Back Back Interview

Carlo Seijsener: ‘Ik zorg ervoor dat het feestje een echt feestje wordt’

03 juli 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Carlo Seijsener van BalloonWorld.

Wie is Carlo Seijsener?
Ik ben van maart 1971, woon al achttien jaar samen en heb twee dochters.

Wat is typisch ‘Carlo Seijsener’?
Als ik mensen een tijd niet heb gezien, zeggen ze bij het weerzien vaak dat ik nog steeds dezelfde pretogen heb. Dus dat is vast ‘typisch Carlo’. Het gekke is, als ik heel geconcentreerd zit te werken, krijg ik juist weer te horen dat ik boos kijk.
Verder ben ik eigenlijk altijd in de weer met vorm, sfeer en kleur. Dat hoort natuurlijk bij mijn vak, maar ook als ik niet aan het werk ben, ben ik daarmee bezig.

Beroep en bedrijf?
Met BalloonWorld zorgen we voor ballondecoraties en special effects met onder meer ballonnen, bijvoorbeeld tijdens feestelijke openingen. Onder het label ConfettiWorld doen we hetzelfde, maar dan met onder meer confetti, streamers en vuurwerkeffecten. Het zijn twee specialismen, maar we zien vaak dat ze naast elkaar en in combinatie met elkaar worden ingezet.
Ik heb het bedrijf in 1991 opgericht. Als jong gastje werkte ik vaak als dj – dat doe ik trouwens nog steeds, maar nu als hobby. Vanuit dat dj’en kwamen er aanvragen voor evenementen in winkelcentra. En voor een evenement had ik ballonnen nodig. In die tijd had je nog bijna geen ballondecoraties, dus daar ben ik me toen op gaan richten. Uiteindelijk hebben de ballonnen het overgenomen, zou je kunnen zeggen. Ik was ook de oprichter van de eerste ballonnenwinkel in Nederland, maar die winkel heb ik inmiddels verkocht.

Tegenwoordig is de verhouding tussen openingshandelingen en decoraties ongeveer fifty-fifty, met een focus op de feestelijke opening. Juist bij zulke evenementen kan ik mijn kennis en ervaring goed kwijt: een openingshandeling moet echt in één keer perfect zijn, want je doet dat ook maar één keer. Het vertrouwen van de klant is daarom belangrijk; hij moet overtuigd zijn van mijn vakkennis en toegevoegde waarde.

Waarom deze branche?
Eigenlijk heb ik niet veel bazen gehad; in eerste instantie werkte ik dus als diskjockey en dat is eigenlijk op een heel natuurlijke wijze overgegaan in BalloonWorld. Ik vind feestjes leuk, maar houd er vooral van om iets aan het succes van het feestje toe te voegen – vanaf de zijlijn, zeg maar. Als dj deed ik dat al, en met de ballonnen voel ik dat ook zo: tijdens een opening sta ik op de achtergrond en zorg er daarvandaan voor dat het feestje een echt feestje wordt. De gasten zien mij niet eens, de opdrachtgever is de hoofdrolspeler. Ja, dat vind ik nog altijd heel leuk, om dat te bewerkstelligen. Er is niets feestelijker dan ballonnen, zeg ik altijd.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat is nog niet zo lang geleden. Koningin Maxima opende een paar weken geleden een school, het was een van haar eerste officiële handelingen als koningin. Daar heb ik toen gezorgd voor confetti, streamers en ballonnen. Dat vond ik toch wel bijzonder.
Verder vind ik de evenementen waarbij ik direct contact heb met de opdrachtgever, altijd heel leuk. Ik zie het dan ook wel als mijn taak om de opdrachtgever op zijn gemak te stellen; vaak is zo iemand toch nerveus. Dat contact, dat vind ik mooi.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Eigenlijk is dat niet zozeer een evenement… Ik vind de sfeer in Disneyland altijd ontzettend mooi, dat is toch de optimale beleving. Zij creëren een droomwereld, prachtig. Ik doe daar altijd veel inspiratie op. Dat moet ik dan natuurlijk wel naar de zakelijke wereld vertalen, maar dat is eenvoudiger dan je denkt. Met kleurcombinaties en vorm kun je een compleet andere sfeer neerzetten.

Wat inspireert jou?
Het dagelijks leven met al zijn vormen, sferen en kleuren. Ik woon in de Bollenstreek, nou, daar kan ik mijn hart ophalen, hoor. Ik vind de zon ook wel een inspiratiebron trouwens, omdat de zon ervoor zorgt dat alle kleuren en vormen nog beter tot hun recht komen.

Waar droom je nog van?
Dat vind ik een lastige vraag. Toen ik jong was, had ik nu ‘een mooi groot huis met een groot zwembad’ geantwoord. Maar waar ik nu meer van droom, is een onbezorgder leven. Ik vind het wel eens jammer dat geld zo ontzettend belangrijk is, dat we daar allemaal zo op focussen. Maarja, voor een onbezorgd leven heb je ook weer geld nodig, dat is precies het dubbele van mijn antwoord. Iets minder focus op geld zou mooi zijn, ja, dat denk ik wel.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik weet niet of we het over ‘vijf jaar’ moeten hebben, misschien is ‘na de crisis’ een betere vraag. Ik hoop dat de gelukszoekers tegen die tijd uit de markt zijn, dat de echte passie en de echte kennis overblijven. De bedrijven die bewijsbaar meerwaarde leveren, zullen het redden. Het gaat erom dat je serieus met je product bezig bent, dat wordt alleen maar belangrijker.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
Ik ben fan van de ondernemer Richard Branson en ga graag een dagje op zijn eiland zitten, mét dat zwembad en die palmbomen. Ik heb veel respect voor hem: ik zie hem als een echte pionier die zijn ideeën ook werkelijk uitvoert. Hij probeert dingen uit, hij gaat af en toe op zijn bek en hij is heel succesvol. Dat vind ik mooi. Als pionier en als ondernemer is hij echt een voorbeeld voor me. En natuurlijk realiseer ik me daarbij dat BalloonWorld maar een fractie is van wat hij allemaal doet, maar toch: een voorbeeld is hij wel.

Wat was je grootste blunder?
We doen heel veel ballondrops en werken al jaren met hetzelfde, in eigen huis ontwikkelde systeem – nooit fout gegaan. Maar toen kwam er een klant voor wie we op een heel korte termijn iets moesten uitvoeren. Vanwege de tijdsdruk en de situatie ter plaatse hebben we toen met andere materialen gewerkt dan we gewend waren. Je raadt het al… de ballonnen kwamen niet naar beneden! Dat was echt een inschattingsfout van mezelf. Sindsdien blijf ik altijd bij onze eigen beproefde werkwijze; als ik geen 100 procent betrouwbaar product kan leveren, zeg ik nog liever ‘nee’ tegen een opdracht. Overigens hebben de gasten het niet in de gaten gehad, die wisten niet wanneer die ballonnen naar beneden moesten komen.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat ik 23 jaar tambour-maître geweest bij een Show & Marching band. Inderdaad, ik was dus degene die voor de muzikanten uit liep. Twee jaar geleden ben ik daarmee gestopt, ik wilde plaats maken voor een nieuwe generatie.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Probeer niet op prijs te concurreren, maar leg je klanten in de watten: maak het verschil met je service en je kwaliteit. Als we dat als branche niet doen, verdienen we straks niets meer. Dus ja, sta voor wat je waard bent!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!