Back Back Nieuws

ATP: Schiphol Shopping Centre wereldwijd vijfde

27 maart 2007
Met ruim € 310 miljoen
bezet Schiphol Shopping Centre wereldwijd een vijfde plaats, gemeten
naar omzet in belastingvrije winkels. Dat staat in de zojuist
verschenen Advanced Traveller, een magazine voor reisprofessionals,
uitgegeven door ATP, The Advanced Travel Partner. Het blad staat in het
teken van het jubileum van vijftig jaar tax free shops op Schiphol. Op
15 april 1957 werd de eerste belastingvrije winkel in gebruik genomen.

Naar
aanleiding van dit jubileum belicht Advanced Traveller het fenomeen van
belastingvrije winkels vanuit verschillende invalshoeken. Zo blijkt de
onbetwiste nummer 1 qua omzet: de duty free shops van de Londense
luchthaven Heathrow, waar de waarde van de verkopen ongeveer twee keer
hoog is als op Schiphol. De Top Tien van belastingvrije centra bestaat
wereldwijd vrijwel uitsluitend uit internationale luchthavens. Alleen
de Finse Silja Line Ferries nestelt zich tussen de luchthavens op de
achtste plaats.

Europa koploper
In totaal werd in 2005 (de
cijfers van 2006 zijn nog niet bekend) over de hele wereld 20,8 miljard
euro in belastingvrije winkels uitgegeven. Daarvan namen de shops op
luchthavens 10,9 miljard, dus ruim de helft, voor hun rekening. De
verkoop aan boord van vliegtuigen bedroeg 1,5 miljard euro (zeven
procent van de totale verkoop). Geografisch gezien, is Europa koploper
met 43 procent van de wereldwijde verkoop van belastingvrije goederen
(8,8 miljard euro). Dat blijkt uit cijfers van het Zweedse
onderzoeksbureau Generation Group waarover Advanced Traveller beschikt.

Vooral voor dames
De
aankopen door of voor dames scoren het hoogst in belastingvrije winkels
wereldwijd. Van de 20,8 miljard euro aan in 2005 verkochte artikelen
ging 2,5 miljard op aan parfums en andere geurtjes (Women’s fagrances).
Die omzet werd op de voet gevolgd door 2,2 miljard euro ten behoeve van
damescosmetica.

Minder per passagier
Op Schiphol neemt het
totaalbedrag aan bestedingen door passagiers nog steeds toe. Van drie
miljoen euro in 1957 gaat de omzet vijftig jaar later richting de 400
miljoen euro. Die groei komt echter vooral voor rekening van grotere
aantallen passagiers, want het uitgavenpatroon per reiziger daalt de
laatste jaren. Dat blijkt uit onderzoek dat de Business Area Consumers
van Schiphol ten behoeve van Advanced Traveller verrichtte. Uit die
cijfers blijkt tevens dat het bedrag dat een internationaal
vertrekkende passagier gemiddeld uitgeeft in een halve eeuw ‘slechts’
ruim twee keer groter is geworden: van 7,8 euro in 1957, via een piek
van 21,3 euro in 1987, naar 16,7 euro in 2005. Die afname houdt verband
met een Europese maatregel waardoor er in 1999 een einde kwam aan de
belastingvrijstelling voor aankopen op vluchten binnen de Europese Unie.
Uit
eigen archiefonderzoek door de redactie van Advanced Traveller blijkt
dat in 1957 een fles Nederlandse likeur bij de slijter (omgerekend)
4,30 euro kostte, terwijl er op Schiphol slechts 2,50 euro voor hoefde
te worden betaald.

Ook in pieren
Op het oude Schiphol waren
in 1957 achttien verschillende verkooppunten in het belastingvrije
winkelcentrum. Bij de opening van Schiphol-Centrum, tien jaar later,
was dat aantal opgelopen tot 34. Vandaag de dag telt de nationale
luchthaven 75 winkels in het Schiphol Shopping Centre. Die toename
wordt mede veroorzaakt door aanvullende winkels in de pieren.

De oudste
Hoewel
Schiphol’s winkelcentrum binnenkort z’n halve eeuwfeest kan vieren, is
het niet het oudste in zijn soort. In 1947 kwam op de Ierse luchthaven
Shannon de eerste belastingvrije winkel van de grond.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!