1. Ticket to love voor congressen?!
Marga
Groot Zwaaftink – congresbureau
Dromen realiseren op congressen kan! Het zou
prachtig zijn als het lukt om de ratio én de emotie van onze deelnemers te
raken! Hier 3 tips:
1. Deelnemers research: vraag wat er nodig is aan potentiële deelnemers, om
‘geraakt’ te worden. Wat maakt dat zij de motivatie op voelen laaien om zaken
anders aan te pakken?
2. Stel dezelfde vraag aan de sprekers die je belt en zorg dat ze het samen met
jou als organisator benoemen: welke emotie gaat haar of zijn optreden losmaken?
3. Bouw gerichte interactie in tussen de deelnemers zodat zij verhalen kunnen
uitwisselen en reflectie mogelijk is. Dat vraagt een grondige voorbereiding met
stellingen samen met de dagvoorzitter maar die tijdsinvestering komt er zeker
uit!
Julia Wolff - sprekersbureau
Een spreker zoeken, vinden en vastleggen, hier mijn drie tips:
1. Zoek je een bepaalde persoon, inventariseer eerst
waar je zijn/haar naam allemaal tegenkomt. Vaak wordt dan vanzelf duidelijk
waar je (niet) moet zijn. Joost Karhof op de site bij de Benga boys…?
Zoek vooral nog even verder.
2. Vraag je contactpersoon ALTIJD of zij rechtstreeks
contact hebben met de presentator of spreker. Zo nee, vraag met wie ze wél
spreken. Als dat een volgend bureau is, klop daar dan aan, zoek verder.
3. Vraag je contactpersoon inzage in de opbouw van de
gage: welk deel krijgt de presentator of spreker, en welk deel bestaat uit
commissie(s)?
3. 4 social media tips die je niet
moet geloven
Remco Bron - spreker als Social Media
expert
1. Je moet iedere dag iets plaatsen
2. Alles is altijd meetbaar
3. Je kan social media niet automatiseren
4. Dit social media netwerk blijft bestaan
5. Je moet trouwen met social media
4. Techniek staat voor niks, totdat de techniek je in de steek laat
Martijn van Riel - AV specialist
Grondige voorbereiding kost tijd maar levert tijd voor relaties op,
hier mijn 3 tips:
1.Betrek de techniekleverancier in een vroegtijdig stadium bij
de organisatie van een evenement of concert
2. De enige investering die u in het begin doet, is een investering in tijd om met
elkaar te sparren of te brainstormen
3. Als de techniek vlekkeloos verloopt, heeft u tijd voor uw relaties en is de
sfeer top! Dat is het dubbel checken van te voren zeker waard!
Esther Jacobs - spreker
Als er verder geen ‘nieuws’ is, kan
jouw verhaal dus juist onder de aandacht komen. Niet alleen in de media, maar
ook bij potentiele opdrachtgevers die het verder eindelijk even ‘rustig’
hebben.
Serveer jouw verhaal voortaan dus op
een aantrekkelijke manier op een onverwacht moment. Wie weet hapt jouw
doelgroep wel gretig toe…
6. Samen staan wij sterk! Ook in komkommertijd?!
Jo-Ann van Halderen - event en congres
locatie
Juist in deze tijd zie je dat mensen
elkaar gaan opzoeken. En gebruiken juist de komkommertijd om tijd in elkaar te
steken, te brainstormen en te kijken waar wij elkaar sterker kunnen maken.
Deze zomer heb ik veel van dit soort
afspraken staan. Rode draad van de gesprekken; waar kunnen wij elkaar versterken.
Omarm en benut dus juist de komkommertijd! Daar gaat u de rest van het jaar en
daarna plezier van hebben!
7. De klant behandel je als koning
Eva Peek - cateraar
De klant als koning behandelen kost minder energie als we dit als uitgangspunt
nemen. Sterker nog het geeft energie. Een tevreden gast klaagt minder, dus ook
al loop je hard voor hem of haar het maakt minder moe. En een tevreden gast
spendeert vaak meer. En, nog belangrijker, komt terug. Service verlenen brengt dus letterlijk en
figuurlijk geld op.
8. Kunnen we al inschrijven voor
volgend jaar?
Yvonne Kuypers - congres organisator
Elk congres is anders en bij elk congres blijft
het dé uitdaging om bezoekers te boeien en de inspiratie te geven die ze de
volgende dag meteen kunnen toepassen. Dat betekent focus op het inhoudelijke
programma. Ik geloof, dat de inhoud van het programma voor 80% bijdraagt aan
het succes van een congres. Zeker bij een kritisch publiek. Liever investeren
in een goede, aansprekende keynote, dan een extra koekje bij de koffie. En meer geld naar de workshops dan naar een luxe lunch.