De nieuwste kooktoestellen, vaatwassers, bestek, stoelen, lekkerste broodjes, nieuwste ijsjes, pinautomaten…Het is maar een kleine greep uit de vele stands op de Horecava 2011. Alles wat de consument komend jaar kan verwachten in de horeca, komt samen op de 55e editie van de horecabeurs, nog t/m 13 januari te bezoeken in de RAI Amsterdam.
Op de tweede dag van Horecava 2011 struinen vele mensen uit onder andere de wereld van hotels, restaurants, snackbars en catering langs de 530 exposanten. Om het overzichtelijk te houden heeft Horecava de beursvloer ingedeeld in 5 werelden; INNOVEER!, MARKT, BUITEN, NACHTLEVEN, HOTEL en FASTSERVICE.
Filterkoffie is back
Op de themawereld INNOVEER! vertellen trendwatchers het laatste nieuws over horeca uit binnen- en buitenland. Topbarista Jeroen Veltkamp licht de laatste trend Slow Coffee uit waarin filterkoffie weer helemaal terug komt. Naast koffie is thee ook erg belangrijk geworden in horecaland. De Tea Experience laat zien dat thee ook als ingrediënt kan dienen voor cocktails en gerechten.
Social media dokter
Vorige maand berichtten wij dat de horecabranche onvoldoende haar kansen benut op het gebied van social media. Om de branche een handje te helpen is er een ware ‘social media dokter’ op de beurs aanwezig. Tijdens een presentatie op de themawereld INNOVEER! licht dokter Cor Hospes toe hoe de horeca geld kan verdienen met social media.
Buikpijn van nieuwe trend
Social media is ondenkbaar geworden in de mediawereld en Cor Hospes merkt dat horecaondernemers meer buikpijn krijgen van deze ontwikkeling dan dat ze er blij van worden. Daarom de naam: social media dokter. ‘Ondernemers denken veel na over hoe een advertentie of tv-spotje eruit moet komen te zien, maar ze denken niet na over social media. Social media is niets meer dan een medium; een manier om te communiceren met mensen’, legt Cor Hospes uit.
Oké, dat is duidelijk voor de ondernemers, maar het gaat om de prangende vraag hoe je nu geld verdient met social media. ‘Het is belangrijk dat mensen met een reden over je onderneming praten. Dit kan heel simpel door iets te geven om over te praten, bijvoorbeeld een verhaal waarop mensen kunnen reageren. Hierdoor ontstaat er tweerichtingsverkeer en ben je niet bezig met producten verkopen, maar verhalen vertellen.’
De knop moet om
De knop van alleen maar verkopen moet volgens Hospes worden omgezet. ‘Om te zorgen dat je daadwerkelijk geld met social media kan verdienen, moet de ondernemer eerst goed luisteren en praten met mensen en niet tegen mensen. Belangrijkste is misschien wel dat je relevant bent. Zet deze spreuk desnoods op een tegeltje, maar ik zweer erbij: Zonder relevantie, geen resonantie!’, aldus Hospes.
/>
Horecava Innovation Award
In het kader van innovatie organiseert Horecava dit jaar voor de 11e keer de Horecava Innovation Award. In totaal waren er 17 genomineerden verdeeld over vier categorieën. Afgelopen maandag heeft de jury de overall winnaar bekend gemaakt: de Greenwall van Bureau voor Akoestische Zaken.
De duurzame designwand van Noors rendiermos verbetert de akoestiek in ruimtes. De Greenwall maakt deel uit van een concept, dat ook design lampen en vazen bevat. ‘De winnaar speelt met de designwanden voor 100 procent in op de duurzaamheidtrend. Bovendien laat het bedrijf zien dat praktisch ook prachtig en stijlvol kan zijn. Niet alleen met de Greenwall, ook met bijzondere lampen en geluidabsorberende vazen’, aldus de jury.
Andere categoriewinnaars
Categorie Food & Beverage: Kate’s Cakes, cupcakes van Molco
Categorie Interior & Design: Greenwall, Bureau voor Akoestische zaken
Categorie Equipment & Services: PlacePad Gastro
Categorie Concepts & Co-Creation: Culinair inspiratieboek ‘Smaakvrienden Groenten’