Boekpresentatie Strategische EventmarketingBoekpresentatie Strategische Eventmarketing
Back Back Nieuws

Boekpresentatie Strategische Eventmarketing

26 april 2022

Het Handboek Strategische Eventmarketing werd donderdag 21 april gepresenteerd in World Forum Den Haag. Het boek wordt uitgegeven door Noordhoff Uitgevers en is geschreven door Leon Kruitwagen. Noordhoff zag in eventmarketing een mooi onderwerp om een boek over te publiceren. Het handboek is een complete handleiding voor de ontwikkeling van een eventstrategie. Zo komen onder andere onderwerpen als digitalisering meetbare impact, doelgroepanalyse en data voorbij, en staat het vol met praktijkvoorbeelden die je helpen bij het schrijven van een plan. 

‘2,5 jaar geleden hebben wij het er overgehad om lesmateriaal te ontwikkelen over eventmarketing, toen zijn wij op zoek gegaan naar wie interessant zou kunnen zijn voor dit boek,’ zegt Bart Deen, uitgever voor Noordhoff. ‘Wat dit traject zo bijzonder heeft gemaakt, is dat het een publicatie is die tot stand is gekomen door heel veel te netwerken. Het is een hele grote groep van auteurs en meelezers. Er is veel vanuit het bedrijfsleven aan meegedacht, het bevat veel mooi beeldmateriaal en is ontzettend relevant voor studenten.’ Een van de studenten voegt nog toe: ‘Dit boek is een grote snoepwinkel vol nuttige informatie voor de opleiding.’

Met zijn allen gedaan 

Leon Kruitwagen, de auteur, zegt heel trots te zijn dit met zijn allen te hebben gedaan. ‘Net als een evenement dat je met alle mensen uit de markt maakt, hebben wij het ook voor dit boek allemaal samen gedaan. Er staan mooie nieuwe onderwerpen in die nog nooit in soortgelijke boeken verteld zijn, zoals de crossmedia strategie.’ Naast Leon hebben ook Annelies Krol, Pieter Bas Boertje, Nico Meyer, Maaike Könemann, Marike Dragt, Juup de Kanter, Ment Kuiper, Norbert Pollemans, Roderik van Grieken en Anne-Mieke van den Hoeven meegeschreven aan het boek.

‘We staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Er is veel nieuw bloed en een hoop dingen kunnen anders aangepakt worden. Online is nu een vast onderdeel en kan niet meer weggedacht worden, ook daar gaat het over in het boek. Het praat je echt bij over wat nú de stand van zaken is in de evenementenbranche.’

Stappenplan 

Nadat iedereen de volle zaal was uitgelopen en lekker aan een drankje ging, zei Anne-Mieke van den Hoeven, een van de coauteurs na de presentatie: ‘Het mooie van dit boek is dat ieder hoofdstuk een stap in het plan is. Uiteindelijk komen al die stappen bij elkaar, en zo schrijf je dan het plan uit.’

De ontwikkeling van het boek begon in 2019, dat het zo lang duurde voor het gepubliceerd werd had meerdere oorzaken. ‘We barstten van de tegenslagen, we hadden in eerste instantie 500 tot 600 pagina’s. Dat waren er veel te veel. We wilden teveel informatie delen, het was de vraag wat we er uit zouden laten. Daarnaast was de druk van het boek veel te laat vanwege de lockdown en werd het alsmaar uitgesteld. Er stonden ook voorbeelden in het boek van BN’ers die te maken hadden met #MeToo-achtige zaken die we er uiteindelijk uit hebben gehaald.’

Verwachtingen overtroffen 

Na 2,5 jaar lang bloed zweet en tranen, is Anne-Mieke terecht trots op het boek. ‘Als ik zie hoe het totaalpakket is geworden, overtreft het zeker de verwachtingen. Naast coauteur, was ik ook nog de studentencoördinator en als kers op de taart docent van mijn eigen hoofdstuk, dan mag je echt wel trots zijn op jezelf.’ 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!