagne drinken tijdens het eten in Nederland geen traditie is, zouden we van Van Casteren een voorbeeld mogen nemen aan de landen om ons heen. “Zelf probeer ik mensen graag te verleiden tot een glas, maar in Nederland heerst het idee dat je een goed excuus nodig hebt om champagne te drinken.” Misschien is het onze calvinistische volksaard, maar het wordt al snel als overdreven gezien om de avond te beginnen met een glas champagne.”
Geen excuus voor champagne
Met de Futurotheque wil Wine4Business dan ook benadrukken dat er meer gelegenheden zijn voor champagne dan enkel de nieuwjaarsnacht, een huwelijksdag of overwinning van het Nederlands elftal. “Champagne is een manier om het leven te vieren”, vindt Wine4Business-eigenaar Robbert de Jager. “Dat mag altijd, dus eigenlijk zou iedereen in de koelkast altijd een fles klaar moeten hebben.” De vele heerlijke smaken van vanmiddag bewijzen het genot we onszelf onthouden, en hoe je met deze bubbles & bites zelfs op een regenachtige middag al snel een bijzondere stemming creëert. Of in de vrolijke woorden van Taittingers Mikael Falkman:
“Champagne is about having a good time, doing silly things and apologizing afterwards.” Die excuses mogen na deze Futurotheque echter geheel achterwege blijven.