Brabant ook open voor zakelijke markt Brabant ook open voor zakelijke markt
Back Back Interview

Brabant ook open voor zakelijke markt

25 juni 2018

Dat Brabant staat voor gastvrijheid en gemoedelijkheid is genoegzaam bekend. Toeristen en dagjesmensen weten steden als Den Bosch en Eindhoven gemakkelijk te vinden. Ook organisatoren van zakelijke evenementen verleggen de laatste tijd meer en meer hun focus van de Randstad naar het zuiden. En die vanuit België naar het nabije noorden. ‘Terecht’, stelt Saskia Holterman namens VisitBrabant Convention Bureau. ‘Brabant heeft zich in de voorbije decennia in hoog tempo ontwikkeld tot het nieuwe centrum van kennis, innovatie en creativiteit. Dat, gevoegd bij onze kenmerkende gastvrijheid, maakt van deze regio de ideale bestemming voor MICE events.’

Altijd open

‘Ochtend in Brabantshoofdstad ‘s Hertogenbosch. Gordijnen van de comfortabele kamer in Hotel Central open. De prille ochtendzon beschijnt de historische panden rondom het nog vrijwel verlaten stadsplein. Het is ‘de-dag-erna’. Na de geslaagde tweedaagse werkconferentie in ‘1931’, een uitstekende congresaccommodatie. De perfecte match tussen locatie en thema. De dag na de bierproeverij bij ’t Kolleke: Jonge Jan, Oude Jan, Jheronimus. Na het inspirerende bezoek aan Social Label in het Werkwarenhuis. Met aansluitend volop culinaire ontdekkingen. Nu eerst in alle rust ontbijten, daarna nog even winkelen, op een terrasje koffie doen. Misschien nog even tijd voor een bezoekje aan het museumkwartier …’

Het leest als poëzie en het klinkt als vijfsterren. En er is geen woord van verzonnen. Brabant is immers open. Altijd. Niet in het minst voor de tienduizenden gasten van uiteenlopende zakelijke evenementen die er anno 2018 samenkomen en vaak ook langer verblijven. Overtuigend feitje in dit verband? Brabant staat ondertussen wat betreft het aantal zakelijke overnachtingen in de top drie van ons land. Maar, er is nog een wereld te winnen, vindt een aantal Brabantse steden, waaronder Eindhoven, Den Bosch en Helmond. Ze willen nog vaker eerste keus zijn voor MICE-organisatoren.

  • Saskia Holterman en Erica van Lieshout
    Saskia Holterman en Erica van Lieshout
  • High Tech Campus
    High Tech Campus
  • Den Bosch
    Den Bosch
  • Eindhoven. Foto > BlowUP Media
    Eindhoven. Foto > BlowUP Media
  • Werkwarenhuis
    Werkwarenhuis
  • Koningin Máxima tijdens de opening van Social Label in het Werkwarenhuis. Foto > ByMarjo
    Koningin Máxima tijdens de opening van Social Label in het Werkwarenhuis. Foto > ByMarjo

Samenwerken zit in de genen

Een belangrijke stap om dat te bereiken is de recente bundeling van marketingkrachten in het VisitBrabant Convention Bureau. Doel: De bestemming Brabant maximaal op het netvlies te krijgen van nationale en internationale planners, organisatoren en andere partijen in de markt voor vergaderingen, incentives, congressen, seminars en beurzen. Het kwam 1 januari van dit jaar tot stand via een convenant tussen Convention Bureau Brabant en VisitBrabant. Het Convention Bureau Brabant werd in 2011 opgericht. VisitBrabant werkt sinds 2014 samen met de leisure sector, overheden en koepelorganisaties aan de positionering van Brabant als toeristische bestemming zodat meer bezoekers naar Brabant komen, die hier ook langer verblijven en meer besteden. ‘We vergroten hiermee nadrukkelijk onze slagkracht’, legt Holterman uit. ‘Uitgangspunt en tegelijk een cruciale voorwaarde voor het succes hiervan is samenwerking.’ Holterman zegt te weten dat dit Brabanders wel is toevertrouwd: ‘Dat doen ze van nature graag, het zit ze in de genen.’ Samenwerking en kennisdeling tussen overheden, kennisinstellingen en bedrijven. ‘Denk bijvoorbeeld aan het succes van Brainport, Agrifoodcapital of een Dutch Design Week. Maar ook samenwerking tussen VisitBrabant Convention Bureau, steden, venues en toeleveranciers is als vanzelfsprekend. Deze mentaliteit mondt uit in succes. De kracht van een collectief.’

Durven presenteren

Ruim 30 partners benutten hun deelname in het nieuwe loket om hun zichtbaarheid voor de zakelijke markt te vergroten. ‘In het verleden is Brabant misschien wat te bescheiden geweest. Dat hoeft helemaal niet. We hebben een ijzersterke propositie; die moeten we dan ook durven presenteren.’ Er is wel eens sprake geweest van een wat provinciaal imago en een traditionele oriëntatie op de Randstad, aldus Holterman. Maar dat is verleden tijd, stelt ze: ‘We herbergen de slimste vierkante kilometer van Europe, Eindhoven is leading in high tech, innovatie en design, Den Bosch met haar historische binnenstad is het centrum voor de agrosector. En Helmond is toonaangevend waar het gaat om foodtechnologie en automotive.’ Ook de goede bereikbaarheid en goede prijs-kwaliteit verhouding draagt bij aan de strategische propositie. Kortom: Brabant is een regio om serieus rekening mee te houden: ‘We hebben meer dan genoeg om over te roemen en roepen’, aldus Holterman. ‘Zo was het VisitBrabant Convention Bureau medio mei aanwezig op IMEX in Frankfurt. Maar ook op Eindhoven Airport confronteren we de zakenreiziger indringend met onze boodschap.’

Volop sterktes

In haar propositie presenteert Brabant zich met 7 schoonheden. Zo noemt de provincie zichzelf ‘de Poort naar de Lage Landen’, biedt de regio verschillende steden met een unieke eigen identiteit en ze is trots op het feit, dat Vincent van Gogh in Brabant is geboren en opgroeide maar ook dat ze (pret)parken van wereldformaat binnen haar provinciale grenzen mag herbergen. Ook de goede bereikbaarheid – over de weg, per trein en per vliegtuig – geldt als een USP. ‘Brabant is daarnaast vooral veelzijdig. Een mix van historie en innovatie, landschap en stedelijke gebieden, pittoreske stadscentra en onderscheidende architectuur, van bossen en heide.’

Het is aan het VisitBrabant Convention Bureau die sterktes optimaal te communiceren, gevraagd en ongevraagd. ‘We presenteren onszelf als de onafhankelijke service-organisatie waar organisatoren terecht kunnen als ze ondersteuning wensen bij het vinden van de perfecte locatie voor meetings, incentives, conferenties en events. Van een boardmeeting in ’s-Hertogenbosch tot een internationale kennisconferentie in Eindhoven, Helmond Tilburg of Breda.’ Het advies is kosteloos; de kwaliteit, vanwege het omvangrijke netwerk en het gedetailleerde overzicht over wat er aan locaties en regionale leveranciers beschikbaar is, hoog.

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!