Back Back Interview

Audry van de Merwe: een tweede Michelinster zou fantastisch zijn

01 maart 2016

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Audry van de Merwe van The Dylan Amsterdam.

Wie is Audry van de Merwe?
Ik ben 42 jaar, getrouwd en heb twee kinderen: een jongen van negen en een meisje van zeven. Ik woon met m’n gezin in Heemstede en werk bij The Dylan in Amsterdam.

Wat is typisch Audry?
Ik ben een aanpakker. Heb een hands-on mentaliteit en ben resultaatgericht. Op m’n vijftiende ging ik naar een open dag van de hotelschool. Vanaf toen wist ik: dit is wat ik wil gaan doen. Na de hotelschool werkte ik bij meerdere hotels, onder andere Golden Tulip en NH Hotels. In de jaren dat ik kinderen kreeg, maakte ik even een uitstapje naar een andere branche. Vreselijk, ik wist niet hoe snel ik weer terug moest komen.

Beroep en bedrijf?
Ik werk nu bijna zeven jaar als Director Sales & Marketing en Deputy Manager bij The Dylan in Amsterdam. The Dylan is een luxe 5 sterrenboetiekhotel in hartje Amsterdam. Aan de Keizersgracht, in een prachtig historisch pand, hebben we veertig kamers, een restaurant met één Michelinster (Vinkeles), een brasserie (OCCO) en drie zalen. The Dylan is niet aangesloten bij een keten, maar een trots en zelfstandig hotel.

Waarom deze branche?
Een hele bewuste keuze. Het hotelwezen heeft me altijd getrokken. Ik voel me bij The Dylan als een vis in het water. De snelheid en dynamiek en het internationale karakter van het werk spreken me enorm aan. Meedenken met gasten en ervoor zorgen dat alles in de puntjes geregeld is. Mooie stijlvolle evenementen organiseren. Gasten blij maken, daar draait het uiteindelijk om.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Een paar jaar geleden hoorden we nogal last-minute van de organisatie van de MTV Awards dat ze ons hotel wilden inschakelen als netwerklocatie voor de gasten. We hebben daar toen als team onze schouders onder gezet, hard gewerkt en het voor elkaar gekregen. Dat geeft een kick. Ook tijdens de Amsterdam Dance Event is ons hotel al jaren netwerklocatie. Die dagen hebben we honderden belangrijke gasten, bekende dj’s en sponsoren over de vloer. Dat zijn mooie evenementen om een steentje aan bij te dragen.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Het Rode Kruis Benefiet Gala. Ons team werkt hieraan mee samen met andere 5 sterrenhotels. Als een van de sponsoren hosten wij een tafel. Ik mocht als gastvrouw samen met acht klanten genieten van een wervelende avond in het Koninklijk Concertgebouw. De avond heeft ook nog eens 350.000 euro opgebracht voor het Leger des Heils Amsterdam. Een fantastische ervaring!

Wat inspireert jou?
We zijn een kleine speler vergeleken met de andere 5 sterrenhotels in Amsterdam. Ons commercieel team bestaat maar uit zes medewerkers. Samen pakken we alles aan. Ik vertel heel graag ons verhaal aan de gasten. Leg uit wat wij voor hen kunnen betekenen. Als ze dan vervolgens voor ons kiezen door ons onderscheidend vermogen, dan geeft me dat een heel goed gevoel.

Waar droom je nog van?
Bij The Dylan hebben we nog ambities genoeg. Op de langere termijn willen we misschien uitbreiden en een tweede Michelinster zou ook fantastisch zijn.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Er komen steeds meer mooie locaties voor evenementen bij. Dat zorgt voor meer keuze en dat is prima. Als aanbieder wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden. Om vanuit je eigen kracht de markt op te gaan. Voor ons is dat een historisch pand op toplocatie, een intieme service en hoogstaande catering.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Ik zou wel een dagje willen ruilen met Gillian Tans, de COO van Booking.com. Ik vind het ontzettend knap dat dit bedrijf in relatief korte tijd zo groot is geworden. Het is niet meer weg te denken uit onze branche. Gillian is ook moeder van jonge kinderen en ik ben nieuwsgierig hoe zij het doet. Hoe ze schakelt tussen de verschillende werelden waar ze mee te maken heeft.

Hekel aan…
Roddel en achterklap.

Dol op…
Skiën en eten bij ons restaurant Vinkeles. Dat laatste gebeurt niet zo vaak, maar het is altijd bijzonder. Met name de pommes tsarine van onze chef-kok Dennis Kuipers is heerlijk. Daar kun je me voor wakker maken.

Wat was je grootste blunder?
In alle drukte en hectiek gebeurt het wel eens dat ik een mailtje niet forward maar reply… Laatst deed ik dat per ongeluk naar een nieuwe leverancier. Hij las het bericht – dat eigenlijk voor m’n collega bedoeld was – waarin ik me zeer lovend uitsprak over zijn aanbod. Haalde ik in één klap onze onderhandelingspositie onderuit, haha.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Mijn bruiloft vond plaats op Château Bethlehem van de Hotelschool Maastricht (waar ik gestudeerd heb én mijn man heb leren kennen). Een mooi authentiek pand en een te gekke plek. Dus ontzettend gaaf dat het voor onze bruiloft een dag ter beschikking was gesteld.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Blijf dicht bij jezelf. Dat werkt voor ons als hotel, maar ook voor mij persoonlijk. Een voorbeeld? Soms krijgen we commercieel aantrekkelijke aanbiedingen die niet goed aanvoelen, omdat ze niet bij ons passen. Dan is het antwoord uiteindelijk toch nee. Luister altijd naar je gevoel.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!