Back Back Nieuws

Campina wint Het Merk van het Jaar Award 2014

05 november 2014
In DeFabrique te Utrecht vond op donderdag 30 oktober Het Merk van het Jaar Award plaats. Supermarktklanten kozen zuivelfabrikant Campina als het beste merk van het jaar 2014. Mona en Douwe Egberts eindigen respectievelijk als tweede en derde.

Coca-Cola won de prestatie Award voor het merk dat de meest herkenbare verpakking heeft, voor Chocomel en Nivea die tweede en derde werden. Daarnaast werden er Awards uitgereikt in de productcategorieёn alcoholische dranken, non-alcoholische dranken, persoonlijke verzorging en schoonmaak, zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, overige kruidenierswaren en zuivel, kaas en geelvetten.

De Merk van het Jaar Award werd voor het achtste jaar op rij uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie.

Koepelorganisatie levensmiddelenindustrie
De FNLI bestaat 10 jaar en is de koepelorganisatie voor bedrijven en brancheorganisaties in de levensmiddelenindustrie. De FNLI werkt voor de Merk van het Jaar Award samen met EFMI Business School en onderzoeksbureau GfK Panel Services Benelux, die in een grootschalig consumentenonderzoek merken beoordeelden op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. In totaal zijn 85 A-merken door 13.000 consumenten beoordeeld. Ook Foodmagazine is betrokken bij het initiatief.

Formule slaat aan
Toine Dorpmans Groep uit Ammerzoden was voor het tiende jaar op rij verantwoordelijk voor het concept, de productie en de content van de jaarbijeenkomst van de FNLI en van de Award uitreiking. Het eventbureau uit Ammerzoden heeft het event, dat uit vier delen bestaat (bestuursvergadering, Algemene Ledenvergadering, Award uitreiking en netwerkbijeenkomst), in de loop der jaren uitgebouwd tot een formule, die veel belangstelling trekt uit het bedrijfsleven, de politiek, de bestuurlijke wereld, stichtingen, opleidingsinstituten en de vakpers. Toine Dorpmans Groep verzorgde ook de presentaties van enkele leden van de FNLI. Zo formeerde het eventbureau voor Grolsch een presentatie, die was opgebouwd uit beugelflessen en biervaten.

Onderzoeken en voorspellingen
Tijdens de Jaarbijeenkomst waren er enkele boeiende presentaties. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, presenteerde het Shopping 2020 onderzoek. De verschuiving van fysieke naar online verkoop heeft de komende jaren ook grote gevolgen voor de retail. De Ierse gastspreker Ken Hughes stal de show. Hughes is wereldwijd toonaangevend expert op het gebied van retail en consumentengedrag. Hij schetste een volstrekt origineel beeld van het gedrag van de consument in de komende jaren van het digitale tijdperk. Zijn betoog was voor veel van de 600 aanwezigen een eye opener, zo bleek uit de gesprekken tijdens de netwerkbijeenkomst na afloop van het officiële gedeelte. Het netwerkgedeelte was een beleving, waarin de gasten de producten van FNLI-leden konden ervaren: verrassende koffie melanges van Nestlé, Treasure Dim Sum gerechten, live cooking van The Greenery, speciale (én reguliere) biersoorten van Grolsch en ambachtelijke kaassoorten van Cono kaas.

Foto: peterdreuning.com

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!