Capital C: hoe staat het met jouw creativiteit vandaag?!Capital C: hoe staat het met jouw creativiteit vandaag?!
Back Back Locaties

Capital C: hoe staat het met jouw creativiteit vandaag?!

30 maart 2020

Ideeën ontstaan niet binnen de gebaande paden en creativiteit laat zich niet leiden. Of toch een beetje? Bij Capital C doen ze er in ieder geval alles aan om hun bezoekers wakker te schudden en te inspireren. Eigenwijze exposities, onverwacht Dutch Design in de Signature Rooms, gekke workshops en als letterlijk én figuurlijke hoogtepunt de glazen High Light op het dak. Creativiteit met een hoofdletter C noemen ze dat!

Dwaze ideeën

Met een knallend manifest op een van de muren in de imposante entreehal van Capital C wordt de toon meteen gezet. 

Dit is niet zomaar een eventvenue in de voormalige Diamantbeurs aan het Amsterdamse Weesperplein, maar een plek where creativity, business and stupid ideas meet. Lisa Vergeer, Sales Manager bij Capital C, geeft met zichtbaar plezier een uitgebreide rondleiding door het door ZJA Zwarts & Jansma Architects compleet gerenoveerde Rijksmonument.

Nieuwsgierigheid opwekken

De creativiteit begint al in de parkeergarage. Lisa: ‘Overal waar je kijkt zie je kunst, dus ook in onze parkeergarage. Met grote op de muur geprinte wandplaten laten we de bezoekers kennismaken met de bijzondere geschiedenis van het gebouw. Hier zie je ook gelijk het kartelrandje dat zo geliefd is bij onze directeur Thomas Zwart’, lacht ze. Elke verdieping betekent een nieuwe verrassing, elke deur biedt nieuwe mogelijkheden. ‘Overal proberen we iets geks of creatiefs te verzinnen’, vertelt Lisa. ‘Daarmee wekken we nieuwsgierigheid op. En dat is weer onmisbaar voor creatieve ideeën!’ De verschillende Signature Rooms die dienen als vergaderruimte – meestal geschikt voor ongeveer 10 personen - kregen het stempel van een Dutch Designer die de vrije hand kreeg tijdens het inrichten. Zo ontwierp Klaas Kuiken de ruimte met de onmisbare naam The Elephant in the Room, naar de ontilbare gietijzeren meubels die hij speciaal hiervoor ontwierp en richtte Ineke Hans The Pink Salon in, vol zuurstokroze fauteuils. Naast de acht totaal verschillende Signature Rooms kunnen grotere groepen (tot 72 personen) plaatsnemen in The Skyscape met stoelen en gordijnen van Richard Hutten.

The High Light

Hoe hoger de verdieping, hoe magischer de ervaring. Het lichtkunstwerk van ‘Children of the Light’ zorgt voor een totaal vervreemdende entree van de parel van Capital C, de signature eventspace The High Light. Lisa vertelt dat ze bezoekers hier expres even laten zoeken: ‘De lichte verwarring zorgt ervoor dat er echt even op de resetknop wordt gedrukt. ‘Kom maar op met dat nieuwe’, lijkt daarna steevast de tendens bij de gasten.’ We lopen letterlijk het licht tegemoet, de gigantische glazen dakkoepel in. De spectaculaire evenementenruimte bestaat uit twee verdiepingen die met flexibele glazen wanden ook nog in meerdere ruimtes te verdelen zijn. Het is niet moeilijk om je voor te stellen hoe de lichtjes van de stad ’s avonds voor een wow-effect zorgen. Duurzaamheid met een creatieve twist vind je in de details: het dak van de koepel bevat honderden kleine zonnepanelen en de 3D-geprinte terrazzovloer bestaat uit Bud-bierflesjes. ‘De eerste evenementen in deze spectaculaire ruimte geschikt voor 400 personen waren een groot succes’, vertelt Lisa trots. ‘Zo waren we bijvoorbeeld een van de venues tijdens de Amsterdam Fashion Week, maar je ziet hier ook zo een productpresentatie, een congres, een groot feest of een luxe diner onder de sterren voor je.’

Corporate & creatief

Naast The High Light en de funky meetingrooms herbergt Capital C ook workspaces voor creatieve ondernemers en is er kantoorruimte te huur. De mix van corporate & creatief en de bijbehorende activiteiten zorgen voor een aanstekelijke energie in het gebouw waar de bezoekers en organisatoren van zakelijke evenementen zeker van gaan profiteren. ‘We willen met Capital C graag kleur toevoegen aan Amsterdam’, vertelt directeur Thomas Zwart terwijl hij ook even aanschuift na de rondleiding. ‘Uiteindelijk willen we daar zelfs een stap verder in gaan en mensen samenbrengen door eigen events met het Capital C stempel te organiseren. De wereld heeft behoefte aan eventing online, maar parallel daaraan zoekt men elkaar ook graag op. Wij willen daarin graag een koploperspositie innemen.’ Capital C is een locatie die weinig storytelling nodig heeft. Het gebouw en haar gebruikers vertellen het verhaal zelf al. Om alle indrukken op te schrijven krijg ik nog een felrood boekje met op de kaft een mooi voornemen: A book of potentially nice ideas. Laat die ideeën maar komen, Capital C helpt je in ieder geval een eind op weg!

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!