Atomium: waar historie en innovatie elkaar ontmoetenAtomium: waar historie en innovatie elkaar ontmoeten
Back Back Locaties

Atomium: waar historie en innovatie elkaar ontmoeten

03 november 2022

Meer dan een iconisch monument. Dat is het Atomium in Brussel. Want waar menigeen het negen bollen tellende, iconische beeld in Brussel ongetwijfeld herkent als toeristische attractie, kan deze bijna futuristische locatie, ook de meest uiteenlopende, tot in de detail goed georganiseerde, events faciliteren. Of het nu gaat om een vergadering, productlancering, galadiner of groots jubileumfeest, elke bol heeft een eigen ambiance en is beschikbaar om in te zetten voor evenementen. We spraken met Glenn Olivier, verantwoordelijke zalenverhuur over hoe het Atomium continue vernieuwing inzet en hoe het eventsteam bij wil dragen aan een bijzondere, waardevolle experience bij elke bezoeker.

Glenn: ‘Het verbaast mensen vaak wat hier allemaal mogelijk is. We worden veelal gezien als een historisch monument, maar dat het Atomium ook gehuurd kan worden voor evenementen is minder bekend. We hebben geweldige zalen, zijn zeer gunstig gelegen en goed bereikbaar -net buiten de ring van Brussel- en spreken nagenoeg allemaal drie talen. Iedereen zal zich kunnen herkennen in iets dat we aanbieden. Daarnaast biedt het Atomium prachtige 360 graden panoramische uitzichten, op avonden dat het rap donker wordt doet het adembenemende, magnifieke uitzicht op de lichten van de stad niet onder voor Parijs.’

Vernieuwing en innovatie

Hoewel het Atomium een monument is, staat continue vernieuwing en innovatie centraal. ‘We hebben eerder dit jaar een nieuwe tentoonstelling ‘View From My Window’ geopend. Dit is een tentoonstelling die in de coronaperiode is ontstaan, waarbij mensen foto’s instuurden van de blik vanuit hun raam tijdens quarantaine. Deze tentoonstelling laat zien dat we, naast het tonen van de historie van het Atomium, altijd willen verrassen door iets nieuws aan te bieden.’ Niet alleen met de wisselende tentoonstellingen evolueert het Atomium mee in de maatschappij, er wordt continue gemonitord waar het Atomium nog meer een rol in kan spelen of kan verbeteren. ‘We vinden het super belangrijk te luisteren naar wat bezoekers van ons vinden. We willen deels vasthouden aan onze traditionele waarde om bezoekers mee te nemen in hoe we zijn ontstaan, maar gaan ook mee met ontwikkelingen in de maatschappij.’ Glenn is er dan ook trots op dat onlangs een toonaangevende opdrachtgever Proximus het Atomium als locatie koos voor een evenement. ‘Zij wilden de miljoenste glasvezel-klant bij ons vieren. Ze kozen ervoor om deze moderne evolutie in een traditioneel monument te vieren.’

Verbinding draagt bij aan een groot geheel

Dat alle evenementen – van grootse feesten tot kleinere bijeenkomsten- voor het eventsteam ‘zeker en vast’ de moeite waard zijn, steken zij niet onder stoelen of banken, maar er zijn events waar het Atomium echt goed tot zijn recht komt. ‘Onlangs hebben we een event georganiseerd voor verschillende veiligheidsdisciplines in België. Van politie tot voetbalstewards, van parkeerwachten tot beveiliging. Het was bijzonder om iedereen in zijn aparte uniform te zien, waarbij zij toch één groot geheel vormden.’ Dit is ook waar het Atomium voor staat, de negen bollen staan met elkaar in verbinding en zorgen voor één groot geheel. ‘Dat zie je ook terug in de samenwerking binnen ons team, we hebben elkaar nodig om grootse dingen mogelijk te maken en een event tot in de detail goed te organiseren. We hebben een jong en toch ervaren, enthousiast team dat goed op elkaar is ingespeeld. We ervaren het ook als enorm eervol hier te mogen werken.’

Unieke experience

Dat eervolle gevoel wil het Atomium ook bij elke bezoeker teweeg brengen. ‘We willen dat bezoeker, wanneer ze onze locatie verlaten, het gevoel hebben van ‘wauw, ik heb geleefd, ik heb ervaren, ik heb emoties gevoeld’. We zijn pas content als we een opdrachtgever volledig hebben kunnen ontzorgen en een tof evenement hebben neergezet, waarbij elke bezoeker het gevoel heeft terug te willen komen om de bijzondere experience nóg een keer te ervaren. Dat geldt zowel voor de zakelijke bezoeker als het grotere publiek. ‘We willen iedereen een bijzondere experience bieden, van jonge kindjes tot de oudere generatie.’


Tekst: Angelique Aalders

Fotografie: alexandrelaurent.com/Gaëtan Miclotte, Christophe Licoppe, Axel Addington, Wim Vanmaele

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!