Amsterdam&Partners – meerjarenplan congressen AmsterdamAmsterdam&Partners – meerjarenplan congressen Amsterdam
Back Back Nieuws

Amsterdam&Partners – meerjarenplan congressen Amsterdam

01 december 2020

De gemeente Amsterdam gaat 28 miljoen investeren om de zwaar getroffen economie in Amsterdam door de coronacrisis een impuls te geven. Hiermee wil Amsterdam een verbeterde economie creëren die beter op de toekomst is gericht en meer veerkracht heeft dan de huidige economie. Amsterdam&partners geeft komende vier jaar invulling in dit proces met hun strategisch meerjarenplan voor congressen in de stad.

Meerjarenplan voor zakelijke toeristen

Gemeente Amsterdam wil het geld vooral gaan gebruiken om zakelijke toeristen naar de stad te laten komen. Nu is Amsterdam vooral gericht op de toerist die niet veel geld uit wil geven (‘budgettoerist’). Amsterdam wil graag het imago krijgen van een ‘duurzame en innovatieve congresstad’. De toeristen die overlast geven (blowen en drinken) en geen waarde geven aan de stad, wil gemeente Amsterdam mijden. Hiervoor heeft amsterdam&partners een meerjarenplan gemaakt die zij de komende vier jaar gaan uitvoeren. In dit plan staat dat Amsterdam meer congresbezoekers moet trekken en zakelijke bezoekers moet ondersteunen. Congresbezoekers geven meer geld uit, maar dragen ook bij aan het vestigingsklimaat van de stad. Bedrijven, universiteiten en start-ups doen hun voordeel met de komst van allerlei specialisten op een vakgebied.

Wat staat er in het plan?

Essentie van het plan is dat amsterdam&partners van het oude congresmodel gericht op kwantiteit, naar een nieuw model gaat gericht op kwaliteit met focus op LSH, A.I. en Tech. Het plan heeft de titel (en als doel) ‘Naar een innovatieve en duurzame congresstad met meerwaarde voor Amsterdam.’ Amsterdam&partners gaat om dat te bereiken een imagocampagne starten, mede om congresorganisatoren te verleiden voor Amsterdam te kiezen. Ook komt er geld beschikbaar om adviezen van bewoners, ondernemers, culturele instellingen en andere belanghebbende uit te voeren. Verder staat er in het plan om het midden- en kleinbedrijf (mkb) weerbaarder te maken. Er komt bijvoorbeeld een speciaal digitaliseringsoffensief voor het mkb. Dit omdat veel bedrijven behoefte hebben aan ondersteuning bij het digitaliseren van hun bedrijf en omdat digitaliseren een belangrijk onderdeel is van de overlevingskansen van het mkb. Als laatste adviseert amsterdam&partners om particulier vakantieverhuur te verbieden. Dit omdat het de woningmarkt schaarser maakt en het niet bijdraagt aan de stad met bijvoorbeeld banen of opleidingsplekken.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!