Blad-in-1-dag: de naam zegt het alBlad-in-1-dag: de naam zegt het al
Back Back Visie

Blad-in-1-dag: de naam zegt het al

13 mei 2022

Zou het niet leuk zijn om aan het einde van een evenement meteen een speciaal magazine uit te kunnen delen aan de deelnemers? Met foto’s en teksten van alles wat ze nèt hebben meegemaakt? Die vraag vormde zes jaar geleden voor Maas Communicatie uit Rotterdam de inspiratie om Blad-in-1-dag op te richten. Directeur en tekstschrijver Philip Reedijk: ‘Wij zijn al jarenlang professionele bladenmakers, maar dat duurt altijd nog een maand of op z’n snelst een week. Binnen één dag, en dan ook meteen ter plekke: dat leek ons een interessante uitdaging!’

Het idee sloeg aan: mensen blijken het grappig te vinden om dezelfde dag al foto’s of quotes van zichzelf en collega’s terug te kunnen kijken in een echt gedrukt blad. En communicatief is het natuurlijk sterk dat je als organisator van een event al meteen bij het einde van het programma komt met een professioneel verslag inclusief foto’s en eventueel video.

  • Philip Reedijk
    Philip Reedijk
  • Blad-in-1-dag: de naam zegt het al
  • Blad-in-1-dag: de naam zegt het al

Philip vervolgt: ‘Wat is er leuker dan aan het einde van een event samen nog even napraten over de dag, aan de hand van foto’s waar jij en je collega’s zelf opstaan. Voor tijdens de borrel of terug in de bus. En als opdrachtgever heb je meteen een goede verslaglegging van de opbrengst van de dag, plus foto’s van alle onderdelen, vrij te gebruiken: je hoeft dus zelf geen fotograaf meer in  te huren.’ 

Papier of digitaal

Meestal wordt er een papieren blad gemaakt, maar steeds vaker is het eindproduct digitaal. Philip: ‘We kunnen een interactief en responsive e-magazine maken, compleet met video en animaties. Iets eenvoudiger is een pdf die kan worden toegestuurd aan de deelnemers of anderen, met links naar een website of naar clips op bijvoorbeeld You­Tube.’

Want behalve foto’s en tekst kan ook video worden ingezet. ‘Als je wilt, kun je heel snel na je event al via een e-magazine of een verrijkte pdf filmpjes van de dag bekijken, via YouTube of je eigen website. Het kan dan ook gaan om bestaande video-content die de opdrachtgever nog eens extra onder de aandacht van de doelgroep wil brengen.’ 

Hybride en on-line events

‘De afgelopen twee jaar hebben we ook (op afstand of op locatie) e-magazines gemaakt van hybride of online events. Daarmee maak je de communicatie rondom zo’n event nét even krachtiger: zowel de deelnemers als de non-response en de no-shows ontvangen meteen na het event een mail met een link naar het e-magazine. Zo kunnen ze op hun gemak op elk device kijken en luisteren naar de highlights van het event.’ 

Blad-in-1-dag: hoe werkt het?

Speciaal voor alle soorten events produceert Maas Communicatie ter plekke een ‘Blad-in-1-dag. Het vliegende redactieteam komt naar elke gewenste locatie met een mobiele studio. ‘Wij maken geheel naar jouw specificaties een papieren of digitaal magazine of congreskrant, die de bezoekers aan het einde van het programma meekrijgen of per e-mail ontvangen. Dit kan in elke gewenste vorm: gedrukt, gemaild als pdf, op je site, als e-magazine op smart phone of tablet. Voorzien van foto’s, video, animaties, quotes, verslagen: wat je maar wilt!’, vertelt Philip. ‘Uitgangspunt zijn altijd de wensen van de opdrachtgever: in de voorbereiding ontwerpen wij speciaal voor het evenement een magazine. Samen met de opdrachtgever wordt vastgesteld wat er aan bod moet komen: onderwerpen, programmaonderdelen, de beeld/tekst-verhouding, een strip of cartoon, enzovoort. Op de dag van het event maakt ons redactieteam ter plekke het blad: foto’s, quotes, verslagen, video, enzovoort. Na een controleronde door de opdrachtgever wordt het magazine geprint en kan het worden uitgedeeld aan de bezoekers en/of digitaal worden verspreid.’

 

Blad-in-1-dag© is een merk van Maas Communicatie, Rotterdam

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!