Back Back Interview

Bram van der Vorst: ‘Vraag die klant eens of alles naar wens is’

17 februari 2015

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat zijn hun dromen? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Bram van der Vorst van Aventiq Event Company.

Wie is Bram van der Vorst?
‘Ik ben 36 jaar, een geboren bakkerszoon; wij hadden vroeger een winkel aan huis. Mijn normbesef komt daar vandaan: het brood moest lekker en mooi zijn, anders werd het simpelweg niet verkocht. En de klant hoort altijd voorop te staan, dat heb ik ook al jong meegekregen. Vroeger wilde ik graag bakker worden, totdat ik in aanraking kwam met alles waar een stekker aan zat. Dat maakte meteen een einde aan mijn bakkersdroom, ik vond techniek veel leuker.’

Wat is typisch ‘Bram van der Vorst’?
‘Bram is enthousiast en gedreven, maar ook nuchter. Ik kan echt mijn tanden in iets zetten. En alles voor de klant, dat is mijn fundament. Verder ben ik een echte levensgenieter en eigenlijk nooit chagrijnig. Ook zie ik in alles mogelijkheden, waar anderen misschien allang hadden opgegeven. Dat typeert mij denk ik wel.’

Beroep en bedrijf?
‘Aventiq is ontstaan, niet bedacht. Dat heeft alles te maken met het feit dat we alleen maar doen wat we leuk vinden. Tussen mijn compagnon en mij zit wat leeftijdsverschil, maar dat doet niets af aan onze samenwerking. Hij is inhoudelijk heel sterk en ik ben dat op technisch en productioneel vlak. Onze creativiteit bleek en blijkt de verbindende kracht, waardoor we een perfecte match vormen!

We begonnen in 2007 en als ik nu kijk, staat er een echt grotemensenbedrijf, zogezegd. Toch doen we nog steeds alleen dat wat we leuk vinden; we willen gewoon mooie dingen maken, dat is onze drijfveer. In 2007 en 2008 hebben we een vliegende start gehad, maar omdat we veel financiële instellingen als klant hadden, moesten we ons ook al snel weerbaar maken tegen de ontwikkelingen in de markt. We zijn helemaal terug naar af gegaan: wat vinden we leuk? Ja, terug naar de keukentafel en van daaruit weer beginnen. Wat daarbij hielp, is dat we wars van uiterlijk vertoon zijn.

Veel klanten zijn al jaren klanten bij ons, die zeggen wel eens dat ze ons meer als collega dan als leverancier zien. Een mooi compliment inderdaad. We worden ook steeds vaker betrokken bij de doelstellingen van de klant, zodat wij hun evenement zo kunnen vormgeven dat het hun boodschap versterkt. Evenementen zijn nog te vaak een doel op zich, vind ik. Dat merken we vooral bij nieuwe klanten: die zijn vaak gewend met een leverancier te werken. Maar wij zijn geen winkel, wij maken iets sámen! Wij moeten ons inleven in de organisatie, in de toonzetting. Ik vind dat wel een mooi spanningsveld om in te werken.

Wat ons verder nog onderscheidt? Toch onze kwaliteit wel, wij willen er altijd het maximale voor de klant uithalen. En let wel: ik zeg bewust het maximale voor de klánt. Want het moet wel passen bij wat de klant wil – dat vergeten mensen wel eens. Ook onderscheidend is dat wij tevens de content maken, zodat het evenement een communicatiemiddel wordt in plaats van een doel op zich. Daarbij beschikken we zelf over een flink aantal faciliteiten waarmee we onze ideeën – zeker op beeldgebied – waar kunnen maken. Technisch gezien lopen we voorop, dat is vanaf het begin al zo geweest.’

