
‘Negen jaar geleden zette ABN AMRO tijdens de Kids Day mascottes van Sesamstraat in’, vertelt Jolanda Jansen, CEO van Ahoy. ‘Wat me opviel? Niet alleen kinderen wilden met ze op de foto, maar ook volwassenen. Terwijl we daar naar stonden te kijken, zei Patrick Heerinckx, destijds de producent van het toernooi: ‘Waarom hebben we eigenlijk geen eigen mascotte?’ Dat idee liet me niet los. We besloten door te pakken. Patrick liet een kostuum ontwikkelen en met Aaaaha! Bureau voor live communicatie brachten we Ballie tot leven.’
Hé Ballie
Ballie knikt enthousiast en vertelt over zijn rol: ‘Vanaf het moment dat ik mijn opwachting maakte, was het raak. Ik loop overal rond, ik deel high fives uit en iedereen wil met mij op de foto.
Inmiddels kent nagenoeg iedere bezoeker mij, al van een afstand roept men ‘Hé Ballie!’ Dit jaar wilde Enzo Knol met mij op de foto, hij droeg mijn knuffel op zijn schouder. Soms zijn er kinderen die me een beetje spannend vinden. Dan probeer ik rustig hun vertrouwen te winnen – bijvoorbeeld door verlegen te zwaaien of even op de grond te gaan zitten.’
Ballie is naast Krajicek en Vergeer het gezicht van ABN AMRO Open
Jolanda: 'Ballie is inmiddels niet meer weg te denken van het ABN AMRO Open. Hij verwelkomt de spelers op het centre court, samen met de ballenjongens en -meiden, en vormt samen met Richard Krajicek en Esther Vergeer het gezicht van het toernooi. Maar Ballie doet meer dan alleen het toernooi opvrolijken. We zetten hem ook in bij speciale acties, zoals ons relatie-evenement Tennis meets Business én hij bracht samen met Esther Vergeer een bezoek aan de kinderen in het Sophia Kinderziekenhuis.
In Sports Plaza organiseren we ‘Op de foto met Ballie’-sessies, waar kinderen in de rij staan om met hem op de foto te gaan. Bezoekers vragen hem zelfs om een handtekening op hun shirt of tennisschoen. Dat hadden we nooit kunnen bedenken!'
Samen zwaaien naar het publiek
Ballie lacht: ‘Bij de start van de wedstrijden sta ik met jonge kinderen aan het net. Samen zwaaien we naar het publiek en zetten we een applaus in zodra de spelers opkomen. Dat is echt een magisch moment! Tijdens de change overs ga ik de tribunes op, gevolgd door een cameraman. Ik improviseer en zorg voor extra sfeer met het publiek – bijvoorbeeld door een wave in te zetten. Ik krijg heel veel energie van al die blije mensen op het evenement.’
-- Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties met de kracht van storytelling en interactie
Hoofdfoto: Jolanda met Ballie