Mirco Cuppens
17 september 2024

Bij Event Company is duurzaam ondernemen geen trend maar een houding

Rubrieken

Voor Event Company, eigenaar van twee van de meest bijzondere locaties in Nederland, Landgoed Te Werve in Rijswijk en Kasteel De Hooge Vuursche in Baarn, is maatschappelijk verantwoord ondernemen geen trend, maar een houding die al 27 jaar diep verankerd is in hun bedrijfsvoering. Mirco Cuppens, directeur van Event Company: ‘Bij ons draait duurzaamheid en MVO niet om grootse gebaren, maar om de dagelijkse keuzes die we maken en de betrokkenheid waarmee we deze uitvoeren.’

Voedselverspilling minimaliseren

Bij Event Company vinden ze dat eten bedoeld is om van te genieten, niet om weggegooid te worden. ‘Voedselverspilling is iets wat ons aan het hart gaat,’ zegt Mirco. ‘In het verleden brachten we overgebleven voedsel naar een nabijgelegen verzorgingshuis, maar door strengere regelgeving mag dit niet meer. Toch laten we niets verloren gaan. Ons personeel geniet dagelijks van wat er overblijft van de lunch die voor de gasten was bedoeld.’ Door slim in te kopen en gericht te werken met ‘menu-engineering’ zorgt Event Company dat ze precies genoeg hebben voor hun gasten. ‘Op de opmerking ‘Er was maar net genoeg eten’ antwoorden wij vol trots: ‘Ja, goed hè?’, vertelt Mirco.

Samen tegen no-show

Voedselverspilling voorkomen doen ze samen met hun klanten. No-shows zijn een belangrijke oorzaak van verspilling en brengen onnodige kosten met zich mee. ‘We werken nauw samen met onze klanten om een realistische inschatting te maken van het aantal gasten. Door daarin samen te werken, kunnen we verspilling voorkomen. Bijkomend voordeel is het voorkomen van onnodige kosten voor de klant voor het personeel of de relaties die niet komen.’

Behoud van cultureel erfgoed

Event Company maakt met haar activiteiten het behoud van 13 rijksmonumenten mogelijk. Deze monumenten staan symbool voor duurzaamheid door hun lange levensduur. ‘Onze rijksmonumenten zijn niet alleen prachtig, maar ook duurzaam doordat ze al eeuwen meegaan,’ zegt Mirco. ‘Onze landgoederen beslaan 45 hectare natuur, waar meer CO2 wordt opgenomen dan ze uitstoten. We zijn letterlijk meer dan CO2-neutraal, maar we streven ernaar om onze voetafdruk verder te verkleinen. We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheid om 600 zonnepanelen te plaatsen, waarbij we een zorgvuldige afweging maken tussen duurzaamheid en natuurbehoud. Het is een lastige balans tussen natuurwaarde en duurzaamheid, dus dat vereist de nodige creativiteit.’

Van het gas af?

In hun monumentale panden is het volledig afschaffen van gas nog niet mogelijk, maar ze maken wel stappen. ‘Het volledig van het gas af gaan kan nog niet bij ons, maar dat betekent niet dat we niks doen,’ legt Mirco uit. ‘Met groene stroom en hybride oplossingen reduceren we onze gasconsumptie. Elke stap telt, en we blijven zoeken naar manieren om verder te verduurzamen.’ Ook draagt Event Company bij aan een verdere verduurzaming door op inductie te koken, CO2-gestuurde luchtbehandeling te gebruiken en bijna overal LED-verlichting te installeren: ‘Alle kleine beetjes helpen, dus we proberen ons gedrag te verbeteren door educatie en bewustwording van onze medewerkers. Het openhouden van de voordeur is bijvoorbeeld een dilemma tussen gastvrijheid en energieverbruik, maar we blijven ons best doen om hierin de juiste balans te vinden.’

MVO: Een kwestie van attitude

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een attitude die al bijna 30 jaar onlosmakelijk verbonden is met de bedrijfsvoering van Event Company. ‘Het gaat om de fundamentele vraag hoe je met mensen en je omgeving omgaat’, benadrukt Mirco. ‘Eerlijkheid en respect zijn daarbij sleutelwoorden. Of het nu klanten, leveranciers, de postbode of natuurwaarden betreft.  Dat is voor mij de kern van MVO, en dat zal over 10 jaar nog steeds hetzelfde zijn als 30 jaar geleden.’

Foto's: Bas Uijlings Fotografie