You Ctrl Us. We kennen ze van de Gouden Giraffe uitreiking waar het publiek op een interactieve wijze betrokken raakte bij de regie van de show. Vuurpotten, CO2-kannonen, de Skype cartoonist, een Twitter-rap…het zorgde voor hilarische momenten op het podium. Uit de vele enthousiaste reacties blijkt het concept een succes te zijn. Producer Sybren van Doesum en Erik Kuperus van presentatie duo MiER vertellen ons het inspirerende verhaal over het ontstaan van You Ctrl Us, waar vier partijen elkaar de volledige vrijheid geven om te doen waar ze goed in zijn.
De jongens van You Ctrl Us
Erik liep al langere tijd rond met een idee voor een tv-format en liet het nog maar een tijdje op de plank broeden. Nadat het eens ter sprake kwam met Arnoud van DessertDog begon het balletje te rollen. Al snel kwamen de jongens van MiER, DessertDog, Switch Concepts en Bedrijfstelevisie bij elkaar om leuke, nieuwe dingen te bedenken wat uiteindelijk resulteerde in het concept: You Ctrl Us.
Gecontroleerde chaos
Erik vertelt: ‘Deze jongens kennen we al jaren vanuit de evenementenbranche waardoor dit project vanuit een hobby is ontstaan. Het is een redelijk gecontroleerde chaos (kijkend naar producer Sybren) waar iedereen doet wat hij goed kan en dat werkt dus ook. Eerst zijn we bij elkaar gaan zitten en kwamen we op het idee om mensen via internet mee te laten kijken en waarbij ze actief kunnen reageren, gecombineerd met de mensen in de zaal. Dat is een hele nieuwe ervaring, ook voor ons op het podium.’
Eerste try-out in Dorpshuis Vreeland
Een eerst try-out werd gehouden in het dorpshuis van Vreeland met 30 man in de zaal. ‘Dat was voor ons puur een test of ons idee ook daadwerkelijk mogelijk was en werkte. Voor dit publiek hing rond de 40.000 euro aan techniek in het zaaltje. Anderhalf uur voor de show kwamen we erachter dat de internetverbinding niet goed was. Een buurman van het dorpshuis bleek glasvezel te hebben en dus hebben we een hele lange UTP kabel over de straat uitgerold en konden we de show draaien. Het was nog niet echt een leuke voorstelling, maar technisch werkte het wel. Na goed geëvalueerd te hebben, zijn we daarna nog 2 try-outs gaan organiseren.’ En toen werd You Ctrl Us benaderd door Ad de Haan van LiveLAB voor de Gouden Giraffe…
Benaderd voor Gouden Giraffe 2012
‘We waren gelijk enthousiast en zijn letterlijk bij elkaar gaan zitten om maar gewoon dingen te roepen. Zo waren de ideeën van de vuurpotten en CO2-kanonnen puur een grap! We hebben nagedacht over multimedia inzet, internet en dat is uiteindelijk een programma geworden. Ad de Haan heeft vervolgens het decor aan de hand van ons idee bedacht. Iedereen kreeg de vrijheid en kon doen waar hij goed in is waardoor zo’n project ook daadwerkelijk kan slagen. Best Atypisch voor deze branche aangezien altijd alles zo dicht mogelijk wordt getimmerd. Maar dat was in dit project totaal niet het geval. De organisatie gaf ons het vertrouwen en niemand heeft ons ooit opgelegd wat we moesten doen’, vertelt Sybren van Doesum.
Reageer op wat gezegd wordt
Toch is onze evenementenbranche nog steeds zoekende hoe sociale media en interactie toe te passen binnen een evenement. Daar ligt een drempel die You Ctrl Us op een speelse wijze weet te doorbreken. ‘Mensen in onze branche zijn gewend om te zenden. Er is een boodschap wat verkocht moet worden aan de mensen in de zaal en hoe doe je dat het beste? Door iemand neer te zetten die heel goed kan zenden. Maar met sociale media is het belangrijk dat je ook wat terugzegt. Mensen gaan iets tegen jou zeggen waar je heel goed op moet reageren. Als je doet goed doet, komt de boodschap ook veel beter over.’
Interactieve input
‘En dat is precies wat wij doen op het podium’, vult Erik aan. ‘Wij staan constant ‘aan’ en kijken wat er gebeurt op het podium, in de zaal. Die signalen gebruiken we in de scènes waarvoor we op twee verschillende manieren de input krijgen. Het moment voor de scène dat je aan het praten bent en tijdens de scènes waarbij je het publiek dingen laat roepen. En dit is vergelijkbaar met Facebook versus Twitter. Bij Facebook kunnen mensen verhaaltjes schrijven en bij Twitter roepen ze. Ik kan mij voorstellen dat voor sommige mensen deze input verwarrend kan zijn.’
Durven loslaten
‘Wij zijn gewend om hiermee om te gaan en dit snel genoeg te filteren. Ik denk dat mensen veel te hard hun best doen om sociale media op een bepaalde manier nog te willen controleren. Dat zit in de genen van onze branche, eigenlijk in iedere branche. Als we een lezing geven gaan we dat helemaal dicht timmeren, terwijl je ook kunt denken aan wat de bezoeker wil weten en vanuit de gegeven input de lezing kunt geven. Deze betrokkenheid kan sociale media ook teweeg brengen, maar je moet het wel durven loslaten. Ze gaan terug praten en misschien ook dingen zeggen die je als opdrachtgever liever niet wilt horen, maar dat is wel wat sociale media doet. Als je een steekje laat vallen, krijg je het direct terug. Daar moet je bewust voor kiezen en dan maar laten gebeuren’, aldus Erik. Kijk voor meer informatie over You Ctrl Us en de betrokken partijen op www.youctrl.us.
Door: Maartje van Suijdam
 
   
   
  