Brabantse eventcateraar vindt zichzelf opnieuw uitBrabantse eventcateraar vindt zichzelf opnieuw uit
Back Back Interview

Brabantse eventcateraar vindt zichzelf opnieuw uit

28 juni 2018

LaVie Catering laat verhalen smaken

 

De zintuiglijke beleving van de boodschap die de opdrachtgever naar zijn gasten wil uitdragen. ‘Storytelling by food’. Dat is waar het team van LaVie Catering voor tekent in zijn prestaties voor opdrachtgevers. ‘Het verhaal van de opdrachtgever staat centraal. Wij willen vanuit ons specialisme bijdragen aan versterking en verdieping’, zegt Sem de Vries, commercieel directeur namens de eventcateraar uit Cuijk. Voorwaarde voor perfect maatwerk is in zijn ogen wel dat zijn mensen een inhoudelijke rol is gegund in de vroege fase van conceptontwikkeling. ‘Succes hangt af van de mate waarin alle details kloppen. Dat gaat voor ons aandeel hierin ook veel verder dan puur een smakelijk gerecht of passend servies. De subtiele accenten die je kunt leggen, die maken uiteindelijk het verschil.’

Hoogste serviceniveau

Het is dit jaar bijna drie decennia geleden dat LaVie Catering werd opgericht. Sinds 2003 is het bedrijf onderdeel van de AdcGroep. Na een periode van flinke groei en aansluitend consolidatie breekt een nieuwe levensfase aan. ‘De markt is ondertussen ingrijpend veranderd’, weet De Vries, die zelf al ruim 15 jaar meedraait in het vak en zich derhalve insider mag noemen. ‘Er zijn de laatste jaren veel meer aanbieders bijgekomen; het werd dan ook allengs lastiger om je nog echt te onderscheiden. Naast de gunfactor is meer nadruk komen te liggen op specialisme. Bovendien is de tijd van louter gunnen, ook hier in Brabant, wel voorbij.’ Hoog tijd om afstand te nemen en zich af te vragen wie en wat LaVie nu is en eigenlijk wil zijn. ‘Dat proces zijn we vorig jaar samen met de medewerkers ingegaan. De conclusie: we moesten van LaVie een merk maken. Een merk dat staat voor het hoogste niveau van dienstverlening met een specifieke focus. Namelijk: het verhaal dat de klant wil vertellen en dat wij inkleuren en invullen vanuit ons specialisme.’

  • Brabantse eventcateraar vindt zichzelf opnieuw uit
  • Sem de Vries
    Sem de Vries
  • Brabantse eventcateraar vindt zichzelf opnieuw uit
  • Brabantse eventcateraar vindt zichzelf opnieuw uit

Veelzeggende accenten

Die visie werd compact en inspirerend samengevat in de slogan ‘Wij laten uw verhaal (s)maken’. De Vries: ‘Onze insteek is, dat catering niet langer het sluitstuk van eventplanning zou moeten zijn. Wij willen graag in een vroeg stadium onze bijdrage leveren in het proces van conceptontwikkeling, maar ook in de vertaling van doelstellingen en boodschappen van de opdrachtgever. Catering moet immers deel uitmaken van het basisconcept.’ Een voorbeeld voor die benadering is snel gevonden: ‘Stel er staat in het kader van een fusie een personeelsfeest op de planning. Hoe sterk is het dan om elementen als verbinding en fusie tussen verschillende ingrediënten, maar ook smaken te integreren in het cateringconcept.’ En dat hoeft er wat De Vries betreft trouwens helemaal niet dik op te liggen. ‘Sterker nog, juist subtiliteit zal opvallen, zal inspireren en de gast even bewust maken van de onderliggende doelstelling die met zo’n fusiefeest wordt nagestreefd. Passende, weloverwogen en zorgvuldig gekozen accenten zoals in de locatie, programmering en ambiance van het feest, maar dus ook in de culinaire presentatie zeggen uiteindelijk vaak meer dan duizend woorden in een speech. Hoe poëtisch geformuleerd en vurig uitgesproken ook, de zintuiglijke beleving beklijft verreweg het sterkst’, meent De Vries.

'We nemen samen verantwoordelijkheid voor alles wat we serveren en voor hoe we het serveren.'

Verfijnd maatwerk

Het spreekt voor zich, dat LaVie Catering vanuit de nieuw geformuleerde missie en visie, in staat is in haar gerechten en presentatie ver te gaan om de boodschap van de opdrachtgever vorm te geven. ‘MVO is een breed begrip, dat ook in ons bedrijf en in onze concepten hoog op de agenda staat. Dus is gezond en duurzaam ook vanzelfsprekend een actueel thema. En dat laten we desgewenst tot in de kleinste details terugkomen, zoals duurzaam geteeld. Dat kan biologisch zijn of een andere duurzame methode, waste reductie of van een innovatieve food ontwikkeling.’ Maar ook trends worden op de voet gevolgd en door de eigen chefs verwerkt tot even bijzondere als smaakvolle themaconcepten. Alles onder eigen hoge kwaliteitsstandaard ingekocht en in eigen keukens bereid. Floral flavour (gerechtjes met eetbare bloemblaadjes), Sinner or Saint (uitersten van gezond of niet), Plant based (vegetarisch), Farm to Table (rechtstreeks van het land), Into the sea (kruiden en groenten van langs en in de zee) en Nomadic (met een waaier aan wereldse smaken). Ook nog altijd hip en veelgevraagd: festivalconcepten. ‘Met foodtrucks, eettentjes en kraampjes vol streetfood presenteren we dan het eigentijdse alternatief voor het walking dinner. Maar ook daarbinnen is de samenstelling een kwestie van verfijnd maatwerk. Op ingrediënten, smaak, samenstelling en presentatie.’

Inspirerende partner

Innovatie en maatschappelijk bewustzijn gelden als kernwaarden van het springlevende en ambitieuze cateringbedrijf. ‘Een van onze nieuwe samenwerkingsrelaties is Kitchen Republic, waarmee wij op dit moment in de verkennende fase zitten. We testen zelfs al innovaties die er vandaan komen. Bijvoorbeeld een wrap van zeewier. We willen dit echt een kans geven om food innovaties een podium te bieden bij het grote publiek’.
De bijna honderd toegewijde medewerkers dragen de nieuwe visie van LaVie Catering in elke opdracht, groot of compact, uit. ‘We nemen samen verantwoordelijkheid voor alles wat we serveren en voor hoe we het serveren. De opdrachtgever beslist; wij willen hem echter op ons vakgebied niet alleen optimaal ondersteunen en ontzorgen, maar vooral ook inspireren. Als partner in de breedste zin van het woord.’

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.896 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.896 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!