Back Back Interview

Arie Brouwer: ‘…mouwen opstropen en gaan!’

27 maart 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat was hun grootste blunder? En welke gouden tip willen ze delen? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Deze week maak je kennis met Event Personality Arie Brouwer van Advance Events.

Wie is Arie Brouwer?
Arie Brouwer is van 1969, getrouwd en vader van twee zoons, een van 14 en een van bijna 18 jaar. En ik ben dus directeur-eigenaar van Advance Events en MijnPersoneelsfeest.nl.

Wat is typisch ‘Arie Brouwer’?
Ik ben een doener, een Rotterdammer, niet lullen maar poetsen, mouwen opstropen en gaan. Dat werkt vaak heel goed, maar ik moet er wel voor waken dat ik niet te snel ga en daardoor creatieve processen verstoor. Gelukkig heb ik wel mensen om me heen die me daar zo nodig op wijzen.

Beroep en bedrijf?
AdvanceEvents is een fullservice evenementenbureau. Onze evenementen zijn echt maatwerk, ons doel is aan te sluiten bij de communicatiedoelstellingen van de opdrachtgever. Op een gegeven moment merkten we dat de markt begon te veranderen, de nieuwe generatie weet zelf al veel over evenementen. Dat komt enerzijds door hun eigen ervaringen en anderzijds besteden ook meer opleidingen aandacht aan evenementenorganisatie. De laatste jaren komt daar nog bij dat medewerkers er meer tijd aan kunnen besteden, omdat het wat minder druk is. Daardoor zie je dat veel bedrijven ervoor kiezen kleine evenementen zelf te organiseren. Daar zijn we met MijnPersoneelsfeest.nl op ingehaakt. MijnPersoneelsfeest.nl is een laagdrempelig digitaal platform waar je in feite losse onderdelen voor je evenement bij elkaar winkelt. De ene keer regelt een bedrijf zijn hele evenement via MijnPersoneelsfeest.nl en de andere keer regelt een opdrachtgever alleen de openingsact via onze website.

Waarom deze branche?
Mijn ouders hadden een cateringbedrijf en eind jaren ’80 of begin jaren ’90 gingen we de catering doen voor Frank Wentink en Studio 21. Daardoor kwam ik in aanraking met de evenementenwereld en vanuit die ervaring ben ik er eigenlijk vanzelf ingerold. Mijn eerste schreden zette ik in het familiebedrijf en in 2006 heb ik Advance Events opgericht. Ik wilde het meer op mijn eigen manier doen en ik had mijn eigen ideeën over het werk. De basis is nog altijd wat ik van mijn vader heb geleerd: ouderwets gastheerschap. En later zijn daar entertainment en beleving bij gekomen.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Ieder evenement is mooi, dat vind ik echt. Eentje staat me echter nog wel bij: het 750-jarig bestaan van de Reinier de Graaf Groep. Ja, 750 jaar, dat is wat, hè. De bedoeling was dat er 1700 tot 2000 gasten zouden komen, maar tijdens het uitnodigingstraject begon de teller te ratelen, om uiteindelijk op 4500 gasten uit te komen! In de laatste week voor de uitvoering hebben we heel wat kunstgrepen moeten toepassen. Gelukkig was de locatie wel geschikt voor zo veel gasten, maar het was echt buffelen. Op de avond zelf merkten we daar niks meer van: de gasten gingen uit hun dak en vertrokken na afloop met een grote smile. Dat vond ik het mooiste.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Je kunt je voorstellen dat ik in de afgelopen dertig jaar veel heb gezien. Evenementen van Frank Wentink en zijn team; zo bijzonder. Maar ook een evenement rond het World Press Photo gala, met meer dan honderd kinderen die, gekleed in verschillende landenkostuums, ‘Heal the World’ zongen. Nouja, ieder evenement heeft zo zijn charme.

Wat inspireert jou?
Wat mij met name inspireert, is mensen naar de zin maken. Mensen laten genieten, verwonderen, blij maken. Maar ook mijn eigen bedrijf vind ik inspirerend, en mijn collega’s met al hun ideeën en creativiteit. En concullega’s; ook inspirerend. Plus toch ook de marktontwikkelingen: die blijven me inspireren om nieuwe dingen te bedenken.

Waar droom je nog van?
Mijn vrouw en ik zouden graag iets in een ontwikkelingsland willen doen. Mijn vrouw heeft al eens drie maanden als oogarts in Kenia gewerkt en zoiets wil ze graag nog een keer doen. Ik zou dan wel een bouwproject willen opstarten. Maar voor we zoiets doen, moeten eerst de kinderen gesetteld zijn.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik denk dat het aantal specialisten alleen maar toe zal nemen. Ik vergelijk het wel eens met reisbureaus, daar is hetzelfde gebeurd. Voor een standaardreis kijk je gewoon op internet. Maar wil je een verre reis gaan maken en iets bijzonders gaan doen, dan ga je toch naar een reisbureau. Dan wil je maatwerk en persoonlijke aandacht. Datzelfde zie ik in onze branche ook gebeuren; de specialisten worden steeds belangrijker. Het vak verdwijnt niet, zeker niet. Een groot evenement organiseren is meer dan alleen een feestje bouwen. Je moet ook rekening houden met veiligheid en mogelijke calamiteiten, het evenement moet aansluiten bij de boodschap die het bedrijf wil uitstralen, je moet helder met alle betrokken partijen communiceren. Dat is wel een kunde, er is geen school waar je dat even leert.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
Eigenlijk blijf ik het liefst mezelf, dat vind ik helemaal goed.

Wat was je grootste blunder?
Door schade en schande word je wijs, zeggen ze toch? Jaren geleden deden we een groot evenement dat tot drie uur ’s nachts duurde. Daarna moest alles meteen worden afgebouwd en daar blijven we altijd bij tot de laatste leverancier is vertrokken. Vanwege de afbouw had ik de moedersleutel gekregen, dus toen iedereen weg was, sloot ik af en zette het alarm erop. Maarja, ik was al zo’n 36 uur op de been… Je raadt het al: ik ben de moedersleutel kwijtgeraakt. Sindsdien draag ik altijd zo’n enorm houten blok bij me, speciaal voor dit soort sleutels. Dat gebeurt me nooit meer!

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Sommige mensen denken dat je ook privé alle feestjes afloopt als je in deze branche werkt. Maar privé wil ik juist rust, dan heb ik geen zin in feestjes. Gewoon lekker op de bank of dingen ondernemen; gezellig met het gezin.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Blijf wie je bent, blijf bij jezelf. Iedereen is enorm hard bezig om omzet binnen te halen, maar als je sprookjes gaat vertellen, werkt het niet. Dus blijf jezelf, dan blijf je innerlijk het gelukkigst en ben je het meest succesvol.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!