Buro Sambal zorgt voor museumstuk met Star Wars goodiebag
12 January 2017
Kerst wordt doorgaans geassocieerd met sneeuw, Kerst-bomen, cadeautjes en sterren. Wie afgelopen Kerst-vakantie dan ook een passend uitje met gezin wilde maken, kon een letterlijk en figuurlijke reis naar de sterren maken, want in het Museum van de Twintigste Eeuw is onlangs de expositie ‘40 Jaar Star Wars Merchandise’ geopend. Gevaarlijk voor kinderen en vaders die in de jaren '80 zijn opgegroeid, want deze expositie toont unieke en zeldzame items uit de privé collectie van vijf van de grootste Star Wars fans & verzamelaars van Nederland! Van speelgoed tot posters en beddengoed, en van magazines tot aan snoepgoed en zelfs colberts en pantalons voor volwassen mannen.
Wie aan het eind van de tour zijn tong nog niet op zijn schoenzolen heeft hangen van hebberigheid, loopt de kans het water zowel letterlijk als figuurlijk in de mond te voelen lopen, want daar is een speciale vitrine ingericht met een aantal zeer unieke items: Tijdens officiële Nederlandse premiere van de voorlaatste Star Wars film EPISODE VII, THE FORCE AWAKENS werden goodiebags aan VIP’s en BN’ers uitgedeeld met daarin onder andere een speciaal voor deze premiere ontworpen pakje kauwgum, CHEWY GUM. Deze kauwgum is een eerbetoon aan CHEWBACCA, één van de vaste karakters uit de film-reeks. Dit pakje kauwgum is bedacht door goodiebag-bureau Buro Sambal en kwam tot stand dankzij een samenwerking met dit bureau en reclamebureau 0930.nl dat de verpakkingen van Mentos ontwerpt.
Onlangs werd een exemplaar van dit pakje kauwgum gesigneerd door Peter Mayhew, de acteur die de rol van Chewbacca in de Star Wars films vertolkt, tijdens een kort verblijf aan onze hoofdstad. Dit gesigneerde pakje Chewy Gum wordt ook tentoongesteld in de expositie in het museum te Hoorn en geldt als één van de eye-catchers van de expositie. Want niet alleen is dit pakje kauwgum één van de weinige items uit de expositie die is gesigneerd door een acteur uit de film-reeks, dit pakje kauwgum was ook alleen te vinden in de goodiebags van de Nederlandse premiere en in geen enkel ander land. Zelfs niet Amerika! Daarmee is dit een waar collector’s item geworden bij Star Wars fans over de hele wereld! Naast dit pakje kauwgum is ook de goodiebag zelf te bewonderen, plus een flesje water dat ook speciaal voor de Nederlandse premiere door Buro Sambal ism. 0930.nl is ontworpen. Met de tekst ‘Hydrate You Must’, op de wikkel van het flesje, wordt een knipoog gemaakt naar Yoda, een ander beroemd karakter uit de Star Wars reeks die zijn zinnen in verkeerde woordopbouw uitspreekt.
Sambal oprichter Rogier Berlips is enorm trots op het feit dat zijn goodiebag, inclusief limited edition kauwgum en water is opgenomen in de Expositie van Star Wars. ‘Ik ben opgegroeid met de films van Star Wars en vond het al een hele eer om de goodiebags voor de premiere van Episode VII te mogen verzorgen. Dat onze goodiebags nu museumstukken blijken te zijn is een gegeven wat ik van tevoren nooit had kunnen bedenken. Ik stop een heleboel passie in mijn producten en service en wil enkel het beste voor mijn opdrachtgevers. Ik wil bij elke goodiebag die wij uitdelen het WAUW-gevoel creëren bij de mensen die onze tasjes mogen ontvangen. Maar met de opname van onze goodiebags in deze expositie heeft het museum in Hoorn het WAUW-gevoel aan ons terug gegeven. Dit zie ik wel als een kroon op mijn werk. The force is strong with our goodiebags, blijkt!’
De expositie 40 jaar Star Wars Merchandise is nog tot eind oktober van dit jaar te bewonderen in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn, dus gaat dat zien!
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!