BOE INTERNATIONAL 2020 positief en toonaangevendBOE INTERNATIONAL 2020 positief en toonaangevend
Back Back Nieuws

BOE INTERNATIONAL 2020 positief en toonaangevend

30 januari 2020

De BOE INTERNATIONAL laat een aanhoudende positieve ontwikkeling zien: De internationale vakbeurs voor belevenismarketing maakte meer dan 11.000 beursbezoekers en 625 exposanten blij dit jaar. Alle grote spelers en toonaangevende bedrijven in de evenementenwereld lieten zich inspireren door innovatieve oplossingen die onder het thema Technologie vallen en vergaarden belangrijke informatie tijdens de uiterst relevante lezingen. 

Belangrijkste Ontmoetingsplaats

Verdeeld over vijf hallen van het Expositiecentrum van Dortmund en talrijke evenementen in het Convention Centre was de BOE INTERNATIONAL (BOE) 2020, opnieuw de belangrijkste ontmoetingsplaats voor vertegenwoordigers van de eventorganisatie, evenementuitrusting en standbouw segmenten. 'De BOE biedt een kwalitatief hoogstaand begeleidend programma en een breed scala aan exposanten', aldus Sabine Loos, CEO van de Westfalenhallen Unternehmensgruppe GmbH. 'De vakbeurs heeft de afgelopen jaren een gestage vooruitgang geboekt en is internationaal in toenemende mate steeds belangrijker geworden. Ondernemers, deskundigen en bezoekers kunnen elkaar hier ontmoeten, nergens anders kunnen zoveel zakelijke contacten worden gelegd als hier'.

Internationale aantrekkingskracht

De grote aantrekkingskracht werd ook weerspiegeld in het feit dat ongeveer 20 procent van de bezoekers meer dan 100 kilometer reisde en nog eens 29 procent van de bezoekers meer dan 300 kilometer reisde om de vakbeurs te kunnen bezoeken. Onder de gasten bevonden zich bezoekers uit alle 16 Duitse deelstaten. De buitenlandse bezoekers kwamen met name uit Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Groot-Brittannië, Zwitserland, Slowakije, Portugal, Tsjechië, Italië, Bulgarije en Bosnië-Herzegovina. Een aantal gasten kwam zelfs uit de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Turkije en Thailand om de vakbeurs te bezoeken. Ook aan de kant van de exposanten was een sterk gehalte aan internationaliteit zichtbaar: De BOE-exposanten kwamen dit jaar uit in totaal 15 landen, waaronder Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Italië, de VS en de Verenigde Arabische Emiraten.

BrandEx Awards

De tweede editie van het International Festival van Merkbeleving (BrandEx), die plaatsvond op de dag voor de vakbeurs begon, droeg ook bij aan het succes. Het Forum, gericht op eventmanagers, creatieven en jonge talenten van de vakbeurs, architectuur en live-communicatie segmenten hadden dit jaar ‘passie’ als motto. Naast lezingen gegeven door topsprekers, ontvingen de meest creatieve live-communicatieprojecten in de ‘Event’, ‘Architectuur’, ‘Crossmedia’, ‘Planning, Ambacht, Productie’ en ‘Fresh’ categorieën de felbegeerde BrandEx Awards. Volgend jaar wordt er nog een categorie toegevoegd. Deze heet ‘Formats’ en richt zich op innovatieve en creatieve eventformats.

Reputatie waargemaakt

Jan Kalbfleisch, Managing Director van FAMAB-Kommunikationsverbands e.V., vat het als volgt samen: 'Wij hebben de zekerheid dat de BOE zijn reputatie als de grootste en belangrijkste vakbeurs voor live-communicatie waarmaakt, in die zin dat het leveranciers, dienstverleners en klanten tot een netwerk verweeft en nieuwe ideeën en ontwikkelingen consolideert en introduceert'.

Emotionalisering

Het Europese sectoronderzoek dat door LiveCom Alliance (LCA), één van de strategische samenwerkingspartners van de BOE, werd geïnitieerd, toont aan welke actuele trends en ontwikkelingen de eventsector bezighouden. Het onderzoek werd uitgevoerd door het R.I.F.E.L. Instituut in acht Europese LCA-lidstaten met in totaal 700 aangesloten agentschappen en geeft derhalve de belangrijkste trends en economische drijfveren voor live communicatie in ’s werelds grootste vrijhandelszone aan. Marten Schramm, oprichter en directeur van LCA, presenteerde de resultaten exclusief op de BOE. Zij geven bijvoorbeeld aan dat zaken als duurzaamheid en het tekort aan geschoolde arbeidskrachten de grootste uitdagingen kunnen worden die bepalend zijn voor de toekomst van de onderzochte evenementenbureaus. De deelnemers aan de enquête beschouwen emotionalisering en digitalisering als dominante trendonderwerpen. Duurzaamheid is eveneens een veelomvattende toekomstige trend.