Waarom deze branche?
‘Ik ben hier op m’n 19e per toeval in terecht gekomen. Dit past bij mij, ik ben namelijk een echte projectwerker: er moet een begin en een eind aan zitten. Kijk, in theorie kan iedereen dit. Maar de praktijk van deze branche is heel iets anders: keihard werken, hoge druk, gekke werktijden, ieder detail moet kloppen, je kunt niets opnieuw doen. Ook dat moet wel bij je passen.
Zelf vind ik het nog altijd bijzonder dat we hier allerlei grote en kleine ideeën bedenken en nog mogen uitvoeren ook. Er zijn niet veel mensen die kunnen zeggen dat ze in hun eigen ideeën rond mogen lopen, toch? Ja, dat vind ik iedere keer weer bijzonder.’

Wat is het mooiste evenement ooit?
‘De opening van de Olympische Spelen, zonder twijfel. Onze technisch specialist heeft er een keer aan meegewerkt, iedereen was jaloers. De opening in Beijing vond ik het mooist, vanwege de technieken die daar werden gebruikt, dat waren technieken die wij ook gebruiken.

Als ik een eigen evenement moet kiezen, ga ik voor een evenement van een retailer waarvan veel mensen dachten dat het al einde verhaal was. Maar nee, ze waren er nog en dat moest dit evenement overbrengen. De mensen moesten met een positief en energiek gevoel huiswaarts keren. We hebben daar veel beeld voor gebruikt, op een scherm dat in een U-vorm rond het publiek stond. Tijdens dat evenement vielen echt alle puzzelstukjes goed, heel gaaf.’

Wat inspireert jou?
‘Alles. Ja, dat meen ik echt. Het kan een fontein op een rotonde zijn, of een bijzondere opstelling tijdens de World Expo. Alles! We maken regelmatig inspiratiereizen, gewoon om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is. Wat trouwens ook een creativiteitstrigger is… Zeggen dat iets niet kan. Dan ga ik bewijzen dat het wel kan.’

Waar droom je nog van?
‘Toch die opening van de Olympische Spelen. Zelf doen we weinig met publieksevenementen. Maar die Spelen… Ja, dat is de buitencategorie.’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘Dat is een moeilijke vraag, want kun je het eigenlijk wel over dé branche hebben? In mijn ogen verschilt de branche per bedrijf. Ik denk dat de klassieke bureaus uiteindelijk het loodje leggen. De vooruitstrevende bureaus die meebewegen met hun klant en tegelijkertijd zichzelf blijven, die gaan winnen. Je moet je specialiseren. Wij zeggen ook wel eens nee, gewoon omdat het echt niet past. Je moet er sowieso voor zorgen dat je te allen tijde in het belang van de klant werkt, dat moet altijd voorop staan. Hoe kunnen wij de klant helpen? En vraag die klant ook eens of alles naar wens is.’

Op de website Aventiq schrijf je dat je voor jullie klanten continu op niveau en volgens een oneindig hoge norm wilt presteren. Wat wil je voor jezelf?
Precies hetzelfde! Wij werken alsof het een event voor onszelf is. Het ergste wat iemand kan zeggen is: ‘Ach, dat ziet de klant toch niet.’ Dodelijk! Wij zijn honderd keer kritischer dan een klant ooit zal worden. Bij oplevering ben ik de meest verschrikkelijke mens op aarde; het moet perfect, precies zoals we dat hebben bedacht. Dat is ook iets wat echt in het DNA van ons bedrijf zit. Gelukkig wel.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
In het geweld en de romantiek van de branche vergeten we nog wel eens dat het uiteindelijk mensenwerk is. Evenementen zijn in basis nog steeds bedoeld om mensen te motiveren, inspireren en activeren. Bureaus en leveranciers zijn dienend aan dit doel, niet bepalend! Blijf daarom altijd dicht bij jezelf en werk vanuit wat je zelf mooi, inspirerend en vooral leuk vindt. Als je doet wat je leuk vindt, en de drive hebt om daarin de beste te zijn, gaat de rest vanzelf!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!