Back Back Interview

Bart van de Beek: ‘…het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn’

24 april 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Bart van de Beek, salesmanager bij de Van de Tweel Groep.

Wie is Bart van de Beek?
Bart van de Beek, samenwonend in een klein dorpje bij Amersfoort, geen kinderen, geen huisdieren.

Wat is typisch ‘Bart Beek’?
Ik ben enthousiast, energiek, creatief en een out-of-the-box-denker en -doener; ik vind het leuk om het onmogelijke waar te maken. En juist als mensen zeggen dat iets niet kan, wil ik bewijzen dat het wel kan.

Beroep en bedrijf?
Als salesmanager bij de Van den Tweel Groep werk ik hoofdzakelijk voor de evenementenkant van het bedrijf. Dat betekent dat ik me bezig houd met de invulling van evenementen bij onze locaties, zoals Hart van Holland, De Loods en De Mariënhof. We werken zowel voor bureaus als voor bedrijven rechtstreeks. Maar wij bedenken geen complete concepten, wij faciliteren vooral. We zorgen er natuurlijk wel voor dat de locatie precies past bij de sfeer die de opdrachtgever neer wil zetten.

Waarom deze branche?
Ik heb jaren in de cruisewereld gewerkt, bij Seabourn Cruise Line. Dat was zes sterren plus: gouden knopen, lakschoenen en gasten als Gene Hackman en Oprah Winfrey aan boord. 160 man personeel op 160 gasten, dat werk. Prachtig, maar op een gegeven moment verstomp je, dan weet je niet meer welke dag het is, da’s echt waar. Via een sollicitatie bij de Heerlickheijd van Ermelo ben ik bij Hart van Holland terechtgekomen, als eventmanager op de vloer. Daarna werd ik salesmanager en dat heb ik een paar jaar gedaan – tot ik de overstap naar PPeople maakte. Weer vijf jaar later kwam ik meneer Van den Tweel weer tegen; blijkbaar precies op het juiste moment. Ik ben een familiemens en ik voel me hier gewoon heel erg thuis. Daar komt bij dat ik de bedrijven heel mooi vind. De uitdaging is nu om deze mooie bedrijven weer een boost te geven.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
In 2010 heb ik in Dubai een complete Nederlandse fata morgana neergezet. Alles erop en eraan: een grasveld, tulpen, bitterballen, koekhappen. Ja, koekhappen! Dat klinkt heel simpel, maar koekhappen in de woestijn vergeet je natuurlijk nooit meer. Ik vond het waanzinnig, en de gasten praten er ook nog steeds over. Ik houd daar enorm van; mensen iets mee laten maken wat onmogelijk lijkt. Je kunt een incentive naar Parijs organiseren en de Eiffeltoren beklimmen, maar je kunt ook ’s nachts het metrostelsel in. Dat laatste, dat vergeet je toch nooit meer? Nee, het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Ik ben helemaal geen fan van Madonna, maar een paar vrienden namen me onlangs mee naar haar concert in Ziggo Dome. Nou, ik ben nog steeds geen fan, maar ik heb een fantastische avond gehad. Werkelijk alles klopte, tot in de kleinste details. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt; ik werd er helemaal in meegezogen. Als de troonswisseling dat gevoel weet te overtreffen… Ja, ik hoop echt dat ik dat evenement van dichtbij mee mag maken. Zo’n troonswisseling; dat is toch iets bijzonders?

Wat inspireert jou?
Alles inspireert mij! Op een woensdagavond in een bomvol restaurant eten vind ik inspirerend: hoe komt het dat zo’n restaurant op een doordeweekse dag vol zit? Maar de supermarkt kan ook inspireren, ook daar kun je iets bijzonders meemaken. Stel dat de caissière je na het afrekenen een hand geeft om je te bedanken – dat zou toch inspirerend zijn? Ik weet zeker dat je dan met een glimlach op je gezicht naar je auto loopt.
Verder houd ik van mensen die zichzelf durven te zijn, hun eigen keuzes maken en risico’s durven te nemen. Zo probeer ik zelf ook te zijn. Trouwens, wat ik ook inspirerend vind: als ik gasten een locatie als Hart van Holland binnen zie wandelen. De verrassing op het gezicht – ja, dat is inspirerend.

Waar droom je nog van?
Ik ben eigenlijk hartstikke gelukkig. Het enige waar ik stiekem van droom, is een opdrachtgever die mij de vrije hand geeft om een paar concepten te realiseren. Ik heb namelijk een aantal ideeën in mijn hoofd die ik ontzettend graag een keer zou willen realiseren, concepten waar ik zelf kippenvel van krijg. Op mijn nachtkastje ligt altijd een notitieblok, speciaal voor dit soort ideeën. Die een keer waarmaken, ja, dat zou ik wel leuk vinden.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Over vijf jaar is de crisis wel achter de rug, vermoed ik. Dan kijken we hier hoofdschuddend op terug, met zo’n blik van: ‘Weet je nog hoe erg het allemaal was?’ De crisis zorgt wel voor goede veranderingen, vind ik. Bij de evenementenbureaus zie je al dat er iets verschuift, dat differentiatie steeds belangrijker wordt. Over vijf jaar heeft ieder bureau zijn eigen specialisme. Daarom moeten bureaus en locaties zich juist nu gaan onderscheiden. Straks gaat het beter en daar moet je wel klaar voor zijn.
Verder denk ik dat online nog veel en veel groter wordt dan wij ons nu voor kunnen stellen. Ik heb nog geen idee hoe dat eruit gaat zien, maar dat het staat te gebeuren, staat voor mij vast.
Nog een ontwikkeling die ik verwacht, is dat we Europeser gaan denken. Het wordt de normaalste zaak van de wereld om een evenement in Berlijn of Parijs te doen. De bureaus zijn daar nog te weinig mee bezig, terwijl ik denk dat daar veel kansen liggen.
Tot slot hoop ik dat de branche wat meer aanzien krijgt. Reclamebureaus krijgen betaald voor een pitch, maar in onze branche gebeurt dat niet. En dat terwijl een goed evenement een krachtig communicatie-instrument is.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
Ik zou dan graag de schoenen van mijn vader aan willen trekken. En vanuit die schoenen naar mezelf kijken: ‘Goh, dat is mijn zoon.’ Het lijkt me bijzonder om vanuit zijn perspectief te kijken naar hoe ik ben opgegroeid.

Wat was je grootste blunder?
In Hart van Holland hebben we ooit eens twee avonden hetzelfde evenement gedaan, voor twee verschillende opdrachtgevers. Beide opdrachtgevers hadden hun eigen wijn meegenomen en ik heb die wijn verwisseld. Nee, ze hebben het niet gemerkt. En later hebben we er natuurlijk ontzettend om gelachen.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Goh, eigenlijk ben ik nogal een open boek. Maar goed… Misschien weten maar weinig mensen dat ik aan body attack doe en mijn collega’s daar soms in meesleep. Dan sta ik op kantoor ineens een lesje body attack te geven. En iedereen moet meedoen, hè! Ja, ook aan de buikspieroefeningen.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Zorg ervoor dat de mensen verliefd worden op je product of dienst. We onderscheiden ons te weinig en dat is jammer. Dus omarm je gasten en omarm je opdrachtgevers. Het is helemaal niet zo ingewikkeld: als je écht voor je gast of voor je opdrachtgever zorgt, komt hij terug. En nog een tip: geef die caissière bij de Albert Heijn eens een hand en kijk wat er gebeurt.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!