
Het Centraal Museum Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs gaan per direct intensiever samenwerken om Utrecht als dé internationale stad voor evenementen, tentoonstellingen en congressen te positioneren. ‘Onze organisaties inspireren dagelijks duizenden mensen, met beurzen in Jaarbeurs, voorstellingen in het Beatrix Theater en tentoonstellingen in het Centraal Museum. Daarmee trekken we jaarlijks honderdduizenden bezoekers naar de stad Utrecht. Wij geloven dat we elkaar daarin nog verder kunnen versterken’, aldus Bart Rutten, Artistiek directeur Centraal Museum.
Bijdragen aan het culturele en sociale leven van Utrecht
Als partner van het Centraal Museum draagt Jaarbeurs bij aan het tentoonstellingsprogramma, de marketingcampagnes en de educatieprojecten van het Centraal Museum. Daarnaast starten de twee iconen een gezamenlijk activatieprogramma, waaronder kortingsacties tijdens beurzen zoals de Vakantiebeurs, KreaDoe en de Kampeer & Caravan Jaarbeurs en creatieve projecten zoals de posterwedstrijd voor studenten, die in samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht wordt georganiseerd. Met deze samenwerking streven beide organisaties niet alleen naar het vergroten van elkaars zichtbaarheid en het bundelen van hun expertise, maar willen zij ook een belangrijke bijdrage leveren aan het culturele en sociale leven van Utrecht.
Jeroen van Hooff, CEO Jaarbeurs: ‘Het verstevigen van onze samenwerking met het Centraal Museum opent nieuwe deuren en biedt ongekende mogelijkheden. Hoe kunnen we als Jaarbeurs een verlengstuk van het Centraal Museum zijn? Door samen te werken kunnen we nieuwe kansen onderzoeken. Mijn wens is om van de Jaarbeursboulevard een iconische plek te maken waar miljoenen passanten, tussen Centraal Station en de Jaarbeurs, een foto willen maken. Het Centraal Museum heeft de kennis en creativiteit om hierin mee te denken.’
Bart Rutten: ‘De missie van het Centraal Museum luidt: samen bouwen aan een leefbare cultuur. Daarin is het woord samen voor ons onmisbaar. Jaarbeurs en het museum gaan op verschillende gebieden samenwerken om zoveel mogelijk mensen te laten ervaren wat Utrecht te bieden heeft. Ik kijk er bijvoorbeeld naar uit om de stad straks te trakteren op een gigantische muurschildering in het stationsgebied, geïnspireerd op een kunstwerk uit de museumcollectie.’