Audivio: vernieuwend concept biedt kansen in coronatijdAudivio: vernieuwend concept biedt kansen in coronatijd
Back Back Interview

Audivio: vernieuwend concept biedt kansen in coronatijd

08 april 2021

Wat doe je als je bedrijf hoofdzakelijk drijft op beurzen, congressen en andere publieke events en deze vanwege de coronapandemie geen doorgang kunnen vinden? Dan ga je niet bij de pakken neerzitten, maar ontwikkel je een nieuw online concept waarmee je opdrachtgevers optimaal ondersteunt. Een goed voorbeeld hiervan is Audivio, dat zich het afgelopen jaar transformeerde tot specialist in online events.

Edan van der Meer is directeur/eigenaar van Audivio, een bedrijf dat audiovisuele techniek op evenementen faciliteert. De coronacrisis heeft de wereldwijde eventsector keihard getroffen en Edan realiseerde zich al in een vroeg stadium dat creativiteit en innovatie vereist waren om te kunnen overleven. Edan: ‘Ons hele verdienmodel was ingericht op het faciliteren van audiovisuele techniek op locaties waar veel mensen samenkomen. Maar door de coronamaatregelen kwam ons hele vakgebied tot stilstand en moesten we op zoek naar andere perspectieven. We verzorgden al videoregistraties, en hebben daar nu onze expertise van gemaakt. We hebben fors geïnvesteerd in hoogwaardige camera-apparatuur en ons verder gespecialiseerd in streamingsdiensten. Het bleek een gat in de markt. Je ziet dat mensen in tijden van zoveel mogelijk thuisblijven noodgedwongen veel meer online naar informatie en entertainment zoeken. Dynamische online content biedt bedrijven enorme kansen in het klantcontact. We zagen voorheen al wel dat videocontent toenam, maar in het afgelopen jaar is dit explosief gegroeid. Ook livestreams en bijvoorbeeld webinars worden massaal ingezet en bieden voordeel aan bedrijven.’

‘Het hele team heeft dezelfde passie: mooie producties draaien en zo het beste bieden aan onze klanten.’

Creatieve oplossingen

Als bedrijf kan je via livestreams en webinars relatief goedkoop interessante content aanbieden en het bereik online is eindeloos.  In korte tijd organiseerde Audivio dan ook diverse online events voor organisaties die het voordeel inzagen van dit digitale klantcontact. Een van de opdrachtgevers was Rijnhart Wonen in Leiderdorp, die een gevarieerd webinar rondom de wooncrisis organiseerde. Kevin van den Berg, presentator en producent, vroeg Audivio het geheel te verzorgen. ‘Tijdens de eerste lockdown ben ik als producent meteen gestart met het draaien van content. De evenementen waar ik normaliter het dagvoorzitterschap verzorg heb ik geadviseerd het programma niet af te gelasten, maar online aan te bieden. Zo ook Bedrijvenvereniging CBB, die voor hun achterban en ondernemers een webinar wilde maken en mij vroegen dat te verzorgen. Ik heb daarvoor direct Audivio aangehaakt, omdat zij als een van de eersten in de markt hun kennis en ervaring op evenementen om wisten te buigen naar online TV-producties. De techniek voor TV is echt anders: elk detail wordt uitvergroot en de keuze voor de juiste apparatuur en techniek is essentieel. Audivio heeft daar direct in geïnvesteerd en het afgelopen jaar een schat aan ervaring opgedaan. En wat ik fijn vind, is hun flexibele aanpak: ze komen met creatieve oplossingen en denken mee in de keuzes die gemaakt moeten worden om binnen het gestelde budget het optimale resultaat te halen. Een zeer plezierige samenwerking die ik iedereen kan aanraden!’

Vernieuwd enthousiasme

Met de omslag naar online heeft Edan het bedrijf niet alleen een nieuw perspectief geboden, maar ook een vernieuwd enthousiasme. ‘Het geeft een hele nieuwe dynamiek en dat is enorm inspirerend. We hebben ons het afgelopen jaar het online uitzenden eigen gemaakt, waarbij we altijd zoeken naar de beste manier om het verhaal te vertellen. We adviseren onze klanten welk platform te gebruiken, kunnen een studioconcept aanbieden vanuit ons bedrijf of op locatie, verzorgen de gehele livestream inclusief cameratechniek, de perfecte uitlichting en desgewenst zelfs het meubilair en aankleding. Het hele team heeft dezelfde passie: mooie producties draaien en zo het beste bieden aan onze klanten. Deze omschakeling is een verrijking voor onze portefeuille én ons werkplezier!’

Fotografie > Caspar Huurdeman

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!