Back Back Nieuws

Briljant. In eigen stijl naar succes

02 februari 2012

Twee ambitieuze mannen namen het lef om in periode van crisis een zoektocht te starten naar een compleet nieuwe beleving op decoratiegebied binnen de evenementenbranche. In eigen stijl naar succes. Dat is Briljant. Hoog tijd voor een gesprek met deze ondernemers, Dick van Klaveren en Gerlof Germeraad, in de rubriek De Uitsmijter.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

In eigen stijl naar succes…hoe zijn jullie gestart?
Dick: ‘We zijn begonnen met het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van een unieke meubellijn en bijbehorend concept. Hierbij zijn we opzoek gegaan naar nieuwe materialen. Als basis hebben we wit genomen en naarmate het proces vorderde zijn we dit met massief eiken gaan combineren. Dat natuurlijke aspect van het eiken is echt onderscheidend en zorgt ervoor dat de meubels eigenlijk overal kunnen staan. Het resultaat van dit alles is een eerlijke, geheel in eigen beheer geproduceerde, meubellijn die voldoet aan alle eisen van deze tijd.’

Waar ligt jullie kracht?
Gerlof: ‘Het totaalplaatje. Wat wij steeds meer zien is dat mensen nog best wel geld uitgeven, maar daar wel echt wat voor terug willen krijgen. Je moet ervoor zorgen dat alles van hoge kwaliteit is en daar geen concessies aan doen. We gebruiken mooie materialen en alles zit strak in de lak. Daarbij is onze service hoog dankzij het vele contact met onze opdrachtgevers. hierdoor kunnen we bewust de lijnen kort houden.’

Wat is jullie achtergrond?
[afbeelding niet meer beschikbaar]Gerlof (foto links): ‘Ik was klaar met mijn ICT opleiding, maar wilde liever iets creatiefs gaan doen. Ik heb toen gesolliciteerd als standbouwer bij Bloem Bloem, maar Patrick ’s Gravemade wilde mij liever als projectleider aannemen. Mijn insteek was om dit een halfjaartje te doen en vier jaar later zat ik er nog steeds. Hier is de passie voor de evenementenwereld ontstaan.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]Dick (foto rechts): ‘Ik werkte als vertegenwoordiger en daar was ik echt helemaal klaar mee. Ik hield zelf al van dingen bouwen en heb mijn huis helemaal opgeknapt. Na het zien van een vacature bij Anton van Baalen heb ik een sprong in het diepe gewaagd. Ik wilde weten hoe de evenementenbranche in elkaar steekt en was daar super nieuwsgierig naar. Ik ben à la minute aangenomen en na twee maanden was het afgelopen. Het faillissement was een intensieve en heftige periode, maar ik heb alles gegeven om er bij te blijven. De overname van Anton van Baalen heeft niet lang geduurd, want kort daarna werd Bloem Bloem overgenomen door Trends for Rent en waren we hier beide werkzaam als projectleider.’

Hoe is het idee ontstaan om te gaan samenwerken?
Dick: ‘Al snel kwamen we er allebei achter dat deze nieuwe samenstelling niet voor ons ging werken.’
Gerlof: ‘Dan heb je van die nachtelijke afbouwtjes, is de druk er af en ga je samen praten. Ik vertelde Dick dat ik al een paar ontwerpen had liggen. Je laat dingen zien, een biertje erbij, nog een beetje verder tekenen totdat we tegen elkaar zeiden: ‘Waarom gaan we dit eigenlijk niet gewoon doen!’ En zo zijn we in een pandje bij een loodgieter gaan tekenen, bouwen, materialen zoeken, inkopen doen voor decoraties en 1 januari 2011 was Briljant geboren.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

In welk opzicht vormen jullie een goed duo?
Gerlof: ‘We doen allebei heel veel hetzelfde, maar toch houd ik mij meer bezig met ontwerpen en Dick richt zich meer op de marketing, maar verder is er geen scheidslijn.’
Dick: ‘We zijn persoonlijk zo verschillend dat het juist werkt. Soms moet je zakelijk verschillen om het te laten werken, maar bij ons ligt het op persoonlijk vlak.’

En waar komt de naam Briljant vandaan?
Gerlof: ‘Dat weet ik nog heel goed. We hadden een klus gedaan en dronken boven bij de A4 nog een drankje. En elke keer als ik iets had ontworpen of Dick had iets gevonden dan noemde ik het briljant. Het was een stopwoordje geworden. Totdat ik dacht: ‘maar het is eigenlijk ook gewoon briljant’. Een tikje arrogantie, maar het is ook ons doel om een briljante klus te realiseren en dat in combinatie met ‘in eigen stijl naar succes’.

Jullie zijn een jaar geleden gestart, hoe omschrijven jullie dit eerste jaar?
Gerlof: ‘Wel het heftigste jaar uit mijn leven. Je hebt alles erin gestopt. Niet alleen qua euro’s maar ook privé en dat is best heftig, maar het is mij zeker niet tegengevallen. Het is beter gegaan dan we verwacht hadden met zulke grote klussen dat we opeens veel spullen nodig hadden en dus ook zoveel geld.’

Dick: ‘Grote klanten als Le Mans en een toonaangevend congres hadden alleen nog maar wat tekeningen gezien en een halve statafel. Alleen omdat we al zoveel hebben samengewerkt en een leuk praatje hadden aan de telefoon, hebben we deze klussen beide in een week binnen gehaald. Maar ook lokaal worden we veel ingezet en als je bij deze opdrachtgevers eenmaal binnen bent, dan zit je goed.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoe zien jullie 2012 tegemoet?
Dick: ‘Positief, omdat we verder kunnen met wat we in 2011 hebben opgebouwd. We gaan doorbouwen en gelijk starten met het zoeken naar nieuwe klanten. Daarbij moeten we zorgen dat de onze klanten terugkomen en bewijzen dat we meegaan op het hoogste niveau.’

En betalen ze hiervoor de hoofdprijs?
Gerlof: ‘Alle offertes worden op maat gemaakt, maar je hoeft niet altijd bakken met geld mee te nemen. We zijn zeker niet de duurste van Nederland, maar kunnen ook niet veel goedkoper zijn.’
Dick: ‘Maar je krijgt wel meer waar voor je geld. Dit is in service, korte lijnen, maar ook in kwaliteit en exclusiviteit van de meubels’.

Meer informatie over Briljant is te vinden op www.briljant-nl.com en bekijk het portfolio op www.ineigenstijlnaarsucces.nl. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!