BOB
10 november 2025

Business on Board: Vitamin SEA voor de eventprofessional

Door Mahlee Plekker

Rubrieken

Tijdens Business on Board op de MSC Poesia kwamen ruim veertig professionals uit de eventbranche samen voor een inspirerende dag op het water. Of eigenlijk: aan de kade van de Rotterdam Cruise Terminal. In samenwerking met CLC-VECTA bood MSC Cruises een unieke blik achter de schermen van een varend cruiseschip en ontdekten we welke kansen een cruiseschip biedt voor zakelijke events en incentives.

Een warm welkom aan boord

Bij aankomst bij de Cruise Terminal in Rotterdam voelde het meteen als een echte reis: paspoort en andere reisbescheiden gereed! De imposante MSC Poesia, één van de schepen uit de vloot van de MSC Mediterranean Shipping Company, lag een dagje aangemeerd in Rotterdam. Het perfecte moment om eens aan boord te stappen en te worden meegenomen in het verhaal van een familiebedrijf met grote dromen.

Terwijl we ons vergapen aan het prachtige theater, de gouden trappen en het zonovergoten zonnedek met zwembad, vertelt Daniëlle Groot, Salesmanager MSC Cruises in Nederland, ons over de familie die aan het begin stond van MSC Cruises. De MSC Group werd in 1970 opgericht door de Italiaanse familie Aponte, afkomstig van de Amalfikust. Ze werden al snel een internationale speler op het gebied van containervervoer. Wat in de beginjaren van 2000 begon als een kleinschalige cruiserederij, groeide uit tot een internationale speler die vandaag over vijf continenten vaart. Nog altijd is MSC een niet-beursgenoteerd familiebedrijf. Dat merk je aan de persoonlijke benadering, de warme gastvrijheid en het oog voor detail. Mevrouw Aponte heeft elke stof, elke kleur en elk detail door haar handen laten gaan, wordt ons verteld.

Alles aan boord: van business tot ontspanning

De MSC Poesia is een middelgroot schip met een elegante uitstraling. Perfect voor wie met een groep op reis wil, maar ook voor bedrijven die een unieke locatie zoeken voor een congres, incentive of relatiereis. Aan boord zijn diverse ruimtes te privatiseren: van theaters tot lounges en restaurants. Daarmee is het schip een veelzijdige evenementenlocatie die zich moeiteloos aanpast aan het doel en de omvang van het gezelschap. MSC vaart met uiteenlopende schepen en routes – van de Middellandse Zee tot Noord-Europa, van de Caraïben tot Zuid-Amerika – en biedt arrangementen van twee tot 120 nachten.

Event met uitzicht op de horizon

Daniëlle Groot: ‘Stel je voor, je opent je event met uitzicht op de horizon, dineert onder de sterren en sluit af met een toast op zee. En de volgende ochtend? Dan word je wakker op een nieuwe bestemming. Dát is de magie van een cruise met MSC. Aan boord verandert elk congres, elke incentive of relatiereis in een beleving die blijft hangen, niet door wat je doet, maar door wáár je het doet.’

Of het nu gaat om een meerdaagse incentive, een productlancering of een personeelsreis: een cruise is een onvergetelijke ervaring die mensen verbindt. Met zijn all-inclusive karakter, persoonlijke service en oog voor detail is een cruise dé locatie voor wie buiten de gebaande paden wil denken. Deelnemers kunnen genieten van luxe hutten, hoogstaand entertainment, wellnessfaciliteiten en culinaire belevingen op topniveau. Voor wie echt iets bijzonders zoekt, biedt de exclusieve MSC Yacht Club het ultieme comfort met butlerservice, privé zonnedek en premium voorzieningen. Vergelijkbaar met businessclass, maar dan op zee.

Een cruise als locatie voor jouw event

Een cruise biedt daarmee alles wat een eventprofessional zoekt: ontzorging, flexibiliteit en beleving. Zakelijke doelen gaan hand in hand met ontspanning en inspiratie en het allergrootste voordeel: een cruise biedt voor ieder wat wils.

Ook duurzaamheid stond tijdens de rondleiding op de agenda. Niet het eerste onderwerp waar je aan denkt als je denkt aan een cruise wellicht, dus wel zo eerlijk om ook te bespreken. MSC Cruises investeert volop in innovatieve technologieën en streeft ernaar om in 2050 volledig emissievrij te varen. De meeste schepen van de MSC vloot kunnen al aangesloten worden op walstroom en worden voortdurend verder verduurzaamd. Daarmee laat MSC zien dat ook de cruise-industrie toekomstgericht kan opereren. Een belangrijk signaal voor bedrijven die hun evenementen verantwoord willen organiseren.

Vitamin SEA en verbinding

De dag draaide niet alleen om inspiratie, maar ook om verbinding. Tijdens de gezamenlijke lunch aan boord was er alle ruimte om te netwerken met collega’s en branchegenoten. De samenwerking met CLC-VECTA maakte het tot een echte netwerkdag: informeel, ontspannen en met de spectaculaire skyline van Rotterdam als prachtig decor. 

Een kleiner gezelschap kreeg na afloop nog een exclusief kijkje bij de Remastered Experience, als afsluiter van een dag vol ontdekkingen. ‘Het is bijzonder om een schip als evenementenlocatie te ervaren’, merkte een van de deelnemers op. ‘Je stapt letterlijk in een andere wereld!’

Business on Board op de MSC Poesia liet mooi zien hoe de eventbranche bruist van nieuwe ideeën en samenwerkingen. En waar kun je dat beter ervaren dan op zee, met een flinke dosis Vitamin SEA!?