Creativiteit relevant voor succes

Ook de creativiteitsenquête van het Studieninstitut für Kommunikation GmbH, de strategische onderwijs- en opleidingspartner van de BOE, geeft boeiende inzichten in de sector. In het sectoronderzoek werd aan 41 live communicatiebedrijven gevraagd hoe belangrijke creativiteit is voor succes in de eventsector. Het resultaat: Meer dan 90 procent van de deelnemers aan de enquête acht creativiteit als relevant voor succes. Meer dan 50% van de bedrijven ondersteunen hun werknemers door het aanbieden van verdere training in creativiteitsseminars. In lijn met dit resultaat, bood het Studieninstitut für Kommunikation GmbH bezoekers van de BOE het deskundigenpanels en workshops over het onderwerp ‘Creativity in Live Communications’ in het CAREER HUB-gebied.

Betere service, meer duurzaamheid

Ook dit jaar was het BOE-programma zo gepland dat de bezoekers, via gratis beursrondleidingen, zoveel mogelijk hoogtepunten konden zien. Samen met gerenommeerde sectordeskundigen bezochten de deelnemers geselecteerde beursstands en informeerden zij zich over de diensten en producten die deze exposanten aanboden. Zo konden zij gemakkelijk en snel uitgebreid inzicht verkrijgen in onderwerpen en trends in de eventsector. De ESG-stand gaf inzicht in het beleid van ESG en haar leveranciers op het gebied van duurzaamheid. 'Samenvattend kan men zeggen dat het de juiste beslissing was om ESG Connect onderdeel van de BOE te maken en dat onze deelname resulteerde in een reële toegevoegde waarde voor de gehele sector', aldus Silke Schulte, Managing Director van de ESG Purchasing and Service Association.

Webapplicatie

Bovendien konden bezoekers voor het eerst hun beursbezoek plannen met behulp van een webapplicatie voor mobiele apparaten. De web app, geoptimaliseerd voor smartphones en tablets, voorzagen bezoekers van een dynamische halplattegrond met een notitiefunctie, de exposantenlijst en andere informatie over het beursaanbod. De beursbezoekers konden tevens een lijst van lezingen samenstellen die zij wilde bijwonen. Met de app kon elke bezoeker zijn of haar individuele beursbeleving digitaal plannen.

Vloeren recycled

Naast digitalisering heeft duurzaamheid een belangrijke rol gespeeld op de BOE. FotoBoden, een fotovloer van visuals united AG, dat op de BOE op grote schaal werd gebruikt, werd niet zomaar weggegooid maar na afloop door het bedrijf ingezameld en gerecycled. De vinylvloeren, die 1.400 vierkante meter tentoonstellingsruimte besloegen op de BOE wogen ongeveer 2 ton, en werden meegenomen naar het AgPR PVC Flooring Recycling Consortium om te recyclen. Het project werd geïnitieerd door de ESG Purchasing and Service Association, een grote exposant op de BOE.

Bezoekers belonen BOE met een ‘goed’ cijfer

De nieuwe diensten en ideeën worden ook weerspiegeld in de BOE-rating. De tevredenheid van de bezoekers over de beurs was ook dit jaar weer bovengemiddeld. In een onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk marktonderzoeksinstituut van de beurs, gaven de bezoekers de BOE in 2020 een ‘goed’ cijfer. Het uitgebreide begeleidende programma op de zes verschillende forums en het aanbod aan producten en diensten van de exposanten, die het belangrijkste van het onderwerp ‘Technologie’ behandelde overtuigde de beursbezoekers. De beursbezoekers toonden bijzondere belangstelling voor de segmenten evenementendiensten, evenementenuitrusting, eventtechnologie en -productie, standbouw, entertainment en media, catering, locaties, meubelverhuur en decoratie.

Hoogkwalitatieve bezoekers

De exposanten konden, zoals gebruikelijk, een veelzijdig beurspubliek verwelkomen voor het leggen van contacten en het starten van een succesvol bedrijfsjaar 2020. Tot de grootste bezoekersgroepen behoorden dit jaar evenementenorganisatoren en -bureaus en ondernemers in de publieke sector en in de segmenten eventuitrusting, horeca en standbouw. Bijna 82 procent van de bezoekers van de BOE van dit jaar is betrokken bij de aankoop- en aankoopbeslissingen van hun bedrijven in een adviserende, meebeslissende of besluitvormende hoedanigheid.

Save the date

Bijna 93 procent van de bezoekers, d.w.z. een toename van vier procent ten opzichte van vorig jaar, verklaarde dat zij volgend jaar weer zouden komen. Zij kunnen de datum al noteren: In 2021, zal de BOE INTERNATIONAAL plaatsvinden op 20 en 21 januari. De dag ervóór, d.w.z. op 19 januari 2021, doet het BrandEx-festival zijn volgende ronde. Meer informatie over de BOE INTERNATIONAL vindt u op http://www.boe-messe.de

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!