Back Back Nieuws

Audi sponsor Stedelijk

15 februari 2005

De Duitse autofabrikant Audi zal het Stedelijk Museum sponsoren. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf in het nieuwe gebouw van het museum een zaal naar zich vernoemd en mag het ontvangsten voor relaties organiseren. Dat hebben het Stedelijk en Audi vanmorgen bekendgemaakt.

De sponsoring door Audi kent een beladen verleden. Bijna zes jaar geleden ontstond een rel in de gemeenteraad toen uit het sponsorcontract bleek dat de autofabrikant zich op ongekende wijze kon bemoeien met de inrichting en de programmering. Er was sprake van 'een showroom' in het museum, waar Audi zijn nieuwe modellen zou tonen. In ruil daarvoor kreeg het Stedelijk slechts een renteloze lening van ongeveer vijf miljoen euro. De sponsoring ging uiteindelijk niet door.

Nu zegt PvdA-wethouder Hannah Belliot van Cultuur: ''Maakt u zich geen zorgen. Er komt geen auto op het dak.'' Ook directeur Gijs van Tuyl van het Stedelijk Museum haast zich te zeggen dat er geen auto's in het museum zullen komen. ''De tegenprestatie zal subtiel zijn.'' Een commissie met onder anderen Morris Tabaksblat (oud-Unilever-topman) en Cor van Zadelhoff (bedrijfsmakelaar) hebben de laatste maanden 23 miljoen euro sponsorgeld bij elkaar gepraat, waarvan vijf miljoen van het rijk.

De bouw van het nieuwe Stedelijk Museum door architectenbureau Benthem Crouwel zal ongeveer negentig miljoen euro kosten. De Joop van den Ende Foundation en ABN Amro betalen elk naar schatting vijf miljoen euro. Audi is de derde grote sponsor, maar wil het precieze bedrag dat het bedrijf betaalt, niet bekendmaken. Belliot en Van Tuyl zeggen blij te zijn dat Audi ondanks het vroegere debacle altijd is blijven betalen voor tentoonstellingen.

Bijzonder is ook dat Audi en ABN Amro hebben aangegeven in de toekomst geld te zullen stoppen in de exploitatie van het museum. Audi zal zich daarbij beperken tot het ondersteunen van 'innovatieve tentoonstellingen op het gebied van design', één van de nieuwe speerpunten van het Stedelijk.

Behalve Audi, ABN Amro en de Joop van den Ende Foundation is volgens Belliot een 'hele reeks kleinere sponsors' gevonden.

Een deel daarvan wil anoniem blijven. Andere krijgen gezamenlijk een vermelding op een bord bij de ingang. (Het Parool)

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!