29 augustus 2012

Amsterdam RAI en Albert Verlinde Entertainment slaan groene handen ineen

Rubrieken

Terwijl de opbouw van één van de grootste beurzen in Amsterdam gaande is en tijdelijke accommodaties worden aangebouwd voor IBC, werd woensdagmiddag de samenwerkingsovereenkomst tussen de directie van Amsterdam RAI en Albert Verlinde Entertainment getekend. In deze unieke overeenkomst is de samenwerking bezegeld voor de musical Shrek die vanaf 4 november exclusief in het RAI Theater te zien is.  

Shrek de Musical
vertelt het verhaal over een reusachtig groen wezen dat van de ene op de andere dag alle bekende sprookjesfiguren in zijn moeras, ongewild en permanent, op bezoek krijgt door toedoen van de kleine grote heerser Lord arquaad. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Ziedaar het plot van de hilarische, spannende en soms vertederende musical Shrek.

 

Primeur voor convention center
Deze samenwerking is bijzonder omdat Amsterdam RAI het eerste Convention Centre is dat samen met een theaterproducent een musicalproductie neerzet. Daarbij heeft Albert Verlinde Entertainment nog niet eerder een open einde productie geproduceerd die op één locatie blijft staan. Amsterdam RAI en Albert Verlinde Entertainment hebben met deze samenwerking de intentie uitgesproken om voor meerdere jaren met elkaar in zee te gaan. Ik sprak vandaag exclusief met Albert Verlinde en Hans Bakker (algemeen directeur RAI Amsterdam) over deze uitzonderlijke samenwerking.

Waarom is gekozen voor de RAI als vaste locatie voor deze musical of waren er misschien nog andere interessante locaties?
Albert Verlinde: 'Ik ben een darter als zakenman. Ik pak een punt waar ik naartoe wil en ga daar dan ook voor. Dat gold tevens voor RAI Amsterdam. Ik vind dit een droomplek, ten eerste omdat iedereen bekend is met de RAI en weet waar het is. Maar ook vanwege de grote mogelijkheden van ontvangst, parkeren en zalen. Tenslotte is de bereikbaarheid goed; je hoeft Amsterdam niet in, pakt de eerste afslag en rijdt direct de parkeergarage in om vervolgens in een Shrek belevenis ondergedompeld te worden. Ik kan oprecht geen ander theater in Nederland noemen die over die bereikbaarheid beschikt.'

Wat zal deze samenwerking met het imago van de RAI doen?
Hans Bakker: 'Wij zijn een multifunctionele venue en daar hoort ook het theater, sinds 1965, bij. Een jaar of acht geleden hebben we heel veel gerenoveerd en zelfs deze zomer hebben we zaken aangepakt, zoals een rookruimte
voor artiesten. Die multifunctionaliteit is onze filosofie. Veel dingen tegelijk gebruiken, dat maakt het hier aantrekkelijk en daar past deze musical ook goed bij. De IBC start nu, maar veel mensen hebben geen idee wat het inhoudt, wat de RAI dan ook hoogdrempeliger maakt voor veel mensen. Deze musical helpt ons in het toegankelijker maken van onze venue, zoals we dat bijvoorbeeld ook met Strand Zuid hebben gemerkt.'

Betekent dit een verandering in het benaderen van doelgroepen?
Hans Bakker: 'Wij hebben jaarlijks 14.000 exposanten, waarvan er 8.000 uit Nederland komen; Wij gaan aan de slag deze partijen te interesseren voor Shrek de Musical. Als bedrijf van de verbinding (zoals we dat ook doen met congressen en beurzen) leggen we verbanden tussen partijen.'

Er zijn ook arrangementen ontwikkeld voor Shrek de Musical, die in beheer zijn bij BOOKX. Hoe moeten we deze samenwerking zien?
Albert Verlinde: 'Wij vinden het heel gezond dat iedereen doet waar hij goed in is. Dat is waar de zakelijke markt ook op vaart. Wij zijn sterk in het produceren van musicals, de RAI is goed in mensen ontvangen, het faciliteren van evenementen, hospitality en ervoor zorgen dat het fronthouse goed geregeld is. En BOOKX is goed in het benaderen en helpen van de zakelijke marketeer die aandacht nodig heeft. Dat is een apart vak. Laat dus iedereen lsjeblieft doen waar hij goed in is zodat we elkaar kunnen aanvullen.'

Hoe zou een arrangement er uit kunnen zien?
Albert Verlinde: 'De zakelijke markt gelooft al in Shrek en we merken dat veel mensen het prettig vinden om hier alvast te vergaderen en te dineren alvorens de voorstelling bij te wonen. Deze combinatie is goed te realiseren in RAI
Amsterdam en biedt BOOKX dan ook aan. Maar naast deze standaardarrangementen zijn programma’s op maat ook mogelijk. Zo bieden we bijvoorbeeld kinderworkshops aan; de ouders kunnen nog even vergaderen terwijl de kinderen een dans uit de voorstelling repeteren. Na de vergadering volgt de musical waar de gezinnen gezamenlijk van kunnen genieten en aan het einde mogen de kinderen hun dans opvoeren voor het publiek.'

Wat verwachten jullie van de musical?
Albert Verlinde: 'Ik verwacht dat de bezoeker in een andere wereld terechtkomt; deze voorstelling is meer dan een musical alleen. Dankzij het verhaal, de modernste technieken in de zaal, de vele projecties , het grote ensemble en het imposante decor komt de wereld van Shrek tot leven.'

Is dat anders dan andere musicals?
Albert Verlinde: 'Het is anders omdat je gebruik kunt maken van het vaste theater en Shrek de Musical leent zich ervoor omdat het één van de weinige titels is die geschikt is voor jong en oud, man en vrouw, student of professional.'

Waarom is deze musical geschikt voor de zakelijke markt?
Hans Bakker: 'Het is een out-of-the-box evenement; iets anders dan een voetbalwedstrijd in een skybox of een bowlingavond. In een inspirerende omgeving kunnen bedrijven hun relaties verrassen en verblijden.'Albert Verlinde: 'En juist omdat iedereen er naartoe kan hoop ik dat het chantabele element een rol gaat spelen bij kinderen. Daar hebben wij veel ervaring mee met ‘Annie de Musical’ en ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer’. Juist bij dit soort relatievoorstellingen zijn er bijna geen no shows. Je kunt als papa en mama nog zo moe zijn, maar als je kind op de bank klaar zit met groene oortjes, ga je! Verder heeft het verhaal raakvlakken met business; als je ondanks alle tegenslagen de toekomst aankunt door jezelf te blijven en aansluiting vindt met anderen, heb je het goed voor elkaar. Alles draait om ‘believen’. I’m a believer! En daar hebben we allemaal behoefte aan…'

Door: Barbara van Baarsel
Fotografie: NFP Photography