Bruismakers: ‘Wij maken serieus leuk!’
22 November 2024Zakelijke evenementen en bijeenkomsten: steek je ze zakelijk in of ga je voor fun? Vaak worden deze twee elementen los gezien. Eerst inhoud, dan nog wat fun. Bruismakers kiest binnen dit spectrum voor een eigen gecreëerd plekje, waarin plezier en betekenis helemaal samensmelten. John van Belkum, mede-oprichter van Bruismakers: ‘Ons team bestaat uit mensen die allemaal een voorliefde hebben voor het maken van belevingen. De ene helft doet dat met een verleden uit de corporate wereld, de andere helft met een achtergrond in de theater-, podcast-, en radiowereld. Zo brengen we inhoud en vorm echt bij elkaar.’
‘Er mag bij organisaties en zakelijke events meer luchtigheid en plezier komen! Zonder dat de inhoud daar onder lijdt’. Dat was de conclusie die John trok nadat hij zelf meer dan 10 jaar werkzaam was in de corporate wereld. Daarom richtte hij 2,5 jaar terug Bruismakers op, een bureau met een specialisatie in het bedenken van creatieve en verbindende vormen waar strategische inhoud in verpakt zit. In eigen woorden is het hun doel om ‘serieus leuk te maken’. De naam Bruismakers komt dus niet zomaar uit de lucht gevallen. John: ‘We willen letterlijk bruis maken in organisaties. Bruis is energie en energie is bij organisaties superhard nodig zodat ze de grote uitdagingen, die op hun bord liggen, aankunnen. Door humor en luchtigheid toe te voegen aan een inhoudelijk programma, voeg je er juist meer kracht aan toe!’
Hoe maak je het bruisend?
Als voorbeeld vertelt John over een event dat ze creëerden voor een grote groep verschillende overheidsorganisaties. John: ‘Op dat evenement werden er twaalf verschillende workshops gegeven, waarvan je als bezoeker aan twee workshops kon deelnemen. Uit elke workshop hebben we de kernboodschap gehaald en dit vervolgens omgezet tot een knallende, custom-made eindshow. Daarin hebben we de belangrijkste lessen van de dag op verschillende entertainende manieren samengevat. Op deze manier creëerden we een piekbeleving aan het eind, en kreeg je als bezoeker ook nog eens de inhoud van alle andere workshops mee waar je niet bij bent geweest. Zo speelden we met de zaal een parodie op de Slimste Mens en kwam er plotseling een bekende zangeres op het podium die een op maat geschreven lied – vol humor - over een belangrijke boodschap zong. Het heeft het juiste inhoudelijke haakje en is luchtig. We zoeken altijd een vorm die zorgt voor de juiste mate van beleving, waardoor de inhoud beter blijft plakken.’
Fun, fun, fun
Bruismakers zet niet zomaar shows neer. Ze gaan voor spektakel, impact maken en een blijvende herinnering achterlaten. En daar trekken ze - samen met professionele zangers, theater- en podcastmakers - alles voor uit de kast. John: ‘We proberen écht tv-waardige shows neer te zetten. En blijkbaar wordt dat gewaardeerd. Zo hebben we nu een aanbesteding gewonnen bij het Ministerie van Financiën voor hun jaarlijkse Innovatieprijzen Awardshow. We verzorgden hiervoor al twee jaar achtereen het programma en blijven dat nu dus de komende drie jaar nog voor ze doen. We creëren een show waar trots op de organisatie, plezier en verbinding bij elkaar komen. Mensen zeggen naderhand dat ze van elkaar geleerd hebben en het óók nog eens leuk was om naar te kijken. Dat is precies wat we willen!
Wat mijn droom is? Ik zou wel elke inhoudelijke of awardshow in Nederland willen maken en organiseren. Het zijn shows die vaak te statig en saai zijn. Het kan echt zoveel leuker, verbindender en impactvoller! Wij maken het plezierig en entertaining, zodat de inhoud juist beter blijft plakken. Dat zouden we bij nog veel meer organisaties willen doen.’
Tekst: Bianca Hidajat
Goed artikel?
Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!