Back Back Achter de schermen

Bedrijfsuitjes kweekvijver voor de liefde

24 juli 2008

[afbeelding niet meer beschikbaar]
De liefde is mooi. Althans voor zolang het duurt! Wie heeft het nou niet (gehad)? Die zenuwachtige blik van die ene leuke collega bij het kopieerapparaat of die spanning met die andere collega bij de stomende koffiemachine. Laten we voor de gevorderden de postkamer maar achterwege. Maar goed. Voor de verlegen types onder ons schijnt bedrijfsuitjes een uitkomst te zijn.

Uit onderzoek van Online Magazine Singlessite.nl schijnt maar liefst 72 procent van de vrijgezelle werknemers een bedrijfsuitje voor de singles zeer te waarderen en kijkt uit naar een nadere kennismaking met zijn of haar single collega’s. En waarom? Vooral omdat ze als single vaak buiten de boot vallen. Je moet dan denken aan het bedrijfsuitje waarbij de partner mee mag naar Parijs of de jaarlijkse barbecue inclusief het springkussen voor de kids. Maar ik denk ook dat het de spreekwoordelijke drempel verlaagt ten opzichte van het kopieërmachine-moment. Je komt net even wat verder dan die ene lach of geklets over het werk. Tijdens een bedrijfsuitje kun je het soms letterlijk over een andere boeg gooien en uiteindelijk kan de afterparty met wat alcoholisch vocht de grenzen doen vervagen.

De single werknemer laat in het onderzoek weten graag nieuwe mensen te ontmoeten, best nieuwsgierig te zijn naar hun single collega’s en het wel prettig te vinden om enkel met gelijkgestemden op een personeelsfeest te verschijnen. Zo’n 62 procent van de ondervraagden zegt dan ook vrijwel zeker te komen opdagen bij een soortgelijk initiatief van de werkgever.

Wel lusten geen lasten
Hoewel `de single’ in allerlei marktsegmenten inmiddels als serieuze doelgroep wordt beschouwd is deze ontwikkeling nog niet echt doorgedrongen tot werkgevend Nederland. Bedrijven profiteren overigens wel handig van de voordelen die de single werknemer te bieden heeft. Zo zijn ze makkelijk inzetbaar rondom de gewilde schoolvakanties en vaak bereid een extra tandje bij te zetten tijdens drukke periodes. Daarnaast blijken ze veelal flexibeler te zijn dan collega’s met een partner en gezinsverplichtingen. Dat ze ondanks deze pluspunten door de baas niet als een verwen-waardige-doelgroep worden gezien is overduidelijk. Bedrijven die daadwerkelijk uitjes organiseren voor hun single werknemers moeten nog met een lantaarntje worden gezocht. De helft van de ondervraagden vindt wellicht niet voor niets dat de baas te weinig rekening met hen houdt.

Weinig creatief
Erg creatief hoeft de werkgever overigens niet te zijn om het de single werknemer naar de zin te maken. Ze hebben namelijk geen bijzondere wensen als het gaat om de invulling van een gezellig personeelsuitje. Een feestavond waarbij er gedanst kan worden is met 19 procent onder de geënquêteerden het meest populair. Borrelen zonder de dansvloer komt met 14 procent op een aardige tweede plaats, en 13 procent gaat het liefst een weekendje weg naar het buitenland. Ook bij een sportieve of culinaire activiteit kan de baas op een behoorlijke opkomst rekenen.

Borrelen zonder dansvloer…tja. Toevallig werk ik bij High Profile Uitgeverij en wij hebben elke week een borrel zonder dansvloer. De liefde hier…ach daar bemoei ik mij als (zwangere, getrouwde) vrouw niet mee. Wel met geluk…en als we met een bedrijfsuitje net weer dat koppeltje gelukkig kunnen maken, kan ik daar van genieten. Ik zeg; werk aan de winkel voor de mensen die bedrijfsuitjes organiseren. Love is altijd in the air… voor zolang het duurt. Want er is niet zo pijnlijk als een ex op het werk… Daar verzinnen we het volgende bedrijfsuitje wel weer wat op! Zijn er nog suggesties?

Bron: Singlessite.nl

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!