Het is eigenlijk wat lang stil geweest rond het Apollo Hotel Amsterdam. Niet dat nationale en internationale zakelijke gasten voor meetings, festiviteiten en overnachtingen de oase in het lommerrijke Oud-Zuid de laatste tijd over het hoofd hebben gezien. ‘Integendeel’, stelt sales en marketing manager Bob Lodder. ‘Maar we hebben wel even de tijd genomen om de vergaderzalen te restylen, opnieuw te stofferen en de technische installaties te moderniseren. Omdat binnenkort ook het meubilair compleet is vervangen, is dit wat mij betreft het juiste moment om weer eens van ons te laten horen.’ Daarom een update.
Een van de kroonjuwelen
Zeg je Amsterdam, dan zie je grachten. Het vermaarde Apollo Hotel, onderdeel van Marriott’s Tribute Portfolio, staat juist in dat perspectief op een ronduit unieke plek in de hoofdstad, namelijk aan het kruispunt van liefst vijf grachten. Kortom: een internationale toplocatie, zowel voor overnachtingen als zakelijke bijeenkomsten. Niet voor niets noemt Marriott het Apollo Hotel Amsterdam qua uitstraling en design een van haar kroonjuwelen. ‘En dat aan de rand van het stadscentrum, op loopafstand van het wereldberoemde museumkwartier met het Concertgebouw, de Zuidas en de RAI en op amper 15 autokilometers van Schiphol”, voegt Lodder graag toe. Voor bezoekers per auto is dan ook nog een eigen afgesloten parkeerterrein met een capaciteit van 75 plaatsen beschikbaar.’
Volop daglicht en uitzicht
Op de begane grond, direct naast de entree, beschikt het Apollo Hotel Amsterdam over een stijlvolle boardroom, uiteraard voorzien van alle benodigde faciliteiten. ‘Hier kunnen we 8 tot 12 gasten volledige privacy bieden tijdens hun meeting’, legt Lodder tijdens een rondgang uit. Ook op de begane grond, wat verder van de entree, is een tweede vergaderzaal ingericht. Daar is plaats voor enkele tientallen deelnemers. De overige zakelijke ruimten liggen op de eerste etage, waarvan de zalen Canal 1 en 2 de grootste zijn. ‘Deze kunnen eventueel ook worden geschakeld, waarmee een capaciteit, afhankelijk uiteraard van de opstelling, tot maximaal 300 gasten beschikbaar is.’ Voor beide zalen is een centrale foyer beschikbaar waar cateringvoorzieningen staan. ‘We hebben op deze etage ook een volledig nieuwe keuken geïnstalleerd, zodat we van daaruit ook mogelijkheden hebben om private dining te faciliteren.’ Beide grote zalen beschikken dankzij de enorme glazen buitenpuien over daglicht. ‘En natuurlijk over een riant uitzicht op het omliggende water en de kades, waarlangs fraaie bomenrijen staan. Maar desgewenst kunnen we de zalen ook blinderen.” Op diezelfde eerste etage is overigens nog een extra boardroom ingericht, die ook dienst kan doen als break-out ruimte. Daar is plaats voor 12 mensen.’
Attractief en uitnodigend
‘Met de aanwezigheid van The Harbour Club Amsterdam Zuid binnen onze muren is eigenlijk al alles gezegd over kwaliteit’, stelt Lodder. We hebben nog een tweede restaurant- en cateringfaciliteit, geschoeid op Franse leest ‘The Living Room’. Er is dus een keuze.’ The Harbour Club en het eigen restaurant liggen op de begane grond, aan het water. ‘Voor de borrel hebben we een bar beschikbaar, maar gasten kunnen uiteraard ook gebruik maken van de terrassen. Het ene ligt aan de jachthaven, het andere aan de zijkant, waar de entree is naar de vergaderruimten.’ En voor wie dat nog niet genoeg is: aan de steiger kunnen ook boten aanleggen: ‘Leuk als break-out ruimte. Maar zeker ook voor een ontspannend afsluitend tripje door de Amsterdamse grachten na een vermoeiende dag vergaderen en congresseren. Voordeel, je kunt in Apollo Hotel Amsterdam letterlijk alle kanten op. Zowel binnen als op het water.’
Fotografie: Jelle Draper