Back Back Nieuws

Amsterdam Village Company toont een intieme metropool

07 september 2009

Op één dag vier locaties bezoeken, presentaties bijwonen én te gast zijn op een rondvaartboot door de grachten van Amsterdam… De ene locatie is de andere niet, de ene spreker is de andere niet en het ene gerecht is het andere niet. Wat wel allemaal hetzelfde was: De groep genodigden, klanten en relaties van de organisatie, had er zin in en nam 6 uur de tijd om rondgeleid te worden in de wereld van Amsterdam Village Company, Kuoni Destination Management en Canal Company.

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Het begon in de namiddag op woensdag 2 september in het restaurantgedeelte van Hotel Arena, het voormalige Sint Elisabeth Gasthuis. Na een drankje werd het gezelschap rondgeleid door kundig personeel. In elke gang en achter elke deur schuilde een decor van pracht; modern ingerichte kamers, business suites, open badkamers, split level rooms en alles met behoud van het monumentale oude kloostergebouw. Vervolgens stond de sashimi van tonijn met gemarineerde zeewier klaar in een grote, karakteristieke zaal waar gesproken werd door de Canal Company, Kuoni en door algemeen directeur van Amsterdam Village Company Paul Hermanides. “Dit is een thuiswedstrijd,” zo begon Hermanides zijn speech.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Algemeen directeur Paul Hermanides aan het woord:

De ziel is belangrijk
“Ik kom helemaal niet uit de hotellerie of horeca, ik kom veel meer uit de cultuur. En dat zegt ook wel iets over de manier waarop wij mensen proberen te ontvangen. De ziel in onze bedrijven is ontzettend belangrijk. Het is heel belangrijk dat mensen – of het nu toeristen zijn, Amsterdammers, of het nou het bedrijfsleven is, de overheid of cultuur – dat ze kleine bruggetjes slaan. Dat ze elkaar hier ontmoeten en een beetje begrip krijgen voor elkaar. Dat doen we hier in Hotel Arena, maar ook in de Stadsschouwburg met Stanislavski, de Odeon en de Hermitage, een zeer succesvol museum… Gelukkig is een aantal musea gesloten in Amsterdam, dat helpt… Nee, ik ben een echte Amsterdammer en hoop natuurlijk dat Amsterdam zich op de beste manier presenteert en daarvoor hebben we de andere musea nodig. Gelukkig gaat volgend jaar het Stedelijk Museum open. Ook het Scheepvaartmuseum opent haar deuren en uiteindelijk gaat ook het Rijksmuseum weer open. En misschien komt die Noord-Zuidlijn er ook nog een keer…" (de zaal lacht!).

Rol voor organisatoren
Hermanides ziet ook een belangrijke rol weggelegd voor de organisatoren: “Amsterdam is mooi en we moeten ervoor zorgen dat mensen er graag naartoe willen komen. Of ze nou willen genieten van de stad of wanneer het bedrijfsleven op zoek is naar een locatie, wij moeten dat als organisatoren ontzettend goed doen voor hen.”

Het gevoel van een intieme metropool
En, Hermanides stipt ook nog even de crisis aan: “We zitten in een zware crisis en dat is heftig. Daar hebben wij het ook moeilijk mee. Wij hebben net heel veel geld geïnvesteerd in drie nieuwe bedrijven (De Hermitage, De Stadsschouwburg en Hotel Arena) en nu moeten we ervoor zorgen dat we onderscheidend zijn. Als stad, als locatie maar ook op de wijze hoe je mensen ontvangt. Ze moeten voelen dat ze welkom zijn, dat de stad bruist. We zijn een hele kleine en intieme metropool en dat gevoel moeten wij overbrengen.”

[afbeelding niet meer beschikbaar] 
Commercieel directeur Max Schreuder en Algemeen directeur Paul Hermanides in geprek.

Laten we proberen een keer de beste te zijn!
Hermanides vervolgt: “Maar dat doen we vooral in samenwerking met u, de organisatoren. Want, als je wilt opvallen tussen al die  steden zoals Berlijn, Barcelona en Praag dan moet je uitblinken in je service, toegesneden op wat mensen willen. Dat kunnen we alleen samen, en daarom bent u als samenwerkingspartner razend belangrijk. Wij moeten samen het beeld bepalen en op maat programma’s maken. Wij moeten ook als city marketeers mensen een goed welkom geven: Naast het imago van Amsterdam van seks, drugs en rock ’n roll, graag ook een beetje cultuur en gastvrijheid. Ik hoop dat we dat samen voor elkaar krijgen en dat we als beste uit de crisis komen. Dat we onze volkaard een klein beetje weg kunnen schuiven en dat we proberen om echt eens een keer de beste te zijn!”

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Het vervolg van de relatiedag… Van locatie naar locatie
En met dat uitgangspunt vertrok het gezelschap naar de boot van Canal Company om een grachtentrip te maken langs Odeon, Stanislavski en Neva van de Hermitage. De organisatie had goed begrepen dat een culinaire begeleiding zeer gewaardeerd werd en zo stond de groep steeds weer een verrassing te wachten in de verschillende locaties. Van gebakken coquille omwikkeld met pancetta tot aan een petit four met aardbeiensmaak. Ook aan entertainment was gedacht: Andrew Melia, award winning magician, liet iedereen ontgoocheld achter op de boot! Hij toverde lepels om tot vorken, kaarten uit zijn mond en hypnotiseerde zelfs één van de gasten. En dat alles op een losse en vermakelijke manier. Vanaf dat moment begon het netwerken pas echt. Het ijs was gebroken en het speedsocializen barstte los.

[afbeelding niet meer beschikbaar]  

En dit is de mening van een paar genodigden (Onno Muller van Kuoni Destination Management en Kim Ormel van Universal Music International):

Visitekaartjes en goodybags
Aan het einde van deze dynamische relatiedag werd iedereen weer netjes afgezet bij Hotel Arena. Oké, met wat vertraging… Wij, van Events.tv liepen zo gebiologeerd door De Hermitage dat we de boot misten… De goede service, waar Hermanides over sprak, bleek wel uit het feit dat de boot netjes rechtsomkeert maakte om ons op te pikken. Eenmaal aan wal werden de laatste visitekaartjes en goodybags uitgewisseld, waarna iedereen weer zijn of haar eigen weg ging. Met heel veel informatie en indrukken om op zich in te laten werken…

Bekijk hier de fotoreportage.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!