Branche zegt ‘nee’ tegen no show: awareness-campagne vandaag van start
Voor CLC-VECTA en Elderhorst Media was dit gegeven aanleiding om, ondersteund door het Genootschap van Eventmanagers, een awareness-campagne te lanceren. Bedoeld om iedereen die zich aanmeldt voor een evenement bewust te maken van de impact van het niet komen opdagen bij een evenement: no show is écht een ‘no go’. Een simpele, tijdige afmelding maakt een wereld van verschil!
‘If you don't attent a confirmed event, you spoil more than just the party’
Dineke Philipse, verenigingsmanager bij CLC-VECTA vertelt: ‘Niet alleen bij onze eigen evenementen, maar ook bij onze leden merken we dat no-show nog steeds en te veel voorkomt. Met als gevolg onder meer foodwaste; binnen evenementenorganisatie één van de drie onderdelen waarop de grootste CO2 besparing behaald kan worden. Om die foodwaste onder de aandacht te brengen, grepen we regelmatig terug naar een video van jaren geleden waarin te zien was hoe een vis van water, naar bord en vervolgens de prullenbak in ging: ‘If you don't attent a confirmed event, you spoil more than just the party'. Een sterke boodschap, maar qua beeld en kwaliteit inmiddels gedateerd.’
Gerbrig Reitsma, adviseur ondernemerszaken bij CLC-VECTA: ‘Met een werkgroep en in samenwerking met Elderhorst Media zijn we daarom aan de slag gegaan met het ontwikkelen van allereerst de boodschap en het script voor een nieuwe video. Al snel kwamen we er alleen achter dat we eigenlijk veel meer dan alleen de foodwaste in beeld wilden brengen. No show heeft immers nog veel meer impact.’
Een duidelijke boodschap, maar wel met een knipoog
Elderhorst Media, specialist in het bedenken en maken van videocontent, is samen met CLC-VECTA aan de slag gegaan met de ontwikkeling van het script voor de video. De video start met een gefrustreerde eventmanager die badges in een prullenbak gooit en tussendoor zien we een slapende parkeerwacht die voor niets is ingehuurd. We zien ook een deelnemer aan een matchmaking sessie die teleurgesteld aan tafel staat te wachten op iemand die niet is op komen dagen en uiteraard is er een scene over foodwaste. De eventmanager in de video pakt het niet echt subtiel aan en dat zorgt voor het nodige ongemak bij bezoekers aan het evenement. Maar de frustratie is wel herkenbaar voor iedere organisator en eventmanager.
Stan Elderhorst, eigenaar van Elderhorst Media: ‘Voorafgaand wisten wij als crew niet dat no show zo'n serieuze impact had in de branche. Juist daarom voelt het waardevol dat we met deze video kunnen helpen het bewustzijn te vergroten. Dit is helemaal in lijn met onze missie om video’s te maken die écht een verhaal vertellen.’
Branchegenoten spotten
Toen de plannen waren gemaakt, diende zich nog wel een uitdaging aan: waar en wanneer maak je de opnames? De enige oplossing was CLC-VECTA bij een branche-event. De samenwerking met Dirk Prijs, Genootschap voor Eventmanagers, was snel gevonden. Eind augustus vonden de opnames plaats tijdens INSPIRE. Leuk detail is dat je verschillende branchegenoten die aanwezig waren bij INSPIRE kunt kunt spotten als figurant.
Dirk Prijs onderstreept: ‘No show gaat niet alleen over gemiste afspraken. Het raakt ook aan duurzaamheid en fatsoen. Wie zich aanmeldt en vervolgens wegblijft, laat niet alleen voedsel verspillen of stoelen leeg – je doet ook afbreuk aan de inhoud en waarde van het event. Iedere deelnemer brengt kennis, ervaring en netwerk mee. Of wel No-Show = No Go. Reden te meer om de krachten te bundelen CLC-VECTA. INSPIRE was het perfecte podium: een evenement vóór en dóór de branche.’
Onafhankelijke branchecampagne
De video vraagt aandacht voor een probleem dat de hele branche en deelnemers van evenementen raakt. Om die awareness breed te creëren, is door CLC-VECTA, Eldershorst Media en het Genootschap voor Eventmanagers een onafhankelijke branchecampagne ontwikkeld. Met eigen beeldmerk, website en communicatie. Op www.noshow-nogo.nl vind je alle informatie, een handige toolkit, FAQ's en uiteraard de awareness video: de orginal version een short version én een ondertitelde versie. Alle materialen, inclusief beeldmerk en banners, zijn vrij te gebruiken voor iedereen die betrokken is bij (zakelijke) evenementen: organisatoren, locaties, bureaus, toeleveranciers en bezoekers / deelnemers. Zo dragen we samen bij aan succesvolle en duurzame evenementen.